När nutida klassikern #Beyond Good & Evil inte sålde enligt förväntningarna stod en hel spelskribentkår fullständigt handfallen - varför läser ingen våra recensioner? Och bryr sig? Eftersom originalet sålde halvkasst var det länge osäkert om en uppföljare ens skulle bli av, innan vi hade möjligheten att till slut publicera teaser-filmen förra året. Inte mycket verkar vara sig likt, och spelskaparen Michel Ancel berättar mer om det nya spelet för franska All-Gamers, översatt till begriplig engelska av Eurogamer France.

Vi konserverar själen från första spelet, men formen kommer att förändras. För Beyond Good & Evil ville vi skapa ett mer cinematiskt spel, men vi hade inte de tekniska möjligheterna att göra det. Så vi förenklade. Det var kul, för jag minns att vi behövde göra ett jobb för Sony för att demonstrera hur originellt vårt spel var för att få tag i ett utvecklings-kit. Vi skrev BG & E som om det vore en film. Efteråt förstod vi att det skulle bli väldigt svårt att få den inlevelsen på den konsolen! Men nu, med nästagenerationskonsolerna, känner vi att det är möjligt att utveckla det spel vi tänkte på först.

Eftersom #Beyond Good & Evil 2 påstås bli mer inlevelsefullt och mer komplext, vågar sig inte Ancel på att ge något konkret släppdatum i nuläget. Inte heller är val av format spikat - till och med Wii verkar trots allt nästagenerationssnack inte vara helt ute ur leken. En eventuell Wii-version skulle dock isåfall bli nedskalad och innebära en något annorlunda tolkning av spelet.

Inspirationskällorna är en vild blandning av alltifrån animé-konstnären Hayao Miyazakis kärleksfulla fantasivärldar till terrordåden 11 september.

Det är en mix av massor av upplevelser. Det är en dröm att få skapa ett äventyrsspel, ett universum också. Detta är spelet jag velat skapa under en lång tid. Det finns massor av inspirationskällor: Miyazaki-universumet, mina personliga inspirationskällor, politik och media; 11 september-temat - en CNN-show med armé-meddelanden och det efterföljande otrygghetsklimatet. Det är annorlunda gentemot Zelda och andra liknande titlar; väldigt bra spel men de hänger inte med samtiden. Beyond Good & Evil skapades ur samtiden.

Uppföljaren uppges ta vid där originalet slutade, och viktiga händelser och teman från första delen kommer behandlas även i uppföljaren. "Spelare som gillar första borde också gilla andra spelet", säger Ancel.

Så fort vi får reda på ett släppdatum eller vilka format spelet släpps till är ni de första som får veta det.

Bilden kommer härifrån.