Nyheter

FASA Studio har lagts ner

32 kommentarer

Simon Bergstedt 2007-09-13 20:24


Det tisslades och tasslades om detta för några månader sen men nu har det bekräftats att FASA Studio inte kommer utveckla några fler spel. Företaget sista spel blev alltså det inte helt lyckade Shadowrun men med bland annat MechWarrior 4: Vengeance har de ändå skrivit in sig i spelhistorien. Beskedet om nedläggningen skedde via en communitysida för Shadowrun där studions chef Mitch Gitelman hade följande att säga:

It is my sad duty to announce that FASA Studio has officially closed its doors. Today was the official last day of employment for those of us who had not moved on to other positions within Microsoft Game Studios. While the rumors have been circulating forever, we chose to wait on an official announcement because we didn't want people's attention distracted from our last product, Shadowrun, a game we love.

As a testament to the team's commitment to Shadowrun, we released three title updates to improve the product even after the team learned we were losing our studio. We have kept our Community Manager and Technical Support Manager on the job to aid and support you and will continue to do so while people continue to play our game. I am pleased that about half of us have found great positions elsewhere in MGS and Microsoft where they can share their experience and passion with the great people there.

But now, as the last of us say our goodbyes to each other, I'm saying goodbye to you on behalf of a group of talented and dedicated professionals who busted their humps for the love of the game. I am proud to have worked with and represented them to you and know that wherever they go, they will continue to kick ass.

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Buio

    Buio 2007-09-13 21:15:47 #1

    De gjorde ett par bra spel iaf, men Shadowrun var väl ett stort fiasko. Och i en branch där många level på marginalen så räckte väl det för att Microsoft skulle stänga studion.

    FASA är från början ett företag som gjorde rollspel och brädspel, de lade ner 2001. MS köpte den avknoppade delen FASA Interactive som sedan blev FASA Studio.

    Shadowrun, Crimson Skies och Mechwarrior är några av de spelvärldar ursprungliga FASA utvecklade. Rättigheterna till dem finns ju kvar på olika företag, så det är inte otänkbart att det kommer framtida Mechwarrior spel ändå.

  • Bild saknas

    PsyX 2007-09-13 21:31:48 #2

    Activision (Mechwarrior 2) och microprose ( Mech Commander) är dom ända som ahr gjort något vettigt med FASA licensen.

    Mechwarrior serien dog efter mechwarrior 2 serien.

    Mechwarrior 2 serien är av dom bästa spelen som någonsin gjort, ( Ja man kan köra dom på WinXP om man anstränger sig , tom multiplayer)

    som ni kan se är allt skit idag, jag är lycklig jag levde mina bästa gaming år genom pc gamings guld ålder.

    Synd för alla fanboIs idag som inte har en aning om dom sista 15 åren genom p.c spel. och har växt up i kommersiella skit åldern.

    Kommer man alltid klaga? ja

    Men fakta e fakta.

  • Bild saknas

    dcxs 2007-09-13 22:19:31 #3

    kommer ihåg mechwarrior 4 tyckte det var grymt kul, väntade på en uppföljare men den kom aldrig :(

  • Bild saknas

    Bluevortex 2007-09-13 22:21:45 #4

    Tycker att det är synd att så många spelutvecklare läggs ner:down:

  • deftune

    deftune 2007-09-13 22:25:27 #5

    PsyX skrev:
    Activision (Mechwarrior 2) och microprose ( Mech Commander) är dom ända som ahr gjort något vettigt med FASA licensen.

    Mechwarrior serien dog efter mechwarrior 2 serien.

    Mechwarrior 2 serien är av dom bästa spelen som någonsin gjort, ( Ja man kan köra dom på WinXP om man anstränger sig , tom multiplayer)

    som ni kan se är allt skit idag, jag är lycklig jag levde mina bästa gaming år genom pc gamings guld ålder.

    Synd för alla fanboIs idag som inte har en aning om dom sista 15 åren genom p.c spel. och har växt up i kommersiella skit åldern.

    Kommer man alltid klaga? ja

    Men fakta e fakta.


    Håller med till en viss del minus bitterheten. Sen kan man inte förneka att det kommit jättebra spel dom senaste åren fast det är helt klart skillnad på stilen nuförtiden.
    Mechwarrior spelen är klenoder i min bok men jag gillade även 3an lika mycke som 2an. 4av var väl ok särskilt när mercenaries kom. Tillsammans med Raven Shield är nog Mechwarrior spelen dom jag klarat flest gånger,, ever.

  • Bild saknas

    Raderad 2007-09-13 22:26:49 #6

    PsyX skrev:
    Activision (Mechwarrior 2) och microprose ( Mech Commander) är dom ända som ahr gjort något vettigt med FASA licensen.

    Mechwarrior serien dog efter mechwarrior 2 serien.

    Mechwarrior 2 serien är av dom bästa spelen som någonsin gjort, ( Ja man kan köra dom på WinXP om man anstränger sig , tom multiplayer)

    som ni kan se är allt skit idag, jag är lycklig jag levde mina bästa gaming år genom pc gamings guld ålder.

    Synd för alla fanboIs idag som inte har en aning om dom sista 15 åren genom p.c spel. och har växt up i kommersiella skit åldern.

    Kommer man alltid klaga? ja

    Men fakta e fakta.



    Och vi kommer säga precis samma sak när vi blir lika gammla (och visa?) som du. Lägg ner det där snacket det är bara patetiskt.

  • deftune

    deftune 2007-09-13 22:28:03 #7

    dcxs skrev:
    kommer ihåg mechwarrior 4 tyckte det var grymt kul, väntade på en uppföljare men den kom aldrig :(


    Det kom något extremt dåligt (eller flera?) till XBOX som klassas som Mechwarrior efter MW4 Mercenaries. Grät nästan när jag såg min polare spela det (geeeek=)! Antar jag får ta fram näsduken när jag testar Fallout 3 sen med.

  • Wardancer

    Wardancer 2007-09-13 22:39:13 #8

    Mechwarrior <3 Jag menar Mechs stora som hus (och lite till) gigantiska vapen. Hur kan man inte älska det.

  • Spectral

    Spectral 2007-09-13 22:45:46 #9

    Efter att ha gjort, och förstört, Shadowrun som inte var ett dugg likt det gamla SNES-spelet är det här vad dom förtjänar.

  • Bild saknas

    PsyX 2007-09-13 23:23:13 #10

    Urkalak skrev:



    Och vi kommer säga precis samma sak när vi blir lika gammla (och visa?) som du. Lägg ner det där snacket det är bara patetiskt.



    Kommer ni tyvär inte göra, man kan uppfina hjulet bara så många gånger...

    Men det är inget din generation uppfattar.


    Jo, jag är bitter och sur för allt blir så jävla kommersiellt och plastit, inte bara pc spel.

    Kapitalism och konsument viruset förstör allt.


    Någon som kommer ihåg hur det var att öppna en NES låda som ni just köpt? se lila postern inuti och skala försiktigt bort "Sealen" så man inte skadar kartongen...

    Kommer ni ihåg hur det var att öppna den där tunga papp kartongen som hade inuti en tjock bok och poster och keyboard guide och karta och quick guide?

    det är det starkaste exemplet någonsin gällande den här diskussionen:

    Idag är den en format på alla spel, i dom här äckliga värdelösa dvd fodralen.
    Allt är skit.

    Iaf, gällande själva spelen:


    När du lever en ändring så pass stor som att spela dos spel i text, sen spel med mus(!!!) sen sound blaster spel, sen 16 color spel, 256, 16 bit, 32 bit.

    2d - 3d

    Sprites - 3d models

    3d kort , 2d kort

    vodoo 1, Vodoo 2
    Surround
    In game voice
    Midi - > Red book recording.

    single player - > 64 player on a single server


    Då kan du komma tillbaka och tjata om att du levt genom samma förändringar.


    Jag tror inte du kommer hinna leva genom så pass stora ändringar, eller förstå dom iaf om du kommer ha tur att se dom nästa stora stegen.

    tänk inte att dom nya effekterna i DX10 är ett stort steg från 5 år sen, det är bara en polish på grafiken,

    Jag snackar här om saker mycket djupare.
    Saker man lever genom en vis tid.


    Hoppas att om 10-20 år vi kommer spela äkta virtual reality spel och säga, fyfan, kommer du ihåg 2007 , med guitar hero och sånt, har du kört guitar hero Virtual? jag tappade min VR guitar inne i spelet på min fot och det gjorde ont i en vecka!


    Yes..... bra man har science fiction filmer.



    -------------------------------------------------
    -------


    Mechwarrior 3 har jag kört 10 min.

    4 har jag inte kört.

    Ska prova 4 : mercenaries.


    God natt :)



    Edit:

    Urkalak, vi snackar här om FASA och mechwarrior, har du inget att säga om det så håll tyst istället för att kommentera mina kommentarer.


    Jag tror jag spelade shadowrun tabletop före du var ens föd, lol.

  • Bild saknas

    atiko 2007-09-14 00:27:50 #11

    PsyX skriver faktiskt en hel del saker som är sanna, snyggt instoppat mitt i all bitterhet. Nu är inget jättefan av FASA, men Crimson Skies var åtminstone riktigt bra, det återkommer jag till då och då.

  • Bild saknas

    Gäst 2007-09-14 00:52:28 #12

    Haha, klockrent inlägg av PsyX. Ingen nostalgi-tripp man fick.

    Minns mitt första soundblaster som igår. Att höra spel med ljud(!) fick mig att storkna.

    Satt och lirade Alone in the Dark 2. Höll på skita ner mig.

    Ja du dos-tiderna är länge sedan svunna.

    Eller sitta och kopiera 40 disketter av en polare för att komma hem och upptäcka att en var trasig. Då fick man slita för spelen.

    Nu sitter man bara och whinar på hur trasigt allt är.


    --- edit
    På tal om yngre generationer. När Duke Nukem Forever kommer ut kommer det säkert finnas spelare som aldrig har spelat förgångaren. De kanske kommer få svårt att locka publiken.

    Skrämmande tanke

  • Bild saknas

    LocSin 2007-09-14 01:30:52 #13

    Hoppades in i det sista att ett nytt Mechwarrior spel skulle komma till PC.. *snyft*

    RIP FASA

  • Bild saknas

    Exim 2007-09-14 04:20:04 #14

    mm 1990 talet var bäst ... efter 2000 har de mest lanserats skräp...
    jag menar vist dagens spel är grafiskt häftiga men de har inte specielt mycket ljup i sig. börjar man skrapa på yan så tar de inte lång tid innan det är över. Alt ska vara så anpassat ... nej längtar tillbaka till hedliga gamla tiden då spel kanske hade en hemsida på internet om ens internet redan fans då komer inte igåg.

  • Ankh

    Ankh 2007-09-14 07:57:44 #15

    PsyX skrev:
    Mechwarrior 2 serien är av dom bästa spelen som någonsin gjort, ( Ja man kan köra dom på WinXP om man anstränger sig , tom multiplayer)


    Amen!

    Avgudar det spelet (och hur bra är inte musiken???). Hoppas vi får se någon fortsättning i framtiden. Gärna med super grafik eller något.

  • gurkoz

    gurkoz 2007-09-14 08:23:39 #16

    Jag förstår inte... vad håller folk på med....

    Vi vill ha fler Mechspel! Att det ska vara så svårt att förstå.
    Och jag vill inte se några bleka urvattnade försök till xbox360 mechspel fokuserat på "Arcade" och "Fast Phased Action"

    Ett nytt MechWarrior 2 tack.. ett uberseriöst.. plottrigt och invecklat spel till enbart PC, det skulle sitta fint i dessa dagar med massproducerat skräp med konsollstämpel!

    hehe... såh!.

  • Bild saknas

    HataMoto_ 2007-09-14 08:51:27 #17

    PsyX skrev:
    Activision (Mechwarrior 2) och microprose ( Mech Commander) är dom ända som ahr gjort något vettigt med FASA licensen.

    Mechwarrior serien dog efter mechwarrior 2 serien.

    Mechwarrior 2 serien är av dom bästa spelen som någonsin gjort, ( Ja man kan köra dom på WinXP om man anstränger sig , tom multiplayer)

    som ni kan se är allt skit idag, jag är lycklig jag levde mina bästa gaming år genom pc gamings guld ålder.

    Synd för alla fanboIs idag som inte har en aning om dom sista 15 åren genom p.c spel. och har växt up i kommersiella skit åldern.

    Kommer man alltid klaga? ja

    Men fakta e fakta.



    Du har så rätt ... du klagar sanningen broder ;)

  • Bild saknas

    HataMoto_ 2007-09-14 09:02:33 #18

    För den som vill pröva på det klassiska mechwarrior i sin tabletopform finns Mechwar här

    http://www.the-underdogs.info/game.php?id=2156

  • Bild saknas

    Gäst 2007-09-14 09:54:01 #19

    ajaj,satt och sökte under gårdagen efter nyheter angående nytt innehåll till detta underbara spel...
    antar att det inte dyker upp ngt sådant nu,om ingen annan tar över den biten..

    sedan vet jag inte vad PsyX menar med pc gamings guldålder??,det är väl nu det är guldålder inom spelbranchen (både på konsoll och pc) och inte för 10 år sedan,
    ,sedan att man inte längre får samma känsla som när man för första gången spelade super mario bros på nes 1986 eller zelda runt 1990 ca eller ngt annat tidigt pc/tv spel är ju inte så konstigt,
    då var man inte direkt till åldern+att det var ngt som var helt nytt och tv-spel hade man ju innan bara sett på tv eller vid camping platsen som hade sin stora spellåda,man stoppade i typ 50öre och fick spela lite tror även jag lirade ngra av dmo första pc-spelen som kom,vad spelen hette det minns jag inte längre,svartvit bild var det iaf,,men det har ju gått 21 år nu och man ser nya saker inom spelvärlden varje dag,det blir aldrig samma känsla igen,inte för oss som varit med sedan början,men dom som är små idag och sätter sig framför ett tv-spel för första gången kommer säga likadant om 20 år...

    och påståendet att det bara numera är polish på yten som ngn nämde med direct-x 10 är lite fel ute,,,det är en massa massa saker som görs bättre för varje gång,främst fysiken som har förbättras med stormsteg det sista, det är inte längre enbart grafik som är viktigt inom spelvärlden längre ,ta tex spelet crysis som ser ut att ha satsat ordentligt på att utveckla spelfysiken...

  • Bild saknas

    slartibartfast 2007-09-14 10:53:29 #20

    PsyX skrev:

    Någon som kommer ihåg hur det var att öppna en NES låda som ni just köpt? se lila postern inuti och skala försiktigt bort "Sealen" så man inte skadar kartongen...

    Kommer ni ihåg hur det var att öppna den där tunga papp kartongen som hade inuti en tjock bok och poster och keyboard guide och karta och quick guide?


    Men frågan är, vet du hur det känns (från en nygamers perspektiv) hur det känns att packa upp en Xbox 360 eller starta ett spel som man nyss tankat hem över Steam?

    Är det verkligen spelbranschen som blivit sämre? Eller är det du som blivit avtrubbad?

    I dagsläget har jag svårt att känna samma lycka när jag köper en sats legobitar som jag gjorde före femton år sedan...

  • nudelsdesign

    nudelsdesign 2007-09-14 12:31:07 #21

    slartibartfast skrev:
    PsyX skrev:

    Någon som kommer ihåg hur det var att öppna en NES låda som ni just köpt? se lila postern inuti och skala försiktigt bort "Sealen" så man inte skadar kartongen...

    Kommer ni ihåg hur det var att öppna den där tunga papp kartongen som hade inuti en tjock bok och poster och keyboard guide och karta och quick guide?


    Men frågan är, vet du hur det känns (från en nygamers perspektiv) hur det känns att packa upp en Xbox 360 eller starta ett spel som man nyss tankat hem över Steam?

    Är det verkligen spelbranschen som blivit sämre? Eller är det du som blivit avtrubbad?

    I dagsläget har jag svårt att känna samma lycka när jag köper en sats legobitar som jag gjorde före femton år sedan...


    Håller nog med PsyX om det han skrev innan. Spelen var både bättre och roligare förr. Mindre komersiella. Se bara på de senaste trailers och klipp vi sett på Quakewars. Det lyser ju bara kapitalism genom hela trailern. Vist dom vill ha betalt för det arbete de lagt ner. Men vad kostar det att göra ett AAA spel idag? alldeles för mycket.

    Bloggade om Little Big Adventure igår. Tror inte det var lika dyrt att utveckla men, DET kallar jag spel. fick det med min första 486:a hade inte en susning om vad det var. inte sett några multimiljonproject trailers heller. Adeline international vilka var det. Det vet jag nu. Dom gjorde tidernas bästa Aventyrsspel, Men så var det ju 1996 (spelet kom 94) ljudkorten var tvungna att vara soundblaster kopatibla. CD:n surrade i Quadspin... osv

  • Bild saknas

    Raderad 2007-09-14 12:53:25 #22

    Att FASA skulle lägga ner var ju klart långt innan Shadowrun kom ut.

  • Bild saknas

    Gäst 2007-09-14 13:17:10 #23

    Dogge skrev:
    Att FASA skulle lägga ner var ju klart långt innan Shadowrun kom ut.


    och var hittar man källan till den uppgiften?

  • Bild saknas

    Mikaelh 2007-09-14 13:39:05 #24

    Exim skrev:
    mm 1990 talet var bäst ... efter 2000 har de mest lanserats skräp...
    jag menar vist dagens spel är grafiskt häftiga men de har inte specielt mycket ljup i sig. börjar man skrapa på yan så tar de inte lång tid innan det är över. Alt ska vara så anpassat ... nej längtar tillbaka till hedliga gamla tiden då spel kanske hade en hemsida på internet om ens internet redan fans då komer inte igåg.


    Har du spelat något från BioWare? Knights of the Old Republic? Baldur's Gate? Våga säga att de spelen saknar djup. :P

    Världens mest stämningsfulla krigssimulator kom på 2000-talet (Operation Flashpoint).

    Visst gjordes det mycket bra spel på 90-talet - men det görs minst lika bra spel på 2000-talet. Med bättre teknik ges det bättre möjligheter att förverkliga bra idéer. Tekniken hjälper mer än den stjälper.

    Bakåtsträvare kan ta sig nånstans. ;P


    *EDIT*
    Givetvis görs det skräp nu. Men det gjordes det även på 90-talet. Procentandelen av usla spel är förmodligen lika hög nu som då.

  • Bild saknas

    slartibartfast 2007-09-14 13:46:09 #25

    nudelsdesign skrev:
    Spelen var både bättre och roligare förr.


    Men hur roliga skulle de vara om de släpptes i dagsläget? (och varför får inte de indie-spel som görs idag med gammal teknologi och mycket kärlek någon publicitet?)

    Var spelen roligare eller var det du som hade roligare med spelen?
    Jag har lite svårt att förstå dessa bakåtsträvande påståenden om att spelen skulle ha varit bättre förr. Om det verkligen hade varit så, varför sitter då folk och spelar nya spel innan de spelat igenom alla toppspel från 90-talet?

    Jag förstår att man kan vara missnöjd med hur utvecklingen ser ut och att spelen kanske var roligare relativt andra aktiviteter för tio år sedan.
    Men har man verkligen koll på vad man egentligen hävdar när man säger att de spel som görs idag de facto är sämre än de som gjordes förr?

  • Bild saknas

    Harafnir 2007-09-14 14:13:00 #26

    Det här är en sån djäkla klassiker, precis vad som gör en så djäkla förbannad. Precis som med alla de riktigt stora, riktigt bra spelföretagen, revolutionerande utvecklarna som har blivit uppköpta av en inkompetent jätte.

    Fasa Interactive var jättepopulär som ett eget företag, med Mechwarrior serien bland annat. Så populära att Microsoft köpte upp hela företaget innan releasen av X-Box, för att göra exlusiva titlar till den. Helt plötsligt försvann hela Mechwarrior serien, och istället är de tvungna att släppa en arkadversion av spelet , för att "bättre passa den yngre publiken och konsoll spelare", microsofts målgrupp.. Självklart dyker spelen när man tar bort allt som gör de stora och förvandlar till en taskig shooter. Så, fiasko efter fiasko, de får fortfarnade inte göra ett nytt spel til PC, inget mer riktigt mechwarrior, de får inte göra just det som gjorde dem så bra att de blev uppköpta!

    Och till sist, efter år av tystnad, kommer något geni på att Fasa har Shadowrun också (Folk har väntat i decennier efter ett Shadowrun RPG eller MMO) och.. Geniet på Microsoft tänker igen... Vi gör en taskig shooter av ett superavancerat rollspelskoncept!!

    Och så skrotar vi företaget, för de kunde ju ingenting!!
    Det finns inget värre än stora företag. De styrs av marknadsundersökningar istället för hjärnor. Lär er ert djäkla jobb, istället för att fokusera på vilken kostym ni ska ha när ni går dit!

  • Molotov

    Molotov 2007-09-14 16:58:03 #27

    Jag förstår folk som känner att det var bättre förr, idag framförallt till PC produceras det mycket skit, spel som inte är avsedda för oss "vanliga gamers" eller så spel som är portade från nån konsoll, ibland kommer det guldkorn men det är sällan känns det som.
    Men det beror också på vilken typ av spel man tycker om osv.
    Sen visst tyckte jag spel från förr var bra men skulle jag spela dom idag så njä, det skulle nog inte vara så underhållande bättre att ha dom som bra spel minnen.

    Det bästa man kan göra om man vill ha kul med spel igen är att börja leta och skaffa sånt man tycker om, då har man lika kul, jag spelar stort sett samtliga plattformar det jag saknar är väll PS3 och Wii.
    Man kan inte begränsa sig till en plattform och sen säga att det var bättre förr då nån annan maskin får massvis med guldspel.
    För det är nog som många säger att totalt sett är det lika mycket % andel skitspel nu som förr bara att det är mycket mer spel som släpps.

  • Bild saknas

    toern 2007-09-14 17:33:25 #28

    Jag vet inte om det låter dumt men jag tycker att det är all denna grafikhets som är skyldig till det mesta skit som cirkulerar. Jag menar.. är det inte det som kostar mest vid spelutveckling idag då det "krävs" så avancerade saker?

    Det viktigaste är väl ändå att det ser bra ut, inte att det ser superrealistiskt ut, iaf är det så för mig.. men jag är kanske i minoritet :) Det kommer fortfarande bra spel men det var sannerligen bättre förr hur man än vrider och vänder på saken, men det har ju säkert också att göra med nostalgi, samt att det likt musikbranschen var lättare att vara originell.

  • Bild saknas

    Raderad 2007-09-14 17:39:33 #29

    BPR Cisco skrev:
    Dogge skrev:
    Att FASA skulle lägga ner var ju klart långt innan Shadowrun kom ut.


    och var hittar man källan till den uppgiften?


    Hörde det på 1UP Yours en bra bit innan sommaren. Kanske inte långt innan shadowrun kom ut men det var iaf länge sen och spelet var påväg att släppas.

  • Bild saknas

    Eragord 2007-09-15 00:21:20 #30

    Håller med PsyX på vissa punkter. För när jag tänker efter så kommer jag inte direkt ihåg tex Vilka spel som släpptes 04 men kommer ihåg när syndicate,beneath steel sky och dom spelen kom.

    Sen om jag minns rätt så sa inte Sid meir i nån interjuv att det inte går jämföra göra ett spel idag mot när han började. Då kunde 1 människa sitta i 1 garage och göra ett spel.... Går inte dirket idag.

    Sen till kostnader så tycker jag det e lustigt att ett sportspel med massa reklam kostar lika mycket som ett utan tror inte direkt tillverkarna ger bort det gratis ;)

  • mullins

    mullins 2007-09-15 18:28:07 #31

    Fasen, fick se Shadowrun in action häromdagen, verkade ju riktigt fränt.. Tråkigt för FASA dock.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter