Nyheter
Paradox: "Pc-marknaden är mer hardcore"

Paradox: "Pc-marknaden är mer hardcore"

29 kommentarer

Anders Jensen-Urstad 2009-01-30 15:30


Strategimästarna Paradox fortsätter att satsa helhjärtat på pc. De har dessutom tagit sig an att vara utgivare för indietitlar som Penumbra och Mount & Blade, och medan andra spelföretag säger upp folk på löpande band säger vice-vd:n Fredrik Wester i en intervju med Gamasutra att 2009 kommer bli bästa året hittills för Paradox.

En del av receptet är kostnadseffektivitet - det interna utvecklingsteamet består av blott nio personer; en hel del arbete outsourcas. En annan del är digital distribution, som i år kommer stå för 30-40 procent av intäkterna.

En grundläggande idé är att göra väldigt nischade spel som står ut snarare än ett fåtal storbudgetlir med så bred målgrupp som möjligt. Indiesatsningen utökas med Paradox nya märke Mezmer Games, som ska marknadsföra och ge ut indiespel genom flertalet onlinedistributionstjänster - Direct2Drive, GamersGate, Impulse, Metaboli och Steam. De första spelen blir Legio och Stalin vs. Martians i maj.

Wester ser fortfarande ljust på pc-marknaden, inte minst på grund av möjligheterna med digital distribution, och ser den som mycket mer hardcore:

Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del. Med det menas inte att alla pc-titlar är bra - så är det inte - men spelen som inte är bra säljer inte alls, så det är hårdare press på att göra bra spel för pc:n. Men om spelet är bra kan du sälja många exemplar.

Läs mer på Gamasutra

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Bild saknas

    mandorr 2009-01-30 15:59:57 #1

    Gött!!!

    Företaget har gjort helt sjukt bra spel, som hearts of iron!

    Dock skulle de inte skadad med lite mer bugfixar!

  • Bild saknas

    Gäst 2009-01-30 16:00:28 #2

    "Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del."

    Tittar man på försäljningslistorna så gäller ju detta alla plattformar enligt mig, jävla korkat uttalande förövrigt.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-01-30 16:08:20 #3

    Ett spelbolag som ställer sig på konsumenternas sida, det ser man inte så ofta nuförtiden :D

  • Bild saknas

    Raderad 2009-01-30 16:15:32 #4

    Nej.. nu tar de ännu större andelar för nöjesindustrin så bio/musik kommer skjuta alla som inte köper deras prylar då de antar att alla är pirater! Skönt att företag fattar att digital industri är framtiden.
    Borde ha landat för länge sedan.

  • Fairfax

    Fairfax 2009-01-30 16:27:24 #5

    Paradox fortsätter vara ett föredöme för spelbranschen.

  • Bild saknas

    Hipshot 2009-01-30 16:43:13 #6

    Pc är FETT mycket mer hardcore. Detta kommer från en som arbetar aktivt med att motarbeta konsoler.

  • IceMan

    IceMan 2009-01-30 16:52:37 #7

    Paradox <3 <3

    hearts of iron 2 <3 <3

    hearts of iron 3 ?<3?<3?

    :))) HAPPY HAPPY

  • IceMan

    IceMan 2009-01-30 16:54:13 #8

    Drunken_monkey_boxer skrev:
    "Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del."

    Tittar man på försäljningslistorna så gäller ju detta alla plattformar enligt mig, jävla korkat uttalande förövrigt.


    tycker jag inte, jag tycker det är så som han säger.
    det kan komma extremt simpla kassa spel, som änndå verkar sälja, antar föräldra köper till sina barn, sånna som har noll koll.
    inte så ofta det sker med dator verkar det som,utan då är det då "barnet" i fråga önskar sig nått specifikt.
    det intrycket är det jag har fått i mig iallafall :O

  • Bild saknas

    Gäst 2009-01-30 17:20:54 #9

    ^- Men det ser ju precis likadant ut på PC listan över försäljning, så förstår inte vilken poäng han vill göra eller du heller. Kolla på försäljningslistorna här på FZ så ser det ju precis likadant ut, samma sorts spel som säljer till alla plattformar.

  • Bild saknas

    Dr.Muller 2009-01-30 17:24:22 #10

    Paradox Interactive: Svergies stolthet i spelindustrin.
    Ni på FZ borde besöka dom och ha ett reportage vetja!

  • Bild saknas

    Naraccas 2009-01-30 18:19:55 #11

    Bra sagt, ge oss Heart of Iron 3 nu! :D

  • Bild saknas

    Strasser 2009-01-30 18:36:10 #12

    Drunken_monkey_boxer skrev:
    "Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del."

    Tittar man på försäljningslistorna så gäller ju detta alla plattformar enligt mig, jävla korkat uttalande förövrigt.


    Hans uttalande angående försäljning av värdelösa titlar på konsoler stämmer alldeles utmärkt!

    Enligt mig är det många fler idioter som äger en konsol bara för att dem inte klarar av att hålla sin dator i trim/skick för spel, dessa idioter köper sen skitspel för att dem inte klarar av att läsa recensioner.

  • Bild saknas

    Gonathay 2009-01-30 19:03:52 #13

    PC gaming är det som är bäst för online spel iallafal men spel som GTA IV lirar jag helst på konsol.

  • Bild saknas

    Ravenwood 2009-01-30 19:07:08 #14

    Jag köper numera bara konsollspel, orkar inte uppgradera datorn hela tiden. Dock håller jag med den här figuren. PC-spelare vet nog mer om vad som är bra eller inte.

  • Bild saknas

    Zerp 2009-01-30 19:26:12 #15

    Om Digital Distribution fått konkurera fritt på "lika villkor" skulle förmodligen 90% av all datorspelförsäljning ske online till 25% av butikspris idag.

    Men nu håller alla stora retail distributörer tillbaka tidvattenvågen genom att hota att inte sälja / ta in titlar till retail alls om de går att hitta billigare via digital download.

    Vi kunder skulle kunna ha 4ggr så många spel, Utvecklarna skulle få mkt större andel av pengarna. Dock skulle en hel del feta direktörer och retail bli utan jobb.

  • Bild saknas

    Mack 2009-01-30 23:48:33 #16

    Dr.Muller skrev:
    Paradox Interactive: Svergies stolthet i spelindustrin.
    Ni på FZ borde besöka dom och ha ett reportage vetja!


    word.. Klart bästa tillverkaren/utgivaren av alla, trots att dom inte har speciellt många titlar.

  • Bild saknas

    Boerje 2009-01-31 02:31:36 #17

    Så självklart;
    Gör bra spel,
    sälj massor av spel!

    Är det så svårt?

  • Bild saknas

    Forcie 2009-01-31 10:30:35 #18

    Leve Paradox som står som en bastion av ljus i den storm av ytliga skitspel som öser över oss!

    Handlar alltid på GamersGate om jag kan för att stödja Paradox, även fast det inte bara är deras egna spel jag köper.

  • KoP

    KoP 2009-01-31 10:56:47 #19

    Strasser skrev:
    Drunken_monkey_boxer skrev:
    "Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del."

    Tittar man på försäljningslistorna så gäller ju detta alla plattformar enligt mig, jävla korkat uttalande förövrigt.


    Hans uttalande angående försäljning av värdelösa titlar på konsoler stämmer alldeles utmärkt!

    Enligt mig är det många fler idioter som äger en konsol bara för att dem inte klarar av att hålla sin dator i trim/skick för spel, dessa idioter köper sen skitspel för att dem inte klarar av att läsa recensioner.


    Inte klarar av att läsa recensioner? Så nu ska man plötsligt bli beskylld för att vara analfabet bara för att man äger en konsol? :P

  • WarpGuN

    WarpGuN 2009-01-31 11:52:36 #20

    Strasser skrev:
    Drunken_monkey_boxer skrev:
    "Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del."

    Tittar man på försäljningslistorna så gäller ju detta alla plattformar enligt mig, jävla korkat uttalande förövrigt.


    Hans uttalande angående försäljning av värdelösa titlar på konsoler stämmer alldeles utmärkt!

    Enligt mig är det många fler idioter som äger en konsol bara för att dem inte klarar av att hålla sin dator i trim/skick för spel, dessa idioter köper sen skitspel för att dem inte klarar av att läsa recensioner.


    du är helt bakom flötet,

  • Bild saknas

    liath 2009-01-31 12:02:55 #21

    WarpGuN skrev:
    Strasser skrev:
    Drunken_monkey_boxer skrev:
    "Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del."

    Tittar man på försäljningslistorna så gäller ju detta alla plattformar enligt mig, jävla korkat uttalande förövrigt.


    Hans uttalande angående försäljning av värdelösa titlar på konsoler stämmer alldeles utmärkt!

    Enligt mig är det många fler idioter som äger en konsol bara för att dem inte klarar av att hålla sin dator i trim/skick för spel, dessa idioter köper sen skitspel för att dem inte klarar av att läsa recensioner.


    du är helt bakom flötet,



    Jag tror faktiskt att han har en poäng, att äga en konsol är bra mycket lättare än att äga en dator och hålla den i trim. Däremot uttryckte han det på fel sätt ;).

    Halo är väl ett spel som är ett oerhört bra exempel på mainstream skit som fått en ohygglig (om än ofattbar) response av spelvärlden... ;)

  • Bild saknas

    Gäst 2009-01-31 13:39:39 #22

    tror han har rätt, det finns ju inte lika mycket pirater på konsoler som på PC...
    men den finns ju alltid några.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-01-31 18:04:22 #23

    liath skrev:
    WarpGuN skrev:
    Strasser skrev:
    Drunken_monkey_boxer skrev:
    "Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del."

    Tittar man på försäljningslistorna så gäller ju detta alla plattformar enligt mig, jävla korkat uttalande förövrigt.


    Hans uttalande angående försäljning av värdelösa titlar på konsoler stämmer alldeles utmärkt!

    Enligt mig är det många fler idioter som äger en konsol bara för att dem inte klarar av att hålla sin dator i trim/skick för spel, dessa idioter köper sen skitspel för att dem inte klarar av att läsa recensioner.


    du är helt bakom flötet,



    Jag tror faktiskt att han har en poäng, att äga en konsol är bra mycket lättare än att äga en dator och hålla den i trim. Däremot uttryckte han det på fel sätt ;).

    Halo är väl ett spel som är ett oerhört bra exempel på mainstream skit som fått en ohygglig (om än ofattbar) response av spelvärlden... ;)


    Det är givetvis en smaksak. När jag hade en xbox tyckte jag att det första halo var väldigt kul, snyggt och välgjort. Att det är "mainstream" går väl knappast att säga emot men du hävdar alltså att ett ett spels skitnivå är proportionellt mot populariteten? :D Ooookej :p
    Själv tycker jag inte att man kan hävda vare sig det eller motsatsen.

  • Bild saknas

    Deathwisher 2009-01-31 22:58:23 #24

    PC - HARDCORE! Bra där.

  • RobbazSweC

    RobbazSweC 2009-01-31 23:12:56 #25

    Jadå halo hålla ner knappen och hoppas på det bästa är jävligt hardcore ^^

  • KoP

    KoP 2009-02-01 00:16:30 #26

    Strasser skrev:
    Halo är väl ett spel som är ett oerhört bra exempel på mainstream skit som fått en ohygglig (om än ofattbar) response av spelvärlden... ;)


    *host* WoW *host* WoW :D

  • Bild saknas

    Strasser 2009-02-01 03:38:50 #27

    WarpGuN skrev:
    Strasser skrev:
    Drunken_monkey_boxer skrev:
    "Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del."

    Tittar man på försäljningslistorna så gäller ju detta alla plattformar enligt mig, jävla korkat uttalande förövrigt.


    Hans uttalande angående försäljning av värdelösa titlar på konsoler stämmer alldeles utmärkt!

    Enligt mig är det många fler idioter som äger en konsol bara för att dem inte klarar av att hålla sin dator i trim/skick för spel, dessa idioter köper sen skitspel för att dem inte klarar av att läsa recensioner.


    du är helt bakom flötet,


    Imponerande argument, nästan så jag känner mig stött. Fast bara nästan.

  • KatOne

    KatOne 2009-02-01 20:05:09 #28

    Stalin vs Martians är ju klar runner-up för världshistoriens bästa spelnamn.

  • Bild saknas

    dofilusåkaffe 2009-02-03 17:01:07 #29

    Strasser skrev:
    Drunken_monkey_boxer skrev:
    "Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del."

    Tittar man på försäljningslistorna så gäller ju detta alla plattformar enligt mig, jävla korkat uttalande förövrigt.


    Hans uttalande angående försäljning av värdelösa titlar på konsoler stämmer alldeles utmärkt!

    Enligt mig är det många fler idioter som äger en konsol bara för att dem inte klarar av att hålla sin dator i trim/skick för spel, dessa idioter köper sen skitspel för att dem inte klarar av att läsa recensioner.


    Exakt håller med.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter