Nyheter
Newell diskuterar prissättning på DICE 09

Newell diskuterar prissättning på DICE 09

35 kommentarer

Hampus Erlandsson 2009-02-20 01:05


En av skaparna av Valve, Gabe Newell, höll öppningstalet till DICE 2009 och diskuterade en salig blandning av ämnen där allt ifrån piratkopiering till vinstdiskussioner ingick. Han berättar bland annat att under helgrean av Left 4 Dead då priset halverades ökade försäljningen trettiofalt. Han presenterade även en kalkyl över försäljningen under deras "Holiday Sale" i ett led där han slängde en känga åt branschens ineffektiva prissättningsmodell.

10 procent rabatt - Ökade intäkter med 35 procent
25 procent rabatt - Ökade intäkter med 245 procent
50 procent rabatt - Ökade intäkter med 320 procent
75 procent rabatt - Ökade intäkter med 1470 procent

Newell går in på att Team Fortress 2, med sina 63 gratis uppdateringar på 14 månader, är den riktning de strävar åt. Intelligent kritik tar Valve åt sig och utvecklar således sin produkt i spelarnas intresse.

How can we have a relationship with our customer to maximize the relationship to our customer and monitize that relationship?

Han menar även på att DRM faktiskt ökar piratkopieringen istället för att minska den. Steam har nu över 350 spel med 20 miljoner användare och ökar för varje år omsättningen med 100 procent.

Om priset av spel sänktes med 50 till 75 procent, tror du att försäljningen skulle öka så till den milda grad att det skulle bli mer profitabelt?

Källa: Gamasutra
Tipstack till OOmiz.

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Jokkocze

    Jokkocze 2009-02-20 01:22:20 #1

    Kopieringsskydden gör ju så att spelen är ett helvete att använda, även om man köper den. Folk sitter och har problem med spelen som piraterna inte har några som helst problem med, så självklart väljer fler att inte köpa, utan att istället ladda ner dem.

    Om spelpriserna sänktes med 50% så tror jag att väldigt många fler hade valt att köpa än att ladda ner, särskilt om de även drog ner på DRM-skiten.
    De kanske kan lägga de pengarna som de nu lägger på avancerade skydd, på att istället sänka priserna eller att fixa buggar..

  • Rabieskorv

    Rabieskorv 2009-02-20 01:24:49 #2

    Jag tror det skulle funka och sänka priserna.... MEN, dock bara ibland... det ska va dom priserna som det är nu men lite då o då ska företag göra en sån här helg där dom droppar priserna.
    Annars kommer de bli samma igen om priserna är låga så kommer köparna vilja ha änu lägre (tror iaf jag)

  • Bild saknas

    jehuty 2009-02-20 01:27:18 #3

    Att sänka priset med 50-75% är nog lite för mycket men jag tror att om dom sätter ett pris på kanske 399kr för ett nytt spel då tror jag att försäljningen skulle öka (mer impuls köp) och den begagnade marknaden skulle avta mer för att det skulle kännas mer värt att betala för ett nytt.

    Mina impuls köp är just när jag ser att ett spel är nersatt till ett riktigt bra pris. Jag impuls köper aldrig spel för 599kr

  • Jestrix

    Jestrix 2009-02-20 02:04:28 #4

    Självklart skulle det funka att sänka priserna, men det måste kombineras med enkel tillgång till spelen. Jag tror det här gäller all media förtillfället. Om företagen sänkte priserna och distruberade sin media själva via egna hemsidor och servrar skulle piratkopieringen inte behövas längre. Om varje människa kan ha råd med sin media behöver den inte längre stjälas.

  • Bild saknas

    Exxo 2009-02-20 02:08:12 #5

    Sänk priserna...
    Gör spelen mer prisvärda...
    Ta bort kopieringsskydd (för handen på hjärtat, VILKEN nytta gör de?)...

    De sakerna skulle ju inte precis bidra till MINSKAD försäljning iallafall...

  • Bild saknas

    Gäst 2009-02-20 02:25:04 #6

    Ja tänk om det fanns pc-spel på nätet som torrents för 99kr styck tex. Köper man på nätet får man bara en nyckel samt länk till sidan med torrentfilen. Inga cd som måste sitta i samt alla patchar uppdatteras automatisk eller manuellt beroende på vad man själv väljer. Inga förenklade "konsol-tjänster" för multiplayer dock där man itne själv kan välja servern elelr vem man lirar med i coop.

    Jag hade då slutat ladda ner spel antingen helt eller nästan helt . Piratkopieringen skulle förmodligen minska drastisk. Så länge musik/film/spel branscherna ser sina kunder som brottslingar och gör det bara svårare för oss med massa ickefungerande skydd lär de aldrig vinna mot piratkopieringen.

  • Bild saknas

    Evilof 2009-02-20 02:55:00 #7

    Nu gör ju dock Valve några av världens största (och bästa) spel, som får mycket uppmärksamhet... men jag tycker ändå tanken är intressant.
    Ska man som ett "vanligt" företag sälja en jacka, en middag eller en bil så skulle en halvering av priset för en tredubbling av försäljningen kanske sluta med förlust, MEN... nu är det ju digital distribuering, så när väl spelet skapats är det bara att pumpa ut dem.
    Dock tycker jag PC-spel ofta har ett okej nypris, som dessutom fort sjunker. Värre är det med konsollspel...

  • jonis

    jonis 2009-02-20 04:56:28 #8

    Jag vågar faktiskt påstå att förutom alla MMOs så är Gabe Newell (Valve) i täten för hur man håller kvalitén uppe i PC-gaming. Dom gör HELT rätt, både med sin affärsmodell och den sanslösa kvalitén och detaljkänslan i allt dom släpper.

    Go go Valve!

  • Bild saknas

    toern 2009-02-20 05:13:01 #9

    Tror att de två viktigaste sakerna vore delvis att göra detta, och delvis att vara mån om att vara 'rättvis' med releasedatum. Det är nog rätt många som inte kan hålla sig om t.ex. en zon får spelet en månad tidigare. Antar att digital distribuering ligger ett antal steg före på den andra biten.

  • asdfg

    asdfg 2009-02-20 06:06:25 #10

    På tal om prissättning på steam. Såg idag att dawn of war 2 kostar 50 euro på steam! Det är 552 svenska kronor. För ett pc-spel. Helt sjukt... :down:

  • Bild saknas

    Margy 2009-02-20 06:51:06 #11

    Nu vet man ju inte hur mycket försäljningen hade ökat om rabatten hade funnits från början/jämnt. Det blir ju en psykologisk effekt som gör att fler impulsköper när de ser att det är rea fast bara i några dagar. Då tänker många att de måste "passa på".

    Om Valve skulle tjäna mer pengar på att sälja billigare så skulle de ju ha dessa priser jämnt.

  • Bild saknas

    ZkilfinG 2009-02-20 06:52:59 #12

    Enligt de källor jag läst så finns det en del exempel på där DRM verkligen lönat sig. Det främsta syftet med DRM är inte att stoppa ALL piratkopiering, utan att stoppa den tidiga piratkopieringen. Spelbranchen funkar nämligen så att majoriteten av försäljningen sker de första dagarna efter release. Finns det då ingen crackad version är det många som går och köper spelen i stället för att vänta. Finns ju exempel på där det tagit upp till ett år innan någon lyckats knäcka ett kopieringsskydd.

    Dock instämmer jag med att DRM gör livet surt för de som faktiskt betalar för spelen. Vilket är tråkigt. Sen om det skadar företagen mer genom dålig PR än vad de tjänar genom att stoppa den tidiga piratkopieringen, det är svårare att svara på.

  • Hockey Stick

    Hockey Stick 2009-02-20 07:30:38 #13

    asdfg skrev:
    På tal om prissättning på steam. Såg idag att dawn of war 2 kostar 50 euro på steam! Det är 552 svenska kronor. För ett pc-spel. Helt sjukt... :down:

    Med dollar blir det lite billigare, men fortfarande väldigt dyrt måste jag säga.
    $549
    552€

    Jag gissar på att det är svårt för utvecklare att sälja alltför billigt digitalt när den största försäljningen fortfarande sker via butik. Tror inte de "får" konkurrera med butikerna på det sättet.

  • Bild saknas

    KEFF 2009-02-20 07:37:10 #14

    Jag tycker att de kan börja sälja spelen på Steam billigare än vad det kostar i butik innan han snackar, steam priserna på nyare spel är ju fan dyrare även fast det inte ingår moms i priset.

  • Hockey Stick

    Hockey Stick 2009-02-20 07:58:56 #15

    Jo, moms ingår i priset. Det är därför € verkar så jävla dyr, men det är bara för att momsen är just inräknad. Står det 59.99€ så är det det du betalar. Med dollarn stod de $59.99 och när man gick till kassan tillkom momsen och då skulle man plötsligt betala $74.99.

  • Bild saknas

    Aresz 2009-02-20 08:05:09 #16

    Ja priserna på steam har gått åt skogen sedan dom införde euro, finns en låååång tråd på steamforumet om detta. Hade tänkt att köpa DoW2 och FEAR2 genom steam men då dom ska ha mer än 100SEK extra än vanlig retail så får dom inte mina pengar, väldigt synd då jag verkligen gillar steam.

    Känns ju lagom fel att kunna beställa DoW2 från Webhallen för 450SEK inklusive frakt, eller digitalt för 552SEK..

    Men visst som hockey säger, dom får inte slå ut butiksförsäljningen

  • Bild saknas

    noaxark 2009-02-20 08:42:06 #17

    Ja, jag förstår mig inte på priserna på Steam -- kan knappt hitta nåt spel värt att köpa där längre, bortsett från när de kör de mer extrema rabatterna.

  • Tompa

    Tompa 2009-02-20 08:59:51 #18

    Intressant att herr Newell helt glömmer att nämna att Steam faktiskt är en DRM-lösning. En ganska omfattande sådan, därtill.

  • Fairfax

    Fairfax 2009-02-20 09:01:57 #19

    De fysiska butikerna är ytterligare en bromskloss för utveckling av den digitala distributionen. Jag kan förstå att de klamrar sig fast så hårt de kan men förr eller senare måste de försvinna om vi ska komma någonstans.

    Edit: Kan tillägga att jag själv helst köper en fysisk kopia av ett spel men man är ändå tvungen att inse att utvecklingen måste gå frammåt. Tyvärr har system som Steam stora brister i mitt tycke. Precis som Tompa påpekar så är det en DRM-lösning.

  • Punchbag Polly

    Punchbag Polly 2009-02-20 09:07:51 #20

    Själv köper jag aldrig ett spel över ca250kr utan tar till andra metoder. Så fort spelen kommer under mitt pris köper jag dom och kan därmed utnyttja onlinelägena.
    Sänker dom priserna så pass tvekar jag inte ens.

  • Mang

    Mang 2009-02-20 09:13:26 #21

    Bra att han insett att lägre priser får folk att impulsköpa spel, nu ska de bara få rätta på prisskillnaderna.

    http://steamcommunity.com/groups/1e1us

    En steamgrupp som tar upp problemet med prisskillnaderna samt jämför litegrann. Intressant att till exempel L4D under rean bara kostade 15€ i England medan det kostade 22€ i resten av europa. Sen att det vanligtvis kostar 45€ är ju nästan ett skämt, man kan få det i box för runt 300kr.

  • Bild saknas

    Puddy 2009-02-20 09:14:07 #22

    Tror att halvering är drastisk och bara leder till en temporär sales-boost. Ett spel bör ligga nånstans 299-349; låter rimligare imho.

    Och Steam är en "DRM"-tjänst. Fast i det stora hela är det mer en tjänst för oss som spelare! Det som gör den så bra!

  • Fairfax

    Fairfax 2009-02-20 09:29:24 #23

    Puddy skrev:
    Och Steam är en "DRM"-tjänst. Fast i det stora hela är det mer en tjänst för oss som spelare! Det som gör den så bra!

    Det största problemet med Steam och andra produkter som använder onlineautentisering är att vi riskerar att stå med obrukbara spel i framtiden.

  • Frux

    Frux 2009-02-20 09:37:19 #24

    Texten vid siffrorna är missvisande. Det ska vara ökade intäkter, inte "försäljning" vilket man lätt tolkar som antalet sålda spel.

    "Newell stressed again that those revenue boosts represent actual revenue dollars, and not unit volumes."

  • Harpa

    Harpa 2009-02-20 09:46:39 #25

    Frux skrev:
    Texten vid siffrorna är missvisande. Det ska vara ökade intäkter, inte "försäljning" vilket man lätt tolkar som antalet sålda spel.

    "Newell stressed again that those revenue boosts represent actual revenue dollars, and not unit volumes."


    Helt korrekt, däremot stämmer det med 3000 procent på L4D fortfarande. Heads up!

    Och!

    Håller med om att Steam är ett utvecklat DRM-system.

  • RazorShard

    RazorShard 2009-02-20 10:48:25 #26

    Ja, kan hålla med om att Steam - bland annat - är ett DRM system, men till skillnad från dem flesta andra DRM system så fungerar det bra.

    Den enda gången jag överhuvudtaget haft något problem och inte kunnat starta ett spel har varit när mitt internet av en eller annan anledning varit nere. Och då är det ju inte så lätt att kunna lira online anyhow...

  • GooGeL

    GooGeL 2009-02-20 11:46:42 #27

    Creds till denna man.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-02-20 12:40:18 #28

    bra att dom sänker priserna

    synd att man inte kan få steam programet att fungerar

    steam.dll error

  • Bild saknas

    Zeatrix 2009-02-20 12:43:41 #29

    Jag tror nog mycket väl att intäckter skulle öka markant om priset på spel sänktes rejält. Men bara i det KORTA LOPPET.

    Efter sisådär några halvår, år efter att priser sänkts tror jag folk skulle fortsätta piratkopiera lika mycket och skylla på att det är för dyrt att köpa spel. Människan anpassar sig och vänjer sig nämligen jäkligt snabbt.

  • Gogge

    Gogge 2009-02-20 13:20:57 #30

    ZkilfinG skrev:
    Enligt de källor jag läst så finns det en del exempel på där DRM verkligen lönat sig. Det främsta syftet med DRM är inte att stoppa ALL piratkopiering, utan att stoppa den tidiga piratkopieringen. Spelbranchen funkar nämligen så att majoriteten av försäljningen sker de första dagarna efter release. Finns det då ingen crackad version är det många som går och köper spelen i stället för att vänta. Finns ju exempel på där det tagit upp till ett år innan någon lyckats knäcka ett kopieringsskydd.

    Dock instämmer jag med att DRM gör livet surt för de som faktiskt betalar för spelen. Vilket är tråkigt. Sen om det skadar företagen mer genom dålig PR än vad de tjänar genom att stoppa den tidiga piratkopieringen, det är svårare att svara på.


    Har du nån länk till dina källor? Det enda spelet jag minns att jag inte sett ute runt samma tid som launch var nån version av Colin Mcrae rally med codemasters egna "Discguard" DRM.

    Dawn of War 2 som någon nämnde fanns ute i publik piratversion den 16:e, min steamkopia aktiverades idag och kostade, som tidigare nämnt, 552 kr. Ganska självklart att folk piratkopierar när företagen håller på med sån idioti.

  • Buio

    Buio 2009-02-20 18:20:11 #31

    Gogge skrev:
    Dawn of War 2 som någon nämnde fanns ute i publik piratversion den 16:e, min steamkopia aktiverades idag och kostade, som tidigare nämnt, 552 kr. Ganska självklart att folk piratkopierar när företagen håller på med sån idioti.


    Jag köpte det idag på Gamestop för 499:- men det finns billigare på andra ställen (t.ex. Webhallen) men Gamestop butiken är lokal så ingen frakt etc.

    Det intressanta med DoW II är att den använder Steam enbart för kopieringsskydd. Det är nämligen så att DoW II använder Live för online spel. Så för att installera spelet: 1) Installera klienter och spel 2) Uppdatera klienter 3) Skapa konton på både Steam och Live 4) Uppdatera DoW II 5) Kanske spela spelet

    Lite smålöjligt faktiskt, iaf om man inte har Steam eller Live konto tidigare.

  • Hockey Stick

    Hockey Stick 2009-02-21 08:45:31 #32

    Gogge skrev:
    ZkilfinG skrev:
    Enligt de källor jag läst så finns det en del exempel på där DRM verkligen lönat sig. Det främsta syftet med DRM är inte att stoppa ALL piratkopiering, utan att stoppa den tidiga piratkopieringen. Spelbranchen funkar nämligen så att majoriteten av försäljningen sker de första dagarna efter release. Finns det då ingen crackad version är det många som går och köper spelen i stället för att vänta. Finns ju exempel på där det tagit upp till ett år innan någon lyckats knäcka ett kopieringsskydd.

    Dock instämmer jag med att DRM gör livet surt för de som faktiskt betalar för spelen. Vilket är tråkigt. Sen om det skadar företagen mer genom dålig PR än vad de tjänar genom att stoppa den tidiga piratkopieringen, det är svårare att svara på.


    Har du nån länk till dina källor? Det enda spelet jag minns att jag inte sett ute runt samma tid som launch var nån version av Colin Mcrae rally med codemasters egna "Discguard" DRM.

    Dawn of War 2 som någon nämnde fanns ute i publik piratversion den 16:e, min steamkopia aktiverades idag och kostade, som tidigare nämnt, 552 kr. Ganska självklart att folk piratkopierar när företagen håller på med sån idioti.

    Tja, enligt Valve själva så är det day-zero (releasedagen) som är viktigast. Det har de nämnt ett antal gånger. Det är ett faktum att DRM har haft den positiva effekten (speciellt Steam då) på just day-zero. Att det crackas en vecka senare spelar inte så stor roll för då har den största försäljningsvågen redan skett.

    Jag var faktiskt en av de som trodde att DRM var färdelöst. Men efter World of Goo har jag svårt att tänka mig det. World of Goo hade alla nödvändiga ingredienser (enligt anti-DRM-follk iaf) till att bli en toppsäljare. Det var otroligt bra och kul, det var hyllat av kritiker och spelare, det hade ett STORT demo (typ 20% av fullversionen), ett bra pris, men framför allt; inget DRM.

    Trots det visade det sig att mellan 80-90% av spelets användare körde piratkopierat. Så vad är det folk kräver egentligen?

    Läs gärna det här.
    En mycket välskriven och opartisk artikel om piratkopiering där bl.a. WoG-exemplet tas upp.

  • Bild saknas

    Margy 2009-02-21 10:46:05 #33

    Ja, det gäller för bolagen att få bort den tidiga kopieringen och Steams variant med att man låser upp spelet på på releasedagen fungerar ganska bra här skulle jag tro.

    Det är klart att ett spel tappar i försäljning om det går att tanka hem en vecka före release och många potentiella köpare redan spelat igenom spelet när det släpps. Detta gäller främst spel som satsar främst på single-player.

  • Bild saknas

    Lord Darkness 2009-02-21 23:27:10 #34

    Jag har bara en sak att säga Italienarna; SÄNK PRISERNA!

    /Kurtan

  • stormense

    stormense 2009-02-22 21:42:23 #35

    Fairfax skrev:
    Puddy skrev:
    Och Steam är en "DRM"-tjänst. Fast i det stora hela är det mer en tjänst för oss som spelare! Det som gör den så bra!

    Det största problemet med Steam och andra produkter som använder onlineautentisering är att vi riskerar att stå med obrukbara spel i framtiden.


    Jag har ett gammalt Need For Speed spel på cd hemma och inte går det spela på XP. Och Windows 98 hade jag inte tänkt installera för den sakens skull. Jag tror även att DirectX och nya modeller av grafikkort kan göra äldre spel obrukbara.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter