Nyheter
Stora nedskärningar på LucasArts

Stora nedskärningar på LucasArts

25 kommentarer

Anders Jensen-Urstad 2008-06-07 17:14


Kotaku avslöjade igår att LucasArts sagt upp en mängd personer. En tidigare anställd uppgav att det handlar om 75-100 som får lämna företaget, och enligt en annan källa har upp till 80% av personalen sagts upp i vissa avdelningar (t.ex. Production Services) för att delvis ersättas av outsourcade jobb. LucasArts representant bekräftar att folk fått gå och hävdar att det beror på produktcykler, medan andra spekulerar i att det kan ha med EA att göra.

Darrell Rodriguez, tidigare operativ chef på EA, blev ny vd för LucasArts i april. En analytiker menar att många på LucasArts mest sysslade med att hålla koll på förbindelsen mellan George Lucas IP och de tre utomstående utvecklarna som håller på med denna, varav två - Pandemic och BioWare - ägs av EA sedan i höstas; och med en gammal EA-chef i spetsen blir många helt enkelt överflödiga.

Läs mer på Kotaku
Analytikerns analys

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Bild saknas

    Forcie 2008-06-07 17:33:34 #1

    Som tur är var inte X-Wing/Tie Fighter-serien utvecklad inhouse hos LucasArts utan av Totally Games, men nu är väl chansen ännu mindre att man får se en uppföljare i serien. Var finns de episka rymd-simsen idag? Nu för tiden licensieras bara tramstitlar med Star Wars-tema... med Dark Forces/Jedi Knight och KOTOR som små ljuspunkter.

    Var är alla äventyrsspel? Det som faktiskt gjorde LucasArts ett namn? Monkey Island, Full Throttle, The Dig? Industrin förstörs sakta men säkert av grafikkåta småbarn.

  • Bild saknas

    zauii89 2008-06-07 18:34:06 #2

    Forcie skrev:
    Som tur är var inte X-Wing/Tie Fighter-serien utvecklad inhouse hos LucasArts utan av Totally Games, men nu är väl chansen ännu mindre att man får se en uppföljare i serien. Var finns de episka rymd-simsen idag? Nu för tiden licensieras bara tramstitlar med Star Wars-tema... med Dark Forces/Jedi Knight och KOTOR som små ljuspunkter.

    Var är alla äventyrsspel? Det som faktiskt gjorde LucasArts ett namn? Monkey Island, Full Throttle, The Dig? Industrin förstörs sakta men säkert av grafikkåta småbarn.


    Haha spelade du också DIG :D,
    Gjorde jag med grymmt :P.

  • Overcow

    Overcow 2008-06-07 18:58:53 #3

    Forcie skrev:
    Som tur är var inte X-Wing/Tie Fighter-serien utvecklad inhouse hos LucasArts utan av Totally Games, men nu är väl chansen ännu mindre att man får se en uppföljare i serien. Var finns de episka rymd-simsen idag? Nu för tiden licensieras bara tramstitlar med Star Wars-tema... med Dark Forces/Jedi Knight och KOTOR som små ljuspunkter.

    Var är alla äventyrsspel? Det som faktiskt gjorde LucasArts ett namn? Monkey Island, Full Throttle, The Dig? Industrin förstörs sakta men säkert av grafikkåta småbarn.


    Ah, The Dig. Sjukt underskattad gammal pårla. Synd bara att Lucasarts gick ifrån att vara bäst i branchen till en liten smutsfläck...

  • Bild saknas

    Raderad 2008-06-07 20:04:11 #4

    Monkey Island och Full Throttle hade en särskild magi, trots att jag aldrig riktigt fattade vad man skulle göra (jag var inte gammal på den tiden om man säger så :)).

    KoTor är ett av de bättre spelen jag spelat, fast det var väll BioWare som gjorde det?

    Vad hette spelen med Kyle Katarn? De var faktiskt riktigt bra med. Det hade häftiga cutscenes vill jag minnas, med skådisar och allt.

  • Bild saknas

    Forcie 2008-06-07 20:20:27 #5

    Dark Forces och Jedi Knight är det du tänker på med Kyle Katarn i huvudrollen

    Jodå det var BioWare som gjorde KOTOR, och det var Raven som gjorde Jedi Knight, Totally Games som gjorde X-Wing, etc. LucasArts licensierar ju ut Star Wars-prylar till olika utvecklare. Det de är mest kända för att ha gjort inhouse är väl just äventyrsspelen. Det sorgliga är att nu licensierar de mest ut ytlig skit, på grund av att målgruppen har förändrats.

  • Bild saknas

    Raderad 2008-06-07 20:22:50 #6

    Just det, Jedi Knight. Mmm...

    Mången bra spel man troligtvis aldrig kommer spela igen. Har man Monkey Island kan man köra det dock, finns en emulator för motorn det kördes på, SCUMM, emulatorn heter SCUMM Virtual Machine tror jag, hade det på min Palm-handdator :).

  • Bild saknas

    gryzor 2008-06-07 20:59:38 #7

    Forcie skrev:
    Det sorgliga är att nu licensierar de mest ut ytlig skit, på grund av att målgruppen har förändrats.


    Det är förjävligt. Kan vi inte skjuta av alla födda mellan 85-00 och börja göra om -- göra rätt, med den generation som växer upp nu?

  • Bild saknas

    asdf2 2008-06-07 23:12:21 #8

    Satt och plockade i mina gamla lådor för någon vecka sedan...och vad får man se...jo sitt kära exemplar av Xwing vs. Tie Fighter! Världens första renodlade multiplayerspel?

    Vart fan är Tie Fighter 2? Jäkla småglin, jäkla Lucas som sabbade hela Star Wars serien med 1-3 filmerna...:evil:

  • Phobo

    Phobo 2008-06-07 23:15:05 #9

    Typiskt EA att sparka alla

  • Bild saknas

    Tpiom 2008-06-07 23:59:02 #10

    Forcie skrev:
    Var är alla äventyrsspel? Det som faktiskt gjorde LucasArts ett namn? Monkey Island, Full Throttle, The Dig? Industrin förstörs sakta men säkert av grafikkåta småbarn.


    Du vet väll att LucasArts arbetar på två icke-Star Wars: Indiana Jones och Fracture.

    Det behövs, företagen behöver väll pengar för att det slänger bara ut skitspel nu för tiden!

    Och vart fan är titlarna som fansen gillar, som Jedi Academy, KOTOR och Battlefront?

    gryzor skrev:

    Det är förjävligt. Kan vi inte skjuta av alla födda mellan 85-00 och börja göra om -- göra rätt, med den generation som växer upp nu?


    Eyy, måste säga att LucasArts går neråt. Så för mig är det nog folk mellan 95-nutid.

    Det finns inte en chans att LucasArts kommer göra Jedi Academy nu. Nu kommer inriktad skit som The Force Unleashed, ahhh.. Kom igen "Secret Apprentice" med force powers som tar nio biljoner skada...?

  • Bild saknas

    bleak 2008-06-08 00:39:47 #11

    the dig ^______________^ ..

    och Indiana jones and the fate of atlantis = ))

    gillade dom 2 mkt mer än monkey island 2, Sam & Max, full throttle m.m ,, fortfarande sjukt bra spel :)

  • Buio

    Buio 2008-06-08 01:04:56 #12

    Forcie skrev:
    Var är alla äventyrsspel? Det som faktiskt gjorde LucasArts ett namn? Monkey Island, Full Throttle, The Dig? Industrin förstörs sakta men säkert av grafikkåta småbarn.


    Spelbranshen ändras kontinuerligt efter vad marknaden vill ha. Hur många är intresserade av flygsimulatorer idag t.ex? Detta är inget nytt, utan har hållit på länge.

    Det går dock att få tag på nischspel (och genrer) gjorda av mindre bolag. Men man får leta lite hårdare och det är inte alltid ens egna önskemål går att uppfylla ändå.

    En annan sak som håller på att förändras är också distribution. Finns många spelbutiker som lagt ner, samtidigt som köpa spel över nätet växer. Även om det är hårt för butiker är det faktiskt en fördel för nischspel, då mindre spel som säljs över nätet kan få en tillräcklig marknad för att överleva. Konsoller har också detta i viss form, t.ex. Live Arcade.

  • Bild saknas

    Kazutoyo 2008-06-08 02:54:55 #13

    Inte speciellt förvånande då de blir sämre för varje år som går. Någon gång så måste de börja ta konsekvenserna för deras dåliga spel.

    It mitten av 90-talet så var de min absoluta favorit och allt de rörde blev guld. Monkey Island, Day of the Tentacle, Tie Fighter, Dark Forces, Outlaws osv. Alla väldigt bra spel.

    Sen släppte de Star Wars: Masters of Teräs Käsi till PS1 som var skräp, och de sämre spelen forsade in. Men de verkade inte bry sig märkbart utan fortsatte släppa medelmåttiga Star Wars spel varenda år och till sist bara fokusera på Star Wars. Stort fel enligt mig. Nu har de inget kvar förutom sin Star Wars licens som de ger bort till vilket ruttet skräp som helst, även om de släppt några bra Star Wars spel under detta årtionde, som KotOR.

  • Bild saknas

    voicu 2008-06-08 04:36:48 #14

    Tja inte så konstigt att det blir nerskärningar.. dom gör inte direkt så mycket bra spel längre, o många andra starwars spel lägger dom ju på andra, Kotor tex fixade ju Bioware och obsidian

  • Thane

    Thane 2008-06-08 08:25:25 #15

    Lucas måste nya sam & max´,day of tentacel och monkey island.

  • Bild saknas

    Kazutoyo 2008-06-08 08:48:30 #16

    Alesi09 skrev:
    Lucas måste nya sam & max´,day of tentacel och monkey island.

    Tror inte de skulle klara av det speciellt bra, då människorna bakom dem spelen lämnade LucasArts för länge sedan.

  • Bild saknas

    Forcie 2008-06-08 10:04:52 #17

    Buio skrev:

    Spelbranshen ändras kontinuerligt efter vad marknaden vill ha. Hur många är intresserade av flygsimulatorer idag t.ex? Detta är inget nytt, utan har hållit på länge.

    Det går dock att få tag på nischspel (och genrer) gjorda av mindre bolag. Men man får leta lite hårdare och det är inte alltid ens egna önskemål går att uppfylla ändå.

    En annan sak som håller på att förändras är också distribution. Finns många spelbutiker som lagt ner, samtidigt som köpa spel över nätet växer. Även om det är hårt för butiker är det faktiskt en fördel för nischspel, då mindre spel som säljs över nätet kan få en tillräcklig marknad för att överleva. Konsoller har också detta i viss form, t.ex. Live Arcade.


    Jag håller med dig. Dock tror jag det är precis lika många som är intresserade av t.ex. flygsimulatorer nu som då - problemet är bara att det har kommit till tio miljoner amerikaner som vill ha lättsmält skit som tidigare har hållit sig på sin baseballplan eller i sin trailer men nu har köpt en Xbox. Då görs spelen för dem. Erkända mästerverk trasas sönder för deras skull. Titta bara på Deus Ex 2, t.ex.

    Precis som du säger får man vända sig till de små bolagen. Och det är i princip bara indiespel och moddar som intresserar mig nuförtiden. Spel som Crysis kanske jag köper - om det ser intressant ut på modfronten. (Vilket det gör, Mechwarrior och Lost World...) För faktum är att de är de enda som vågar komma med nån som helst innovation.

    Jag är absolut för onlinedistribution. Allra helst sådan där utvecklarna får hela eller den absoluta merparten av pengarna man betalar.

  • Bild saknas

    Maister 2008-06-08 10:49:40 #18

    Jag minns tillbaka till den gamla goda tiden då man spelade spel som

    Day of the Tentacle,
    Full Throttle
    The DIG
    Simon the Sorcerer
    Monkey Island
    Sam & Max
    Flashback
    Jill in the Jungle
    Commander Keen
    Lost Viking
    med flera...

    Ahhh, vilka minnen....

    Det är nästan så man vill köra in Game Maker och göra något sådant spel.

  • Xsear

    Xsear 2008-06-08 11:35:13 #19

    Här har man väntat i 5 år på ett JK4 osso tänker dom tydligen bara ge oss ett "Force Unleashed" innan vi dör?

    Ge mig JK4 eller en Star Wars flyg-combat simulator!!! >:(

  • LordDaimos

    LordDaimos 2008-06-08 13:52:41 #20

    gryzor skrev:
    Det är förjävligt. Kan vi inte skjuta av alla födda mellan 85-00 och börja göra om -- göra rätt, med den generation som växer upp nu?


    Nu ska vi inte vara sådana. Jag är född -85 men har ändå lirat de flesta av Lucas Arts klassiker så som Monkey Island, Day of the tentacle, Full throttle. Grim fandango, etc. Har även fått min beskärda del av tie figther, x-wing vs tie fighter och x-wing alliance (bästa starwars spelet till dags dato om du frågar mig). Nej börja avverka från 91 och uppåt så kommer du åt de du vill ha!

    / LordDaimos

  • Bild saknas

    Tpiom 2008-06-08 15:58:10 #21

    LordDaimos skrev:
    gryzor skrev:
    Det är förjävligt. Kan vi inte skjuta av alla födda mellan 85-00 och börja göra om -- göra rätt, med den generation som växer upp nu?


    Nu ska vi inte vara sådana. Jag är född -85 men har ändå lirat de flesta av Lucas Arts klassiker så som Monkey Island, Day of the tentacle, Full throttle. Grim fandango, etc. Har även fått min beskärda del av tie figther, x-wing vs tie fighter och x-wing alliance (bästa starwars spelet till dags dato om du frågar mig). Nej börja avverka från 91 och uppåt så kommer du åt de du vill ha!

    / LordDaimos


    Nej, jag är född 91 och jag har lirat några av dom. Men, dock kanske jag är annorlunda för jag känner folk i min ålder som INTE lirat det.

  • Buio

    Buio 2008-06-08 18:23:33 #22

    Forcie skrev:
    Jag håller med dig. Dock tror jag det är precis lika många som är intresserade av t.ex. flygsimulatorer nu som då - problemet är bara att det har kommit till tio miljoner amerikaner som vill ha lättsmält skit som tidigare har hållit sig på sin baseballplan eller i sin trailer men nu har köpt en Xbox. Då görs spelen för dem. Erkända mästerverk trasas sönder för deras skull. Titta bara på Deus Ex 2, t.ex.


    Det som behövs är en fungerande marknad för nischade spel. Problemet är att media mest skriver om sådant som säljer, vilket gör att det är svårt för sådana spel att synas. Hoppas att onlinedistribution blir ett sätt för dem att frodas.

    Som du säger så har spelmarknaden växt och tyvärr också blivit mycket smalare, där spel "fördummas" och anpassas till konsoller först och främst för att säljas till fler.

  • Bild saknas

    Raderad 2008-06-09 03:55:35 #23

    Det är aldrig roligt med nedskärningar. :(

  • Bild saknas

    slartibartfast 2008-06-09 07:05:43 #24

    Är det bara jag eller är hela spelindustrin påväg ner i en global svacka? Hej lågkonjuktur?

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter