Nyheter

Svenska DICE presenterar Frostbite-motorn

120 kommentarer

Peter Eriksson 2007-12-04 15:15


http://www.fz.se/bilder/?id=226264
Frostbite-film hos FZ
Att svenska Dice behärskar polygoner och texturer bättre än engelskt uttal står klart efter ett besök i FZ:s filarkiv, där en 51 MB tung presentationsfilm av teknikplattformen Frostbite väntar. Motorn är tänkt att göra sin debut i företagets kommande actionrökare Battlefield: Bad Company som onekligen ser ut att ge skjutglada spelare hårdvaluta - kvällens trailer antyder att den färdiga produkten kommer att vara allt annat än lämpad för en yngre målgrupp.

[v=1574]

Spelinformation

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Bild saknas

    Wessan 2007-12-03 00:23:26 #1

    Skojjig video :)

  • Bild saknas

    Zerpent 2007-12-03 00:26:32 #2

    Heh, rätt skön trailer. Hemskt uttal dock. xD

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-03 09:03:49 #3

    Schysst video!

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-03 18:06:09 #4

    Lite för barnslig tycker jag.

  • Wardancer

    Wardancer 2007-12-04 15:29:33 #5

    Tja mer roande än den vanliga trailer där det sitter en mupp och pratar om hur otroligt deras nya spel är. Visst detta är ju samma sak men med lite humor istället.

  • Bild saknas

    Bluevortex 2007-12-04 15:29:50 #6

    Frostbite ftw!

  • Bild saknas

    Hero_Swe 2007-12-04 15:32:01 #7

    Jahopp....Nu har dom ändrat väggen i lobbyn igen, Aja skön humor!

  • Bild saknas

    LocSin 2007-12-04 15:35:45 #8

    Tror det var några som skippade engelska lektionerna när de gick i skolan ;)

  • Bild saknas

    DonMeato 2007-12-04 15:35:54 #9

    haha! LOL.....

  • Bild saknas

    MazZ 2007-12-04 15:37:54 #10

    haha skön video :D

  • Bild saknas

    abbe 2007-12-04 15:38:05 #11

    Ganska många här som klankar ner på engelskan, det kanske inte är alla i världen som spenderar sin tid på ventrilo och pratar engelska? ;)

    Kul video, lite annat sätt att presentera, uppskattas. :)

  • Nocturne

    Nocturne 2007-12-04 15:45:13 #12

    Att joakim svärling (stavning?) inte kan hantera ett automatvapen framgår ju klart och tydligt, prova träffa ngt utan att ha kolven mot axeln >.<

  • Bild saknas

    TruB 2007-12-04 15:47:58 #13

    rolig.. men ganska intet sägande.. hade velat har mer info..

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 15:49:56 #14

    As bra trailer :D

  • Bild saknas

    redmac 2007-12-04 15:53:18 #15

    härligt annorlunda trailer! uppskattas. Dock är granaten lite väääl kraftig, när jag gjorde lumpen sprängde jag då inte bort halva väggen med en sketen granat...men men :D

  • Bild saknas

    q0rra 2007-12-04 16:00:44 #16

    DICE Engelska påmminer om CDProjekts eller alla ryssar som försöker munhuggas med språket :P Fast å andra sidan verkade ju Frostbite ganska nice :p

  • Jimpa_31

    Jimpa_31 2007-12-04 16:02:51 #17

    Hehe .. hoppas bara ett nytt mordencombat kommer med denna motor te PC ! ..
    Vore hemskt roligt .. 128 Playerservar och grejjor :P ..

    Rolig trailer oxo .. Och ja deras engelska var vell som de flesta svenskar låter när man försöker göra sig förståd :P ,,

    "IT DIDNT WORK!" ;)

  • gorman

    gorman 2007-12-04 16:08:04 #18

    deras starka sida är ju helt klart spel o inte "TV".
    Ni som klankar ner på deras engelska! spela in när du pratar engelska på din mobil e dyl o spela sen upp det. Ni skrattar inte sen ;)

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 16:08:55 #19

    Jag förstår verkligen inte hypen. Det där gjorde Red Faction också, för jättemånga år sedan. Ljudjoxet, mja, det verkar väl bra. Inget jag jagar upp mig över dock.

    Jäsp...

  • Bild saknas

    ace84 2007-12-04 16:12:33 #20

    skojj video! :D gillade presentationen.

  • Bild saknas

    shellsing 2007-12-04 16:26:10 #21

    Snyggt sätt att presentera allting på :P

  • Bild saknas

    napahlm 2007-12-04 16:27:55 #22

    :$ nästan så att man skäms för att vara svensk.

    "... its weely weely big..." Really. R ska det va!

    jag haw ett talfel som ni kanske höw. det svåwt och höwa näw jag sägew smöw...

  • Bild saknas

    Nimman 2007-12-04 16:38:14 #23

    dice <3 ... nu åkte ni upp på min ribba många många steg medans blizzard åkte ned!
    och jag gillade era brytningar men höll på att dö...grymt bra video...helt plötsligt bllev detta ett givet köp O_o!

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 16:46:49 #24

    Namron skrev:
    Jag förstår verkligen inte hypen. Det där gjorde Red Faction också, för jättemånga år sedan. Ljudjoxet, mja, det verkar väl bra. Inget jag jagar upp mig över dock.

    Jäsp...


    Då är det väl på tiden att någon gör det igen fast så mycket bättre.

  • SuperTank

    SuperTank 2007-12-04 16:47:23 #25

    hehe, kul video. :)
    Tyckte inte Engelskan var värst dålig heller, klart det blir svenskt uttal på en del grejor.

  • Urban_krull

    Urban_krull 2007-12-04 16:47:27 #26

    haha omogenhet är en nyckelfaktor till ett bra spel :D

  • Bild saknas

    Florry 2007-12-04 16:59:33 #27

    Lite annorlunda presentation, en bra sådan :)

  • Bild saknas

    dalle 2007-12-04 17:07:20 #28

    Jäs, it is väri godd!

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 17:14:24 #29

    Shit verkar soft att jobba på Dice.. Hoppas det blir lite mer känsla i själva liret den här gången.. det är viktigare att det är rätt känsla i vapnen och rörelserna än all grafik och fordon man kan komma på. Tror det är därför BF serien inte slagit igenom så ordentligt som den skulle kunna.

  • zaphiren

    zaphiren 2007-12-04 17:16:27 #30

    Bad Company blir nog en hit :D.

  • Bild saknas

    Jh 2007-12-04 17:16:40 #31

    Namron skrev:
    Jag förstår verkligen inte hypen. Det där gjorde Red Faction också, för jättemånga år sedan. Ljudjoxet, mja, det verkar väl bra. Inget jag jagar upp mig över dock.

    Jäsp...


    Inte riktigt va.. man kunde spränga vissa förutbestämda väggar (eller delar av väggar) och det var inget att hetsa upp sig för.
    Inte det här heller men det ser trevligt ut.

  • Bild saknas

    rocagil 2007-12-04 17:23:23 #32

    Roligt med en annorlunda presentation. Folk som klagar på deras uttal kan ju testa spela in sig själva läsandes någon engelsk text alt. när de konverserar på engelska och lägga upp så man får höra hur über English skall låta. :)

  • Bild saknas

    ROFLMAO 2007-12-04 17:24:22 #33

    man skäms ju över svenskar när de pratar engelska med en sådan horribel accent!

  • Bild saknas

    g4bb3h 2007-12-04 17:26:17 #34

    ENGRISH !

  • Vantskruv

    Vantskruv 2007-12-04 17:28:36 #35

    Haha, riktigt kul trailer! Nästan som man vill titta på den igen! GOOD WORK DICE!

  • Bild saknas

    Mahlberg 2007-12-04 17:33:03 #36

    Tycker videon var skön som fan.. även fast den första killen var den enda som kunde engelska bra nog.

    Man såg lite nya spännande saker i filmen iaf. Som när dom vrider på solen.

  • Bild saknas

    henkka 2007-12-04 17:34:16 #37

    Bara att hoppas att nätkoden inte är fullständigt värdelös som i BF2 och BF2142.

  • Molotov

    Molotov 2007-12-04 17:35:51 #38

    Aloxy skrev:
    Shit verkar soft att jobba på Dice.. Hoppas det blir lite mer känsla i själva liret den här gången.. det är viktigare att det är rätt känsla i vapnen och rörelserna än all grafik och fordon man kan komma på. Tror det är därför BF serien inte slagit igenom så ordentligt som den skulle kunna.


    vilken sten ahr du sovit under. BF serien inte slagit igenom?

    BF serien är otroligt populär därför det blir uppföljare på uppföljare.

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 17:37:02 #39

    Jag vann beta test tävlingen och fick komma till Dice och påverka utvecklingen .. Får inte säga nått om det .. Men det är jääävligt bra, klart bästa BF spelet hitills :)

  • Bild saknas

    Kazutoyo 2007-12-04 17:57:42 #40

    RobDap skrev:
    Lite för barnslig tycker jag.

    Jupp. Skulle gärna vilja ha lite info istället för vrål och explosioner. Men det är bara jag.

    Visst var det smått originellt, men inte på ett bra sätt.

  • Bild saknas

    skribb 2007-12-04 18:04:18 #41

    Tomt PR-babbel, som vanligt.... visa hur spelhelvetet blir och se till att det blir bra istället för att visa hur solens position påverkar ljussättningen.

  • Bild saknas

    Petah 2007-12-04 18:04:47 #42

    "Iam glad that you asked that question Karl-Magnus"..haha :D

    Verkar iaf helsoft att jobba där, tyvärr så har man inga egenskaper angående spelprogrammering, eller något annat nyttigt :(

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 18:19:09 #43

    Grymt skön video, dock sett den innan.

    Klart att man inte ska dölja sitt svenska uttal när man snackar engelska! Blir ju mycket mer personligt och charmigt om man bryter lite.

  • Oneone

    Oneone 2007-12-04 19:18:42 #44

    lol , rolig engelska iaf, men det roligaste var nog i början när de spolade tillbaka o började tala eng :P

  • Huskisson

    Huskisson 2007-12-04 19:20:07 #45

    Det roliga är väl antalet medlemmar här på FZ som gnäller på spelutvecklarnas engelska (andraspråk) medan deras egen svenska (förstaspråk för de flesta antar jag) är skitdålig.

    Kul video, även om det blev lite pinsamt på vissa ställen så är det alltid roligt när man försöker sig på något lite annorlunda.

  • Bild saknas

    floxwoop 2007-12-04 19:23:42 #46

    I em frum Svedee! Bork Bork Bork!

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 19:34:13 #47

    Tyckte den var bra, kom att tänka på Bäckström när killen som sprängde (Svärling?) saker pratade.. och la till precision:

    http://uk.youtube.com/watch?v=MKN39OJ_CvM

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 19:44:26 #48

    Inte slagit!!!????

    En av dom största framgångarna i dataspelshistorien.

    Säger inte att spelen var bra men att dom inte slagit känns fel. Dice har tjänat stålar på detta och 2% av alla dataspel går plus så nog har BF serien slagit.

    Som aptitretare funkar det. Flera här som vill se mer, även dom som tyckte att man kunde fått se mer på en gång men grejen är att bygga hype.

    coolt att dom vågar vara svenskar och inte hyra in någon löjlig "narrator"....

    Kudos till DICE....

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 19:46:17 #49

    Jävligt grym film, 5+ av 5 möjliga från mig

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 19:50:22 #50

    Jag skrev "slagit igenom så ordentligt som den skulle kunna" istället för "slagit igenom ordentligt" för att slippa precis såna kommentarer och missförstånd som era.

    För mig har inte ett spel slagit igenom ordentligt förrän det är på samma nivå som CS och WoW, dvs något som alla kan ta till sig och som ger upphov till gigantiska communities och professionella tävlingar.

    Det blir inte riktigt roligt att spela ett spel förrän det når den nivån, tycker jag. Så fler spel borde göra det och har potentialen att göra det, men faller alltid på något, för dålig känsla, eller för komplext och svårt att ta till sig är nog vanligast.

    Nu kommer ni än en gång tycka att jag har fel att BF visst har tävlingar, men jag tror ni fattar vad jag vill komma fram till egentligen.

    Edit: Inser att jag låter lite dryg, inte min mening. Mer stora onlinespel till folket!

  • Remus

    Remus 2007-12-04 20:33:47 #51

    Så otroligt dåligt mot oss PC spelare... Vad ska vi spela??

  • WarpGuN

    WarpGuN 2007-12-04 20:48:20 #52

    [quote="Remus[Swe]"]Så otroligt dåligt mot oss PC spelare... Vad ska vi spela??[/quote]

    bf3 kommer väl :)

  • Bild saknas

    Johan 2007-12-04 20:56:10 #53

    Stöddig och proffsig film! Mer sånt.

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-04 21:00:44 #54

    J a det där var ju... Hm... Bra?

  • WaltX

    WaltX 2007-12-04 21:10:18 #55

    Zerpent skrev:
    Heh, rätt skön trailer. Hemskt uttal dock. xD


    Håller med där...

  • Bild saknas

    Gäst 2007-12-04 21:22:29 #56

    Inte konstigt att de gjort sån trailern då själva spelet verkar inte komma med nåt nytt direkt. Då är det ju bättre att folk snackar om hur "cool" trailern är...trotts att den mest liknar en amatörvideo än en trailer från stor spelutvecklare.

  • WarpGuN

    WarpGuN 2007-12-04 21:24:24 #57

    amatörvideo o_O, jädrans proffsig produktion måste jag säga

  • Bild saknas

    chewiee 2007-12-04 21:28:06 #58

    herregud... bara jag som tycker det låter lika dåligt som henrik schyffert i full like a kastrull när dom försöker ge sig på engelskan? snygg grafikmotor däremot :)

  • Bild saknas

    The Vulture 2007-12-04 21:38:35 #59

    Det ser ju onekligen intressant ut. Blir säkerligen ett köp då det kommer. Någon som vet när spelet kommer ut?

  • Bild saknas

    Gamblor 2007-12-04 22:00:17 #60

    Underhållande film, men det tekniska snacket (och marknadsföringen av det) var jobbigt att lyssna på.

    "Totally new experience everytime you play" för att skuggor och ljusnivåer justerar sig när saker har gått sönder? Knappast va...
    Ingen dålig bedrift att implementera något sådant i motorn, tvärtom. Men att påstå att det skulle göra spelet särskilt mycket bättre tror jag inte på.

    Detsamma med "HDR audio"
    ...
    Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
    HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
    Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
    Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
    De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då)

    Bah.
    Jag vill veta varför det kommer vara roligare att spela Bad Company jämfört med tidigare BF-lir.
    Prata mer om vad som är nytt gameplay-mässigt istället för att hålla på och snacka massa BS om tekniska smådetaljer.

  • Bild saknas

    nE 2007-12-04 22:18:37 #61

    ååååh *drool*

  • Bild saknas

    zolidznake 2007-12-04 22:41:27 #62

    Förstår inte hypen med spelet heller. Lite pinsam trailer, där de försöker göra spelet coolare än vad det ser ut. Inget som är direkt nyskapande, då bl.a Crysis har väl i stortsett redan allt de nämde.

    Hoppas de fixar nätkodningen iallafall, som är ruskigt dålig i de föregående BF-spelen.

  • Bild saknas

    simulacra 2007-12-04 22:44:13 #63

    Gamblor skrev:
    Underhållande film, men det tekniska snacket (och marknadsföringen av det) var jobbigt att lyssna på.

    "Totally new experience everytime you play" för att skuggor och ljusnivåer justerar sig när saker har gått sönder? Knappast va...
    Ingen dålig bedrift att implementera något sådant i motorn, tvärtom. Men att påstå att det skulle göra spelet särskilt mycket bättre tror jag inte på.

    Detsamma med "HDR audio"
    ...
    Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
    HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
    Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
    Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
    De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då)

    Bah.
    Jag vill veta varför det kommer vara roligare att spela Bad Company jämfört med tidigare BF-lir.
    Prata mer om vad som är nytt gameplay-mässigt istället för att hålla på och snacka massa BS om tekniska smådetaljer.


    Synd att du väljer fel ord bara, kompression inom ljud != göra det lägre ELLER göra det mindre för den delen, snarare så är en komprimering att minska ett ljud egna dynamik, relationen till andra ljud är är en annan sak.
    Det deras ljudhantering gör är snarare ngn sorts dynamisk mixning, inte kompression ;)

    Men återigen, var är PC-infon?

  • Bild saknas

    Eschricht 2007-12-04 22:56:34 #64

    Trevlig video, uttalet är nog inget dem bör skryta över dock...

  • Bild saknas

    Notumforce 2007-12-04 23:00:14 #65

    var det bara jag som uppfattade humorn i presentationen.

    Var ju medvetet gjort att det skulle låta nördigt vättre :)

    iaf såg intressant ut och kan säkert bli ett kompliment i folks hem.

  • HaZe303

    HaZe303 2007-12-04 23:07:41 #66

    Svengelska när det är som bäst! :)

    BTW. Ser verkligen fram emot detta spel... MMmmmarabou.

    zolidznake skrev:
    då bl.a Crysis har väl i stortsett redan allt de nämde.


    Näe inte riktigt. Crysis har inte helt dynamiskt skadegörelse, du kan skjuta ner träden och husen faller ihop som kortlekshus, men annars är det faktiskt inte helt dynamiskt.

    zolidznake skrev:
    Hoppas de fixar nätkodningen iallafall, som är ruskigt dålig i de föregående BF-spelen.


    Vad menar du? BF spelen har ju en av dem bättre nätkoden i nåt MP spel?? Men du kan inte förvänta dig vidare spel med 56k modem. :)

  • Bild saknas

    zolidznake 2007-12-04 23:19:45 #67

    HaZe303 skrev:
    Svengelska när det är som bäst! :)

    BTW. Ser verkligen fram emot detta spel... MMmmmarabou.

    zolidznake skrev:
    då bl.a Crysis har väl i stortsett redan allt de nämde.


    Näe inte riktigt. Crysis har inte helt dynamiskt skadegörelse, du kan skjuta ner träden och husen faller ihop som kortlekshus, men annars är det faktiskt inte helt dynamiskt.

    zolidznake skrev:
    Hoppas de fixar nätkodningen iallafall, som är ruskigt dålig i de föregående BF-spelen.


    Vad menar du? BF spelen har ju en av dem bättre nätkoden i nåt MP spel?? Men du kan inte förvänta dig vidare spel med 56k modem. :)


    Har för mig att de sa i en intervju att man inte ska kunna skjuta sönder allt helt och hållet, men det mesta. För annars hade bara banorna bestått av öken efter all nermejning. Crysis kanske inte har just den funktionen, men som någon sa tidigare, så har Red Faction det. Så i vilket fall, var det inget nytt!

    Bättre nätkod? Det är ju ren slump att man träffar. Man måste ju sikta över eller framför gubben för att träffa och det är som sagt ren tur att man lyckas pricka in rätt.

    Finns nån YouTube film där de går in på att djupare, med nätkodningen och hitboxbuggar. Riktigt illa är det faktiskt.

    Har förövrigt 2 mbit, så det så!

  • WarpGuN

    WarpGuN 2007-12-04 23:26:37 #68

    zolidznake skrev:

    Bättre nätkod? Det är ju ren slump att man träffar. Man måste ju sikta över eller framför gubben för att träffa och det är som sagt ren tur att man lyckas pricka in rätt.



    lever du i en fantasi värld ?

  • Bild saknas

    vidde 2007-12-04 23:56:01 #69

    zolidznake skrev:
    Har för mig att de sa i en intervju att man inte ska kunna skjuta sönder allt helt och hållet, men det mesta. För annars hade bara banorna bestått av öken efter all nermejning. Crysis kanske inte har just den funktionen, men som någon sa tidigare, så har Red Faction det. Så i vilket fall, var det inget nytt!

    Bättre nätkod? Det är ju ren slump att man träffar. Man måste ju sikta över eller framför gubben för att träffa och det är som sagt ren tur att man lyckas pricka in rätt.

    Finns nån YouTube film där de går in på att djupare, med nätkodningen och hitboxbuggar. Riktigt illa är det faktiskt.

    Har förövrigt 2 mbit, så det så!


    Red Faction var ju otroligt selektivt med vad man kunde skjuta sönder - det var väl ungefär 10 väggar igenom hela spelet som man kunde rubba? Multiplayer vet jag var en annan femma men det var fortfarande få väggar.
    Allt detta är dessutom en nyhet i BF sammanhang så det är inte så konstigt att de vill berätta om det då det kommer ändra sättet man spelar BF på.

    För din information så har man alltid behövt skjuta framför spelare i BF och i min mening så är det en del av realismen. Kulorna färdas faktiskt igenom luften - de teleporteras inte dit. Så det tror jag inte har något med nätkoden att göra. Kom igen och säg att det är "ren tur" om du träffar eller inte efter att du gått en match mot någon som vet hur man spelar ett BF-spel.

  • Bild saknas

    BearClaw 2007-12-05 00:27:21 #70

    väldigt bra gjord film måste jag säga, de fick tråkigt tekniskt snack att vara underhållande

  • Bild saknas

    skribb 2007-12-05 00:37:34 #71

    BearClaw skrev:
    väldigt bra gjord film måste jag säga, de fick tråkigt tekniskt snack att vara underhållande


    Bah, låg humor för de enfaldiga.. typ :$

  • Bild saknas

    gnu 2007-12-05 04:59:37 #72

    kul video! go svenska spelutvecklare!

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-05 07:06:04 #73

    Oj oj.. köttbullsdialekt. Nice motor dock.

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-05 07:38:44 #74

    vet inte ja...wow och CS är ju legender i dag och tittar man på BF serien finns det typ 10000 servrar som rullar därute och som folk faktiskt spelar på.

    Känns faktiskt som BF lirar i monsterhit ligan.

    Skulle vara kul om någon kunde posta lite fakta på aktiva spelare/sålda lir/etc.

    Dynamiskt ljus känns faktiskt intressant men allt beroende på hur spelet är designat. Kan faktiskt vara intressant att kunna spela samma kartor/banor men under olika ljusförhållanden. En karta med vissa egenskaper i dagsljus kan få andra egenskaper i skymning eller mörker som kräver nya grepp från spelaren. Känner inte att jag kan skriva av denna idé helt.

  • Bild saknas

    Sparable 2007-12-05 07:51:11 #75

    Palla bry sig om uttalet, videon var ju asskön ;D

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-05 08:08:52 #76

    Nocturne skrev:
    Att joakim svärling (stavning?) inte kan hantera ett automatvapen framgår ju klart och tydligt, prova träffa ngt utan att ha kolven mot axeln >.<


    Fan vad alla ska vara besserwissrar och anmärka på saker. Allt från engelska till vapenhantering. Nu måste jag nog sälla mig till skaran besserwissrar för här var det rena sakfel.

    Det går visst pricka saker från höften i RL. Det beror på avstånd och hur tätt målet är. Med tätt menar jag antal individer i gruppen och hur nära dom står varandra samt intuitivt bedömd tidslucka för eldöppnandet men också om det är ett slutet utrymme samt väggarnas beskaffenhet. Vid extremt täta mål används höftskott och automateld då det ger störst sannolikhet att vinna stridssituationen.

    Ett annat alternativ är aktivt lasersikte (synlig röd punkt på målet) eller passivt laser siktet med googles . I det senare fallet skulle jag ALLTID tillämpa höftskott då vapnet kan skymma synfältet i goggles, synfältet är begränsat.:up:

    Finns fler tillfällen än dessa då höftskott är att föredra men jag tror det räcker för nu.

    För övrigt heter det inte kolv utan axelstöd, kolven håller du i handen. Skulle se mycket märkligt om han hade den mot axeln:).

    Men jag betvivlar inte att han inte kan ett jota om vapen och vapenhantering, varför ska han kunna det?:O

  • Bild saknas

    Grasfer 2007-12-05 09:00:02 #77

    En av de bästa trailerna i år iaf. Nej jag är inte sarkastisk.

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-05 09:04:37 #78

    LocSin skrev:
    Tror det var några som skippade engelska lektionerna när de gick i skolan ;)


    Du bör ju lyssna lite bättre på lektionerna också...särskrivare där!

  • Bild saknas

    Burzum Mashtar 2007-12-05 09:08:39 #79

    Verkar coolt. Dock inte uttalet :-D

  • Bild saknas

    Schtraider 2007-12-05 09:31:15 #80

    Hur skulle de låta då om jag får fråga? De är ju svenskar. Resten av världen tycker garanterat inte att deras brytning är pinsam utan charmig och personlig. Hur spännande hade det varit om brittiskan, amerikanskan, indisk brytning, australiensisk brytning, skotsk brytning osv. inte fanns kvar för att de som använde den tyckte att det var "pinsamt". Man behöver inte ha standardiserad jänkarbrytning för att låta kaxig och världsvan.

    Har i så fall mer svårt för svenskar som försöker låta brittiska eller amerikanska. Filip Hammar är ju ett skräckexempel på det senare (om det nu inte är ironiskt, man vet aldrig) och den där Kobrasnubben (som för övrigt verkar språkbegåvad) är ett skräckexempel på det tidigare. Det är ju exotiskt med brytning, varför släta över det?

    Angående presentationen; rolig och medvetet skojtöntig. Suverän. :)

  • Bild saknas

    Gamblor 2007-12-05 10:45:57 #81

    simulacra skrev:
    Gamblor skrev:
    (...)
    Detsamma med "HDR audio"
    ...
    Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
    HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
    Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
    Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
    De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då) (...)


    Synd att du väljer fel ord bara, kompression inom ljud != göra det lägre ELLER göra det mindre för den delen, snarare så är en komprimering att minska ett ljud egna dynamik, relationen till andra ljud är är en annan sak.
    Det deras ljudhantering gör är snarare ngn sorts dynamisk mixning, inte kompression ;)

    Men återigen, var är PC-infon?


    Ja det var kanske fel ord att använda, men jag vet inte vad det heter på svenska. Jag menar att slut-effekten liknar ett compressor-filter / loudness.
    Att kalla det hela för HDR är det jag stör mig på, inte att tekniken i sig är dålig eller oanvändbar.

  • Bild saknas

    Margy 2007-12-05 10:50:21 #82

    Vilket klagande det blev på brytningen då. Hade det varit bättre om de hyrt in ett gäng amerikaner?

    Jag måste hålla med om att det är underhållande att många klagar på andra personers engelska uttal när de själva skriver usel svenska. :)

  • Bild saknas

    Langos 2007-12-05 11:04:24 #83

    Corny men kul.

  • Bild saknas

    Krutberit 2007-12-05 11:07:46 #84

    Gamblor skrev:
    simulacra skrev:
    Gamblor skrev:
    (...)
    Detsamma med "HDR audio"
    ...
    Att de kallar dynamisk ljudkompression i realtid för HDR ( High Definition Range) känns jävligt pinsamt.
    HDR-begreppet härstammar från _bild_-rendering, inte ljud. I det här fallet används det som ett påklistrat buzzword.
    Det blir ju sämre dynamik i ljudet med kompression! ( Kompression != komprimering ).
    Sämre dynamik = mindre skillnader mellan lågt och högt ljud = lägre "range" != _high_ definition range.
    De skulle ha kallat det för LDR istället (L som i Low då) (...)


    Synd att du väljer fel ord bara, kompression inom ljud != göra det lägre ELLER göra det mindre för den delen, snarare så är en komprimering att minska ett ljud egna dynamik, relationen till andra ljud är är en annan sak.
    Det deras ljudhantering gör är snarare ngn sorts dynamisk mixning, inte kompression ;)

    Men återigen, var är PC-infon?


    Ja det var kanske fel ord att använda, men jag vet inte vad det heter på svenska. Jag menar att slut-effekten liknar ett compressor-filter / loudness.
    Att kalla det hela för HDR är det jag stör mig på, inte att tekniken i sig är dålig eller oanvändbar.


    High Dynamic Range, om jag får be.

  • Bild saknas

    RozZy 2007-12-05 11:48:16 #85

    Skitrolig, vore kul att se mer sånt:D

  • Bild saknas

    slartibartfast 2007-12-05 11:54:03 #86

    Gamblor skrev:

    Ja det var kanske fel ord att använda, men jag vet inte vad det heter på svenska. Jag menar att slut-effekten liknar ett compressor-filter / loudness.
    Att kalla det hela för HDR är det jag stör mig på, inte att tekniken i sig är dålig eller oanvändbar.


    Det verkar ju som de har precis samma koncept som vid HDR-ljussättning men för ljud, så jag ser inte varför det är en dålig term. "Dynamic range" som begrepp inom ljud syftar ju enligt wikipedia till och med på just skillnaden mellan hög och låg ljudstyrka.

    Ditt argument att det borde heta "LDR" för att det som outputas är realtidsanpassat i volym går ju även att applicera till tonemappad HDR-grafik...

  • Bild saknas

    ToRcH 2007-12-05 12:18:30 #87

    Finns inget mer irriterande än folk som pratar engelska med en dialekt av sitt hemland. Indier är väl de enda som låter skoj. Sen tycker jag iofs bättre om presentationsvideor som går mer på den där tekniska biten och inte kladdar ihop allt för att fjortisar ska titta på videon (dock ändå inte förstå vad de snackar om). Yup men det kan vara så att man vaknat på fel sida idag....jag vet inte.

  • Lootskin

    Lootskin 2007-12-05 13:01:00 #88

    Go sverige :D

  • bondmaster

    bondmaster 2007-12-05 13:41:13 #89

    ta bort ea loggan så blir videon mycket snyggare :-)

    annars ser du ju ut att bli grymt bra

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-05 13:41:40 #90

    orka skala ner motorn så för att passa till konsoller :p........ är det bara jag som inte blir helt imponerad av grafikens "skarphet" som?

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-05 14:10:52 #91

    Schtraider skrev:
    Hur skulle de låta då om jag får fråga? De är ju svenskar. Resten av världen tycker garanterat inte att deras brytning är pinsam utan charmig och personlig. Hur spännande hade det varit om brittiskan, amerikanskan, indisk brytning, australiensisk brytning, skotsk brytning osv. inte fanns kvar för att de som använde den tyckte att det var "pinsamt". Man behöver inte ha standardiserad jänkarbrytning för att låta kaxig och världsvan.

    Har i så fall mer svårt för svenskar som försöker låta brittiska eller amerikanska. Filip Hammar är ju ett skräckexempel på det senare (om det nu inte är ironiskt, man vet aldrig) och den där Kobrasnubben (som för övrigt verkar språkbegåvad) är ett skräckexempel på det tidigare. Det är ju exotiskt med brytning, varför släta över det?

    Angående presentationen; rolig och medvetet skojtöntig. Suverän. :)


    Hatten av för denna!

  • Wardancer

    Wardancer 2007-12-05 14:29:20 #92

    Brutaly och Schtraider wins the thread.

    Ni som nu tycker att man inte får ha dialekt, hur låter "riktig" engelska då? Som den från Londons rikare kvarter? Kanske som den från Texas eller varför inte Irland.

  • Frexuz

    Frexuz 2007-12-05 14:46:33 #93

    Välgjord och rolig presentation imo. GJ!

  • Bild saknas

    Hero_Swe 2007-12-05 15:23:40 #94

    Wardancer skrev:
    Brutaly och Schtraider wins the thread.

    Ni som nu tycker att man inte får ha dialekt, hur låter "riktig" engelska då? Som den från Londons rikare kvarter? Kanske som den från Texas eller varför inte Irland.



    jag tycker den från skottland,




    KABLOOOOOOOOOOEEEEY!(TF2 FTW)

  • Bild saknas

    Gamblor 2007-12-05 16:12:29 #95

    rbnlenin skrev:
    High Dynamic Range, om jag får be.

    Helt rätt. Ibland fattar jag inte vad jag tänker med. :|

  • Bild saknas

    zolidznake 2007-12-05 16:41:42 #96

    vidde skrev:

    Red Faction var ju otroligt selektivt med vad man kunde skjuta sönder - det var väl ungefär 10 väggar igenom hela spelet som man kunde rubba? Multiplayer vet jag var en annan femma men det var fortfarande få väggar.
    Allt detta är dessutom en nyhet i BF sammanhang så det är inte så konstigt att de vill berätta om det då det kommer ändra sättet man spelar BF på.

    För din information så har man alltid behövt skjuta framför spelare i BF och i min mening så är det en del av realismen. Kulorna färdas faktiskt igenom luften - de teleporteras inte dit. Så det tror jag inte har något med nätkoden att göra. Kom igen och säg att det är "ren tur" om du träffar eller inte efter att du gått en match mot någon som vet hur man spelar ett BF-spel.


    Men som sagt så kommer ju BF även var selektivt, då de inte vill att banorna ska bestå av bara öken. Vad jag minns av Red Faction var att man kunde skjuta sig ungefär hur långt som helst på väggar som var grottor. Och väggar och glas var det var som helst som gällde, och inte som Half-Life 2s träbitar.

    Jo jag, det var ju därför jag sa BF-spelen. Del av realism kan man väl ta med en nypa salt. I andra spel där de försöker göra det så realistiskt som möjligt behöver man inte det, se COD-spelen och MOH-serien t.ex. Där är det på långt avstånd som man måste börja sikta framför/ovan, men inte på 10 m håll som i BF.

    Ja, kulen färdas i luften med en hastighet på flera hundra meter i sekunder, men du kanske springer snabbare än så? Du kanske tror att The Matrix är baserad på verkliga händelser också?

  • Bild saknas

    zauii89 2007-12-05 18:51:40 #97

    Nocturne skrev:
    Att joakim svärling (stavning?) inte kan hantera ett automatvapen framgår ju klart och tydligt, prova träffa ngt utan att ha kolven mot axeln >.<


    Care de var juh realistiskt tänkt också...?? ffs

  • Chibiz

    Chibiz 2007-12-05 19:59:35 #98

    Lite löjlig film, men ett steg i rätt riktning antar jag?

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-05 21:20:02 #99

    Brutaly skrev:
    Schtraider skrev:
    Hur skulle de låta då om jag får fråga? De är ju svenskar. Resten av världen tycker garanterat inte att deras brytning är pinsam utan charmig och personlig. Hur spännande hade det varit om brittiskan, amerikanskan, indisk brytning, australiensisk brytning, skotsk brytning osv. inte fanns kvar för att de som använde den tyckte att det var "pinsamt". Man behöver inte ha standardiserad jänkarbrytning för att låta kaxig och världsvan.

    Har i så fall mer svårt för svenskar som försöker låta brittiska eller amerikanska. Filip Hammar är ju ett skräckexempel på det senare (om det nu inte är ironiskt, man vet aldrig) och den där Kobrasnubben (som för övrigt verkar språkbegåvad) är ett skräckexempel på det tidigare. Det är ju exotiskt med brytning, varför släta över det?

    Angående presentationen; rolig och medvetet skojtöntig. Suverän. :)


    Hatten av för denna!


    Sjukt bra skrivet. Som sagt, hatten av! :)

  • Bild saknas

    Johan 2007-12-05 21:45:44 #100

    Ajax skrev:
    Brutaly skrev:
    Schtraider skrev:
    Hur skulle de låta då om jag får fråga? De är ju svenskar. Resten av världen tycker garanterat inte att deras brytning är pinsam utan charmig och personlig. Hur spännande hade det varit om brittiskan, amerikanskan, indisk brytning, australiensisk brytning, skotsk brytning osv. inte fanns kvar för att de som använde den tyckte att det var "pinsamt". Man behöver inte ha standardiserad jänkarbrytning för att låta kaxig och världsvan.

    Har i så fall mer svårt för svenskar som försöker låta brittiska eller amerikanska. Filip Hammar är ju ett skräckexempel på det senare (om det nu inte är ironiskt, man vet aldrig) och den där Kobrasnubben (som för övrigt verkar språkbegåvad) är ett skräckexempel på det tidigare. Det är ju exotiskt med brytning, varför släta över det?

    Angående presentationen; rolig och medvetet skojtöntig. Suverän. :)


    Hatten av för denna!


    Sjukt bra skrivet. Som sagt, hatten av! :)


    Japp, hade tänkt skriva samma sak själv men slapp!

  • Bild saknas

    Mooe 2007-12-05 23:57:19 #101

    Haha, den var skön.

  • Bild saknas

    Consollus 2007-12-05 23:59:40 #102

    Annorlunda och roliga trailers för BFBC än så länge! Hellre sånt än trailers som går efter standardmall 1 A.

    Go DICE!

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-06 12:04:06 #103

    Jag hoppas de inte tar den här "total destruction" grejen för långt, som folk påpekat: En handgranat spränger inte sönder en hel, stabil, tegelvägg :)

  • Bild saknas

    vidde 2007-12-06 13:38:09 #104

    zolidznake skrev:
    vidde skrev:

    Red Faction var ju otroligt selektivt med vad man kunde skjuta sönder - det var väl ungefär 10 väggar igenom hela spelet som man kunde rubba? Multiplayer vet jag var en annan femma men det var fortfarande få väggar.
    Allt detta är dessutom en nyhet i BF sammanhang så det är inte så konstigt att de vill berätta om det då det kommer ändra sättet man spelar BF på.

    För din information så har man alltid behövt skjuta framför spelare i BF och i min mening så är det en del av realismen. Kulorna färdas faktiskt igenom luften - de teleporteras inte dit. Så det tror jag inte har något med nätkoden att göra. Kom igen och säg att det är "ren tur" om du träffar eller inte efter att du gått en match mot någon som vet hur man spelar ett BF-spel.


    Men som sagt så kommer ju BF även var selektivt, då de inte vill att banorna ska bestå av bara öken. Vad jag minns av Red Faction var att man kunde skjuta sig ungefär hur långt som helst på väggar som var grottor. Och väggar och glas var det var som helst som gällde, och inte som Half-Life 2s träbitar.

    Jo jag, det var ju därför jag sa BF-spelen. Del av realism kan man väl ta med en nypa salt. I andra spel där de försöker göra det så realistiskt som möjligt behöver man inte det, se COD-spelen och MOH-serien t.ex. Där är det på långt avstånd som man måste börja sikta framför/ovan, men inte på 10 m håll som i BF.

    Ja, kulen färdas i luften med en hastighet på flera hundra meter i sekunder, men du kanske springer snabbare än så? Du kanske tror att The Matrix är baserad på verkliga händelser också?


    I RF så var väggar och glas ofta oförstörbara och även i grottorna så var det inte heller där som du minns. Har ett klart minne från RF där jag försöker spränga mig runt en dörr i ett grottsystem, istället för att använda knappen som sitter brevid dörren, och det inte går att röra grottväggen ur fläcken. Vart har du dynamiken där?

    Som sagt så är det att man faktiskt kan ha sönder saker som kommer ändra gameplayet i BF, inte att det går överallt. Inget annat BF spel har haft förstörbar terräng eller hus. Därför är det en nyhet och därför är det med i videon.

    Det är härligt att du försöker dumförklara mig när du inte vet vad du snackar om. På nära håll är det alltid mitt på som gäller, så även i BF. Men med tanke på att du anser att det är "tur" på vem som i bra i spelet så anser jag att du bara kan ge upp den biten av disskusionen. BF är imo det spelet, bortsett från quake eller andra rena dm spel, där "tur" spelar minst roll. Det finns så otroligt mycket tekniker med fordon och vapen som är så svåra att lära sig att "tur" i sammanhanget bara kan bero på om du vet vad du gör eller inte.

  • Urban_krull

    Urban_krull 2007-12-06 13:51:45 #105

    Consollus skrev:
    Annorlunda och roliga trailers för BFBC än så länge! Hellre sånt än trailers som går efter standardmall 1 A.

    Go DICE!


    har Dice några jobb lediga :D?

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-06 13:53:00 #106

    Worms 4 har faktiskt terräng och byggnader som går att förstöra, vad jag vet, utan begränsningar. :D

  • Bild saknas

    zolidznake 2007-12-06 18:00:52 #107

    Schtraider skrev:
    Hur skulle de låta då om jag får fråga? De är ju svenskar. Resten av världen tycker garanterat inte att deras brytning är pinsam utan charmig och personlig. Hur spännande hade det varit om brittiskan, amerikanskan, indisk brytning, australiensisk brytning, skotsk brytning osv. inte fanns kvar för att de som använde den tyckte att det var "pinsamt". Man behöver inte ha standardiserad jänkarbrytning för att låta kaxig och världsvan.



    Skillnaden är ju också så att det du talar om: "britiska, skotska, amerikanska, irländska, australienska" är inte brytningar, utan dialekter. Precis som skåningars svenska inte låter likadant som det gör i t.ex göteborg, pågrund av annan dialekt.

    Så går ju inte jämnföra det mot hur svenska låter när de talar engelska.



    vidde skrev:

    I RF så var väggar och glas ofta oförstörbara och även i grottorna så var det inte heller där som du minns. Har ett klart minne från RF där jag försöker spränga mig runt en dörr i ett grottsystem, istället för att använda knappen som sitter brevid dörren, och det inte går att röra grottväggen ur fläcken. Vart har du dynamiken där?

    Som sagt så är det att man faktiskt kan ha sönder saker som kommer ändra gameplayet i BF, inte att det går överallt. Inget annat BF spel har haft förstörbar terräng eller hus. Därför är det en nyhet och därför är det med i videon.

    Det är härligt att du försöker dumförklara mig när du inte vet vad du snackar om. På nära håll är det alltid mitt på som gäller, så även i BF. Men med tanke på att du anser att det är "tur" på vem som i bra i spelet så anser jag att du bara kan ge upp den biten av disskusionen. BF är imo det spelet, bortsett från quake eller andra rena dm spel, där "tur" spelar minst roll. Det finns så otroligt mycket tekniker med fordon och vapen som är så svåra att lära sig att "tur" i sammanhanget bara kan bero på om du vet vad du gör eller inte.


    Jo men det lät mer som att de ville göra någonting nytt, något som inte gjorts förr i nåt spel innanför och utanför Battlefield, när de pratade om förstörbar byggnader. Men det var ju ingen direkt nyhet, det jag försöker säga.

    Försöker inte dumförklara dig alls, bara haft denna diskussionen innan. På nära håll så träffar man inte när man sikta mitt på, man måste typ sikta vid sidan. Jag har spelat FPS-spel så länge jag kan minnas, så har inga problem med att sikta, förutom när det kommer till BF2. Och det är ju det försöker få fram och som jag klagade på från första början, dålig nätkod/hitboxar!

    Om du inte kan släppa din stolthet och medge att du har fel, kanske denna hjälper:

    http://youtube.com/watch?v=MPTwGSrjsgo

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-07 08:53:15 #108

    zolidznake skrev:
    Schtraider skrev:
    Hur skulle de låta då om jag får fråga? De är ju svenskar. Resten av världen tycker garanterat inte att deras brytning är pinsam utan charmig och personlig. Hur spännande hade det varit om brittiskan, amerikanskan, indisk brytning, australiensisk brytning, skotsk brytning osv. inte fanns kvar för att de som använde den tyckte att det var "pinsamt". Man behöver inte ha standardiserad jänkarbrytning för att låta kaxig och världsvan.



    Skillnaden är ju också så att det du talar om: "britiska, skotska, amerikanska, irländska, australienska" är inte brytningar, utan dialekter. Precis som skåningars svenska inte låter likadant som det gör i t.ex göteborg, pågrund av annan dialekt.

    Så går ju inte jämnföra det mot hur svenska låter när de talar engelska.



    Dialekt och brytning har med härkomst att göra. Dvs har man en dialekt är det en variant av sitt modersmål och har man en brytning är det en variant av sitt andra eller tredje språk.

    Naturligtvis går det att jämföra, för i båda fallen signalerar det var man kommer i från. Kul med stolta svenskar som vågar prata.

    BTW är fransk kanadensiska en brytning eller dialekt? Franska är bevisligen modersmålet men många har fransk accent i sin engelska. Eller är accent en tredje variation som inte går att jämföra? Om då en fransk kanadensare har en dialekt, har då en fransman en brytning.

    Det kanske är så att brytning är negativt laddat och accent kanske är bättre om man är en stolt svensk.

    Vilket leder mig till essensen. Det var ju inte en diskussion om accent/brytning/dialekt (ABD) som det handlade om. det handlade om att man inte döljde ABD för det signalerar härkomst och att man är stolt över den.

    Denna diskussion skulle inte ens förekomma i Norge.

  • Bild saknas

    Schtraider 2007-12-07 08:59:27 #109

    Brutaly skrev:
    zolidznake skrev:
    Schtraider skrev:
    Hur skulle de låta då om jag får fråga? De är ju svenskar. Resten av världen tycker garanterat inte att deras brytning är pinsam utan charmig och personlig. Hur spännande hade det varit om brittiskan, amerikanskan, indisk brytning, australiensisk brytning, skotsk brytning osv. inte fanns kvar för att de som använde den tyckte att det var "pinsamt". Man behöver inte ha standardiserad jänkarbrytning för att låta kaxig och världsvan.



    Skillnaden är ju också så att det du talar om: "britiska, skotska, amerikanska, irländska, australienska" är inte brytningar, utan dialekter. Precis som skåningars svenska inte låter likadant som det gör i t.ex göteborg, pågrund av annan dialekt.

    Så går ju inte jämnföra det mot hur svenska låter när de talar engelska.



    Dialekt och brytning har med härkomst att göra. Dvs har man en dialekt är det en variant av sitt modersmål och har man en brytning är det en variant av sitt andra eller tredje språk.

    Naturligtvis går det att jämföra, för i båda fallen signalerar det var man kommer i från. Kul med stolta svenskar som vågar prata.

    BTW är fransk kanadensiska en brytning eller dialekt? Franska är bevisligen modersmålet men många har fransk accent i sin engelska. Eller är accent en tredje variation som inte går att jämföra? Om då en fransk kanadensare har en dialekt, har då en fransman en brytning.

    Det kanske är så att brytning är negativt laddat och accent kanske är bättre om man är en stolt svensk.

    Vilket leder mig till essensen. Det var ju inte en diskussion om accent/brytning/dialekt (ABD) som det handlade om. det handlade om att man inte döljde ABD för det signalerar härkomst och att man är stolt över den.

    Denna diskussion skulle inte ens förekomma i Norge.


    Precis! Det är det som är min huvudpoäng även om man kan klyva hår vad gäller terminologi. Jag försökte säga att man inte ska behöva skämmas för sin svenska brytning och jag tycker det är utomordentligt uppfriskande att se en video där svennar snackar med självförtroende och pondus, men utan att lägga sig till med en tillgjord amerikansk (brukar ju oftast bli så) brytning.

    Jag kan gå i ed på att mycket av det som gjorde Agnet(h?)a och Annefrid så poppis på 70-talet var att de lät lite annorlunda och exotiska.

  • Bild saknas

    zolidznake 2007-12-07 12:05:50 #110

    Brutaly skrev:


    Dialekt och brytning har med härkomst att göra. Dvs har man en dialekt är det en variant av sitt modersmål och har man en brytning är det en variant av sitt andra eller tredje språk.

    Naturligtvis går det att jämföra, för i båda fallen signalerar det var man kommer i från. Kul med stolta svenskar som vågar prata.


    Det har du rätt i. Men jag reagerade mest på att det lät som om Schtraider sa att irländarna, skottarna och m.m talade engelska i andra hand, som vi svenskar gör. För har träffat på många svenskar som tror faktiskt detta, att de har en brytning pågrund av de talar ett annat språk än engelska. Dialekter må vara charmiga, men brytningar... inte så mycket. Därför jag tycker det inte gå jämnföra redigt, förutom som du sa, de hänvisar vart man kommer ifrån.

    Schtraider skrev:


    Precis! Det är det som är min huvudpoäng även om man kan klyva hår vad gäller terminologi. Jag försökte säga att man inte ska behöva skämmas för sin svenska brytning och jag tycker det är utomordentligt uppfriskande att se en video där svennar snackar med självförtroende och pondus, men utan att lägga sig till med en tillgjord amerikansk (brukar ju oftast bli så) brytning.

    Jag kan gå i ed på att mycket av det som gjorde Agnet(h?)a och Annefrid så poppis på 70-talet var att de lät lite annorlunda och exotiska.



    Vettifan alltså, ska man uttala ett språk så ska man ju försöka uttala det rätt. Du vet ju själv hur det låter när utlänningar bryter på svenska. Visst det är ju bättre än ingenting alls, men att kalla det exotiskt är lite väl.

  • Bild saknas

    Schtraider 2007-12-07 12:49:44 #111

    zolidznake skrev:
    Brutaly skrev:


    Dialekt och brytning har med härkomst att göra. Dvs har man en dialekt är det en variant av sitt modersmål och har man en brytning är det en variant av sitt andra eller tredje språk.

    Naturligtvis går det att jämföra, för i båda fallen signalerar det var man kommer i från. Kul med stolta svenskar som vågar prata.


    Det har du rätt i. Men jag reagerade mest på att det lät som om Schtraider sa att irländarna, skottarna och m.m talade engelska i andra hand, som vi svenskar gör. För har träffat på många svenskar som tror faktiskt detta, att de har en brytning pågrund av de talar ett annat språk än engelska. Dialekter må vara charmiga, men brytningar... inte så mycket. Därför jag tycker det inte gå jämnföra redigt, förutom som du sa, de hänvisar vart man kommer ifrån.

    Schtraider skrev:


    Precis! Det är det som är min huvudpoäng även om man kan klyva hår vad gäller terminologi. Jag försökte säga att man inte ska behöva skämmas för sin svenska brytning och jag tycker det är utomordentligt uppfriskande att se en video där svennar snackar med självförtroende och pondus, men utan att lägga sig till med en tillgjord amerikansk (brukar ju oftast bli så) brytning.

    Jag kan gå i ed på att mycket av det som gjorde Agnet(h?)a och Annefrid så poppis på 70-talet var att de lät lite annorlunda och exotiska.



    Vettifan alltså, ska man uttala ett språk så ska man ju försöka uttala det rätt. Du vet ju själv hur det låter när utlänningar bryter på svenska. Visst det är ju bättre än ingenting alls, men att kalla det exotiskt är lite väl.


    Alltså, jag ska försöka tygla mig men just den där mentaliteten gör mig så irriterad. Engelskan är ett språk med så otroligt många uttalsvarianter och vad är det som säger att "swedish american" (för att ta ett långsökt exempel) inte blir etablerat som en officel brytning? För övrigt ÄR engelska andraspråk för skottar och irländare. Anledningen till att låter som de gör är ju för att de egentligehar snackat gaeliska en gång i tiden. Men det är just det som jag försöker säga, återigen; kalla det dialekt eller accent, det är oväsentligt. Det är härkomst (regional såväl som nationell) det handlar om och att inte skämmas för var man kommer ifrån.

    Är det queen's English som gäller för dig då? För jag antar att det gäller alla språk och inte bara att du irriterar dig på att invandrare misshandlar svenskan?

    Jag skämdes för min halländska dialekt innan och tränade bort den en aning. Nu ångrar jag det som fasicken. En del tycker säkert att det är en skitful dialekt men vadå då? Ska alla prata rikssvenska?

  • Bild saknas

    Raderad 2007-12-07 19:31:20 #112

    zolidznake skrev:

    Vettifan alltså, ska man uttala ett språk så ska man ju försöka uttala det rätt. Du vet ju själv hur det låter när utlänningar bryter på svenska. Visst det är ju bättre än ingenting alls, men att kalla det exotiskt är lite väl.


    Nu får du ge dig fan mig ge dig, var min första tanke!

    Den här är det rasist varning på. Nu tror jag gott om människor så jag tolkar det som att jag läser fel och att det är vanlig svensk inskränkthet eller bara ett missförstånd. Det handlar inte om att folk inte försöker, det handlar om år av prägling in en miljö och sedan byter man miljö.

    Jag kan sätta en måndadslön på att om du inte talat språket dagligen i 15-20 år kommer en infödd att känna igen svennen i dig på en mils avstånd.

    Klart man har en brytning om man inte har språket som modersmål och att de som har språket som modersmål upplever det som spännande och vackert. Åtminstone om man är lite fördomsfri dvs inte normal svensson.

    För övrigt upplever jag att våra invandrande svenskar berikar oss ur ett språkperspektiv och kulturperspektiv. Lidingö "i" är ett bra exempel på hur ett talfel från tyskland ger oss ett dialektalt uttryck.

    Skärpning för fan, vi är inte en ö utan en del av en större värld.

  • Bild saknas

    Margy 2007-12-07 22:44:48 #113

    zolidznake skrev:
    Vettifan alltså, ska man uttala ett språk så ska man ju försöka uttala det rätt. Du vet ju själv hur det låter när utlänningar bryter på svenska. Visst det är ju bättre än ingenting alls, men att kalla det exotiskt är lite väl.


    Vad är rätt uttal då? Jag är tämligen säker på att en amerikan ofta har det lättare att förstå en svensk som talar engelska (med svensk brytning) än en person från vissa delar av Storbritannien (trots att dessa borde tala en mer korrekt engelska).

    Många dialekter i engelsktalande länder avviker betydligt mer från den "korrekta" engelskan än vad en "normalsvensk" brytning gör.

  • Bild saknas

    zolidznake 2007-12-08 02:56:05 #114

    Margy skrev:

    Vad är rätt uttal då? Jag är tämligen säker på att en amerikan ofta har det lättare att förstå en svensk som talar engelska (med svensk brytning) än en person från vissa delar av Storbritannien (trots att dessa borde tala en mer korrekt engelska).

    Många dialekter i engelsktalande länder avviker betydligt mer från den "korrekta" engelskan än vad en "normalsvensk" brytning gör.


    Det enda som skulle göra det lättare för en amerikan att förstå en svensk bättre än en från Storbritanien, är att britter inte nödvändigt använder samma ord som amerikanerna. Men det är så få ord att det inte ens kan komma som argument för varför amerikaner skulle förstå britter sämre. Men jovisst sjävklart det finns ju engelsktalande personer som skulle vara svårare att förstå än en svensk. (Se: Brad Pitt i Snatch t.ex. :))

  • Bild saknas

    zolidznake 2007-12-08 03:25:11 #115

    Schtraider skrev:

    Alltså, jag ska försöka tygla mig men just den där mentaliteten gör mig så irriterad. Engelskan är ett språk med så otroligt många uttalsvarianter och vad är det som säger att "swedish american" (för att ta ett långsökt exempel) inte blir etablerat som en officel brytning? För övrigt ÄR engelska andraspråk för skottar och irländare. Anledningen till att låter som de gör är ju för att de egentligehar snackat gaeliska en gång i tiden. Men det är just det som jag försöker säga, återigen; kalla det dialekt eller accent, det är oväsentligt. Det är härkomst (regional såväl som nationell) det handlar om och att inte skämmas för var man kommer ifrån.

    Är det queen's English som gäller för dig då? För jag antar att det gäller alla språk och inte bara att du irriterar dig på att invandrare misshandlar svenskan?

    Jag skämdes för min halländska dialekt innan och tränade bort den en aning. Nu ångrar jag det som fasicken. En del tycker säkert att det är en skitful dialekt men vadå då? Ska alla prata rikssvenska?


    Engelska är numera första språket för irländare och skottar, inte gaeliska. Annars kan vi ju gå tillbaka och säga att vi svenskar har urnordiska som första språk och svenska som andra. Och det med att deras dialekt låter som det gör pågrund av gaeliska tror jag inte på, utan är din egna tolkning. Då dialekterna skiljer sig även från vart i landet/länderna man kommer ifrån. Skottarna har ju inte en och samma dialekt över hela landet. Precis som vi i norden som härstammat från samma språk en gång i tiden inte låter likadant.

    Jag irretera mig inte på invandrars svenska, du missförstå mig. Jag försökte bara jämnföra hur engelskspråkiga länder uppfatta den svenska brytning på engelska med hur vi uppfattar invandrarnas svenska här i Sverige. Alltså kanske inte det lenaste för örat, men man förstå vad personen säger.

    Brutaly skrev:

    Nu får du ge dig fan mig ge dig, var min första tanke!

    Den här är det rasist varning på. Nu tror jag gott om människor så jag tolkar det som att jag läser fel och att det är vanlig svensk inskränkthet eller bara ett missförstånd. Det handlar inte om att folk inte försöker, det handlar om år av prägling in en miljö och sedan byter man miljö.

    Jag kan sätta en måndadslön på att om du inte talat språket dagligen i 15-20 år kommer en infödd att känna igen svennen i dig på en mils avstånd.

    Klart man har en brytning om man inte har språket som modersmål och att de som har språket som modersmål upplever det som spännande och vackert. Åtminstone om man är lite fördomsfri dvs inte normal svensson.

    För övrigt upplever jag att våra invandrande svenskar berikar oss ur ett språkperspektiv och kulturperspektiv. Lidingö "i" är ett bra exempel på hur ett talfel från tyskland ger oss ett dialektalt uttryck.

    Skärpning för fan, vi är inte en ö utan en del av en större värld.


    Du missförstå mig, det är inte rasistiskt menat. Se ovan. Men om man uttalar engelska med svensk brytning som vissa gör på det här viset:

    "jäss off kors", "jor inglis is väri väri najs", "ajm fråm sviden"

    Låter det inte bra, charmigt, exotiskt eller vad ni nu vill kalla det.

    Margy skrev:

    Vad är rätt uttal då? Jag är tämligen säker på att en amerikan ofta har det lättare att förstå en svensk som talar engelska (med svensk brytning) än en person från vissa delar av Storbritannien (trots att dessa borde tala en mer korrekt engelska).

    Många dialekter i engelsktalande länder avviker betydligt mer från den "korrekta" engelskan än vad en "normalsvensk" brytning gör.


    Det som skulle göra det lättare för en amerikan att förstå en svensk bättre än en från Storbritanien, är att britter inte nödvändigt använder samma ord som amerikanerna. Men det är så få ord att det inte ens kan komma som argument för varför amerikaner skulle förstå britter sämre. Men jovisst sjävklart det finns ju engelsktalande personer som skulle vara svårare att förstå än en svensk. (Se: Brad Pitt i Snatch t.ex. :))

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter