Nyheter
Rockstar-chef: "Åt helvete med casual gaming!"

Rockstar-chef: "Åt helvete med casual gaming!"

40 kommentarer

Tomas Andersson 2008-05-06 18:15


Ett effektivt sätt att få allas uppmärksamhet är genom att utrycka sig i kraftfulla ordalag. Det vet Dan Houser, vice-vd på Rockstar och en av personerna bakom GTA IV. I en intervju med New York Magazine totalsågar han "casual gaming", alltså anpassning till den breda publiken, samtidigt som han efterlyser innovation.

Fuck all this stuff about casual gaming. I think people still want games that are groundbreaking.

Intressant nog fortsätter han med att lyfta fram Wii som en sann innovatör, att den vågar gå utanför ramarna; spelutbudet till Wii är som bekant till stor del avsett för en bred publik.

Efter det inledande skället fortsätter Houser med att i stillsammare ordalag berätta om utvecklingen av det unisont hyllade GTA IV, bland annat hur de gick tillväga för att skapa New York-klonen Liberty City och en kort bakgrund till några av stadens skruvade invånare.

Snällt och argt från GTA IV-skaparen
FZ:s GTA IV-recension
Spelinformation

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Groggo

    Groggo 2008-05-06 18:34:07 #1

    Yeah! Fuck casual gaming =D

  • Bild saknas

    Abbey 2008-05-06 18:44:22 #2

    Haha! Oh vad trevligt om hela spelvärlden och alla publisister skulle våga satsa på nytänkade och innovation... Men det är nog tyvärr lika troligt som att stora skivbolag börjar signa After Ski band... :P

    Men all heder till ubrott som dessa...! :-)

  • Bild saknas

    Kovski 2008-05-06 18:53:18 #3

    Ironiskt nog är GTA4 är väl ändå mest casual gaming just nu. ;)

    Sedan Wii kan vara innovativ, men ack är ju konsolen som drar mest casual gamers med sina casual spel.

    SO CASUAL

  • WildThing

    WildThing 2008-05-06 18:53:27 #4

    Tja, det är ju inte fel att ett spel inte är nytänkande eller har innovation. Det kan ju faktiskt vara kul ändå. Men dem får gärna försöka ^_^

  • IceMan

    IceMan 2008-05-06 18:55:05 #5

    heja Rockstar !!!

    HATAR EA och andra äkliga mass-folks-spel

    fram med UT2k3 \o/

    (å skäms på alla som älskar massprudcerad smörja)

  • Mysli

    Mysli 2008-05-06 18:57:07 #6

    "Intressant nog fortsätter han med att lyfta fram Wii som en sann innovatör, att den vågar gå utanför ramarna; spelutbudet till Wii är som bekant till stor del avsett för en bred publik."

    Både och, det beror ju på vart man själv anser att man står i sitt spelande. En casual gamer kan likagärna spela GTA IV eller liknande.

  • Bild saknas

    zauii89 2008-05-06 19:17:16 #7

    Skön kille

  • Bild saknas

    slartibartfast 2008-05-06 19:19:14 #8

    Själv ogillar jag hela GTA-serien för att den är så satans casual...ge mig en intressant story som håller mig fångad en hel helg istället för en massa content som bara är intressant för kringlallande slöspelare!

    Duktig utvecklare (klappar rockstar på huvudet), ni har lyckats skapa välfyllda spelvärldar med polerad spelmekanik. Men gör något med dem för fan! Jag vill ha mer än en sandlåda!

  • Bild saknas

    Gäst 2008-05-06 19:25:10 #9

    Dan4prez!

  • IceMan

    IceMan 2008-05-06 19:26:00 #10

    slartibartfast skrev:
    Själv ogillar jag hela GTA-serien för att den är så satans casual...ge mig en intressant story som håller mig fångad en hel helg istället för en massa content som bara är intressant för kringlallande slöspelare!

    Duktig utvecklare (klappar rockstar på huvudet), ni har lyckats skapa välfyllda spelvärldar med polerad spelmekanik. Men gör något med dem för fan! Jag vill ha mer än en sandlåda!


    GTA4 har en härlig storry :) välldigt kripande på sina ställen. å GTA4 känns välldig fräsht måste jag säga.

  • WaltX

    WaltX 2008-05-06 19:31:13 #11

    Schööön snubbe!

  • Bild saknas

    slartibartfast 2008-05-06 19:32:15 #12

    IceMan skrev:

    GTA4 har en härlig storry :) välldigt kripande på sina ställen. å GTA4 känns välldig fräsht måste jag säga.


    Efter all hajp så har man ju faktiskt sjukt svårt att hålla sig ifrån att köpa spelet och titta efter.

    Har dock en känsla av att jag kommer bli lika besviken som jag blev av San Andreas.
    Jag ser inte varför spel inte skulle kunna ha lika fångande handlingar som The Matrix eller DaVinci-koden, eller lika djup karaktärsutveckling som Gudfadern.

    Man blir ju bara ledsen av alla kommentarer om hur story i spel skulle vara ungefär lika viktigt som story i porrfilmer...

  • Jbird

    Jbird 2008-05-06 19:36:09 #13

    Kovski skrev:
    Ironiskt nog är GTA4 är väl ändå mest casual gaming just nu. ;)

    Sedan Wii kan vara innovativ, men ack är ju konsolen som drar mest casual gamers med sina casual spel.

    SO CASUAL



    Håller inte med dig, bara för att ett spel har stor genomslagskraft och säljer som smör så betyder det inte att det fattas innovativitet. Spelet går hem hos många p.g.a. att det är väldigt unikt men dom har inte skapat det med tanken att det ska passa så många som möjligt. Dom vill nog bara göra grymma spel. ;)

  • Bild saknas

    Raderad 2008-05-06 19:38:26 #14

    slartibartfast skrev:

    Efter all hajp så har man ju faktiskt sjukt svårt att hålla sig ifrån att köpa spelet och titta efter.

    Har dock en känsla av att jag kommer bli lika besviken som jag blev av San Andreas.
    Jag ser inte varför spel inte skulle kunna ha lika fångande handlingar som The Matrix eller DaVinci-koden, eller lika djup karaktärsutveckling som Gudfadern.

    Man blir ju bara ledsen av alla kommentarer om hur story i spel skulle vara ungefär lika viktigt som story i porrfilmer...


    Sant, story gör enligt mig VÄLDIGT mycket i ett single-player spel.

  • nudelsdesign

    nudelsdesign 2008-05-06 19:41:43 #15

    slartibartfast skrev:
    Själv ogillar jag hela GTA-serien för att den är så satans casual...ge mig en intressant story som håller mig fångad en hel helg istället för en massa content som bara är intressant för kringlallande slöspelare!

    Duktig utvecklare (klappar rockstar på huvudet), ni har lyckats skapa välfyllda spelvärldar med polerad spelmekanik. Men gör något med dem för fan! Jag vill ha mer än en sandlåda!


    Mafia?

  • Bild saknas

    simulacra 2008-05-06 19:48:33 #16

    slartibartfast skrev:
    Själv ogillar jag hela GTA-serien för att den är så satans casual...ge mig en intressant story som håller mig fångad en hel helg istället för en massa content som bara är intressant för kringlallande slöspelare!

    Duktig utvecklare (klappar rockstar på huvudet), ni har lyckats skapa välfyllda spelvärldar med polerad spelmekanik. Men gör något med dem för fan! Jag vill ha mer än en sandlåda!


    Spela storyn?
    Polarn upptäckte fan så mkt mer saker än vad jag gjorde när han strötestade det hemma hos mig, jag åker dit jag ska och gör det jag ska, finns ingen mening med att sandboxa fram allt jämt.

  • Neatherblade

    Neatherblade 2008-05-06 19:53:29 #17

    Rockstar NR1 :up:

  • Bild saknas

    bigsweede 2008-05-06 20:02:12 #18

    Nu lugnar vi ner oss och återkommer om någon månad och ser om GTA fortfarande är soooo fantastic..
    Bra spel men det är liiite hajpvarning just nu...

  • Bild saknas

    Lusen 2008-05-06 20:03:59 #19

    Kul att han nämde Wii som innovatör! 8)
    GTA äger!

  • Bild saknas

    zauii89 2008-05-06 20:28:15 #20

    Alltså det han säger är ju så jävla sant , jag menar det är typ inte svårare än att hålla ungjävlarna borta från spelen när dem är små , och är dem våldsamma bör dem tas om han tidigt om dem inte kan skilja på spel och verklighet DET ÄR LIXOM fel att skylla våld på spel , det är så mycket fler faktorer som spelar in.

    Btw en annan sak han sa det där med att Tv,Filmer osv visar ju precis hur råa saker som helst i filmer m.m varför skulle man inte få göra det i spel lixom?, heller i spel än i film tror jag , ja menar hur sjuk är inte film serien S.A.W på en höft.

  • Hannu

    Hannu 2008-05-06 20:28:20 #21

    PC PC PC PC!

  • Bild saknas

    robineng 2008-05-06 20:31:15 #22

    zauii89 skrev:
    Btw en annan sak han sa det där med att Tv,Filmer osv visar ju precis hur råa saker som helst i filmer m.m varför skulle man inte få göra det i spel lixom?, heller i spel än i film tror jag , ja menar hur sjuk är inte film serien S.A.W på en höft.


    Mycket av det där är ju för att spel tvingas dras med leksaks stämpeln.

  • Bild saknas

    Raderad 2008-05-06 20:51:56 #23

    trevligt missledande rubrik..

    kul interjuv iaf. Det ger svar på varför spelet är lite tråkigare än dom gamla titlarna.

  • kvistböj

    kvistböj 2008-05-06 21:16:01 #24

    IceMan skrev:
    heja Rockstar !!!

    HATAR EA och andra äkliga mass-folks-spel

    fram med UT2k3 \o/

    (å skäms på alla som älskar massprudcerad smörja)

    UT2k3 är ganska casual i förhållande till riktiga spel som Quake.

  • Bild saknas

    Swedenrock 2008-05-06 21:38:29 #25

    Spel som säljer massvis som GTA IV, är inte det Casual gaming? host host!

  • mosoloa1

    mosoloa1 2008-05-06 21:52:02 #26

    Måste titeln så med massa svordomar?
    Inte så bra för människor som är under 18 år.

  • IceMan

    IceMan 2008-05-06 21:57:23 #27

    dosman skrev:
    IceMan skrev:
    heja Rockstar !!!

    HATAR EA och andra äkliga mass-folks-spel

    fram med UT2k3 \o/

    (å skäms på alla som älskar massprudcerad smörja)

    UT2k3 är ganska casual i förhållande till riktiga spel som Quake.


    Tsss inte ens nära, Quake= trycka på W, hoppa med space, peka på folk, done!

    UT2k3: love love love.
    trycka på så många knappar man hinner med, och sjuta som en toker :love:

  • Bild saknas

    Gäst 2008-05-06 21:58:41 #28

    mosoloa1 skrev:
    Måste titeln så med massa svordomar?
    Inte så bra för människor som är under 18 år.


    Det där är det fanimig trollvarning på.

  • Bild saknas

    Philster 2008-05-06 22:33:42 #29

    IceMan skrev:
    dosman skrev:
    IceMan skrev:
    heja Rockstar !!!

    HATAR EA och andra äkliga mass-folks-spel

    fram med UT2k3 \o/

    (å skäms på alla som älskar massprudcerad smörja)

    UT2k3 är ganska casual i förhållande till riktiga spel som Quake.


    Tsss inte ens nära, Quake= trycka på W, hoppa med space, peka på folk, done!

    UT2k3: love love love.
    trycka på så många knappar man hinner med, och sjuta som en toker :love:


    Pröva spela mot nån som kan spela quake så får du se hur mycket knappar du ens hinner trycka på innan du är död.

  • Bild saknas

    Gäst 2008-05-06 22:57:44 #30

    Ja GTA spelen är ju inte mainstream alls :/

  • Bild saknas

    3.14raten 2008-05-06 23:41:06 #31

    Pliskin skrev:
    mosoloa1 skrev:
    Måste titeln så med massa svordomar?
    Inte så bra för människor som är under 18 år.


    Det där är det fanimig trollvarning på.


    Håller med pliskin.
    1. Detta är inte: "vi-uppfann-bajspr0n-men-får-inte-säga-damn-på-tv-
    USA"
    2. Moraltant; vilken värld lever du i där ingen har hört svordommar innan de blir arton? Eller för den delen, fem?
    3. GTA4 är nog mer än mediokert.

  • Bild saknas

    orkaupptaget 2008-05-06 23:42:22 #32

    mosoloa1 skrev:
    Måste titeln så med massa svordomar?
    Inte så bra för människor som är under 18 år.
    Hoppas VERKLIGEN du var ironisk. Året är 2008 nu, inte 1475.

  • Bild saknas

    Raderad 2008-05-06 23:56:15 #33

    Såna där hippie spel som spore etc är ju groundbreaking och casual samtidigt, fattar inte riktigt vad han menar.

  • Bild saknas

    Raderad 2008-05-06 23:58:52 #34

    Philster skrev:
    IceMan skrev:
    dosman skrev:
    IceMan skrev:
    heja Rockstar !!!

    HATAR EA och andra äkliga mass-folks-spel

    fram med UT2k3 \o/

    (å skäms på alla som älskar massprudcerad smörja)

    UT2k3 är ganska casual i förhållande till riktiga spel som Quake.


    Tsss inte ens nära, Quake= trycka på W, hoppa med space, peka på folk, done!

    UT2k3: love love love.
    trycka på så många knappar man hinner med, och sjuta som en toker :love:


    Pröva spela mot nån som kan spela quake så får du se hur mycket knappar du ens hinner trycka på innan du är död.


    Ja jag har sett QW demos och en del är riktikt sjuka, helt klart mest skill jag sett nästan så ögona poppar ur, sniff men jag är iaf typ bäst/heaton i r6:rouge spear iaf :].

    Men ändå Iceman där älskar UT och är nog lite ironisk så du behöver inte låta så sur, och det är alltid trevligare när det är trevligt.

  • kvistböj

    kvistböj 2008-05-07 00:06:19 #35

    Med casual så tror jag inte han menar mainstream eller att det är populärt utan snarare att det är lite enklare typ som audiosurf.

  • deftune

    deftune 2008-05-07 00:44:57 #36

    Rockstar e fanimej precis vad dom heter. Respect. Take 2 e rockstars dom med oxxå. Så jävla glad man blir när det finns sådana företag bland 90% tjock äcklig smörja folk kallar spel.

  • Bild saknas

    Raderad 2008-05-07 00:48:27 #37

    RastaMan skrev:
    slartibartfast skrev:

    Efter all hajp så har man ju faktiskt sjukt svårt att hålla sig ifrån att köpa spelet och titta efter.

    Har dock en känsla av att jag kommer bli lika besviken som jag blev av San Andreas.
    Jag ser inte varför spel inte skulle kunna ha lika fångande handlingar som The Matrix eller DaVinci-koden, eller lika djup karaktärsutveckling som Gudfadern.

    Man blir ju bara ledsen av alla kommentarer om hur story i spel skulle vara ungefär lika viktigt som story i porrfilmer...


    Sant, story gör enligt mig VÄLDIGT mycket i ett single-player spel.


    Man kan enkelt säga att ett "SINGLEPLAYER"-spel är totalt värdelöst om det inte har en någorlunda bra story. Fast storyn är ju tydligen inte så viktig för de flesta. =/

    Därför så lägger väl inte spelskaparna ner tillräckligt med energi på den biten.

  • Bild saknas

    Raderad 2008-05-07 02:04:14 #38

    Intressant läsning där!

    Blir man besviken på ett spel som GTA IV då är man antingen jävligt ignorant pga the hype å bara vill vara en motståndare eller så har man ingen spelsmak eller ingen vidare filmsmak för den delen heller imo.

    Gillar du Action/Gangster filmer/spel så gillar man GTA IV.

    Gillar man Brokeback Mountain liknande story's då är nog inte GTA IV din grej. ;)

    Folk som säger att dom inte gillar GTA IV vill bara göra sig märkvärdiga imo.

    Känner massa människor som aldrig haft något intresse för Data/TV-Spel som blivit jätte imponerade av GTA IV så jag köper inte erat skitsnack.

    Märkvärdiga, Märkvärdiga & Återigen Märkvärdiga.

  • Bild saknas

    HinduTimes 2008-05-07 16:32:38 #39

    Visst, det är samma innehåll som i filmer och TV-serier, men skillnaden är ju faktiskt att man själv gör det istället för att titta på. Därför tycker inte jag att mindre/omogna barn ska spela det. Det kan vara svårare för dom att skilja på spel och verklighet, speciellt eftersom det har blivit så realistiskt.

  • Bild saknas

    Totts 2008-05-07 17:21:07 #40

    HinduTimes skrev:
    Visst, det är samma innehåll som i filmer och TV-serier, men skillnaden är ju faktiskt att man själv gör det istället för att titta på. Därför tycker inte jag att mindre/omogna barn ska spela det. Det kan vara svårare för dom att skilja på spel och verklighet, speciellt eftersom det har blivit så realistiskt.

    Undersökningar har visat på att man just på grund av det aktiva deltagande får många fler indikationer på att det är just fiktion och inte på riktigt. Som åskådare får man emellertid inte dessa indikationer vilket kan förklara varför föräldrar har så svårt att se bortom våldet när de ser sina barn spela något.

    Tyvärr saknar jag en referens den aktuella undersökningen men men hänvisar till ett avsnitt ur game theory där det togs upp.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter