Nyheter
Bethesda stämmer Interplay för avtalsbrott?

Bethesda stämmer Interplay för avtalsbrott?

29 kommentarer

Sebastian Lind 2009-04-17 09:47


Efter att Interplay [n=18911 sålde] Fallout-varumärket till Bethesda för två år sedan har de endast haft kvar rättigheten att göra ett massivt onlinespel baserat på Fallout-universumet. Nu verkar det som att Bethesda ämnar stämma den krisande utgivaren eftersom vissa av företagets speciella villkor inte uppfyllts.

Det parterna träter om är att Bethesda inte anser att Interplay påbörjat "fullskaligt utvecklande" av spelet innan den 4 april 2009, och att de dessutom inte säkrat finansieringen till detta datum. Interplay håller inte med och hävdar att företaget visst följt allt avtalet föreskriver.

Skulle det problemtyngda spelhuset förlora tvisten kan det innebära att rättigheterna återgår till Bethesda - och kanske att deras onlinespel aldrig ser dagens ljus.

Källa: Eurogamer

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Bild saknas

    Gäst 2009-04-17 10:08:52 #1

    Bethesda, jag trodde inte jag kunde känna mer avsky mot er sedan ni förenklade The Elder Scrolls serien och våldtog det mesta som fallout serien tidigare stod för. Men ni överraskade mig, tack jag har blivit en erfarenhet rikare.

  • vurt

    vurt 2009-04-17 10:12:45 #2

    Intergay.

  • Loading

    Loading 2009-04-17 10:16:24 #3

    Bethesda dåå.. Snacka om dålig stil av dom, och inte av Interplay. Fallout 3 var bra men fan ett spel ska ta tid att göras inte bara skitas ut på 1-3 år. Ett mmo är ju ännu mera slit, detta är nog ett projekt som man inte kommer att få se på läääänge.

  • Bild saknas

    Bounter 2009-04-17 10:19:06 #4

    Bethesda, era idioter, förstör inte det här nu!

  • Bild saknas

    Conana 2009-04-17 10:45:55 #5

    Det är dock skillnad på "ämnar att stämna" och stämmer.... interplay kom ju in med finansieringen på projektet innan deadline och enligt dem är projektet igång. Bethesda kommer inte stämma förräns de kan bevisa motsatsen....

  • Bild saknas

    Kenchu 2009-04-17 10:48:57 #6

    Vafan ska dom hålla på och stämma överhuvudtaget?

  • LordDaimos

    LordDaimos 2009-04-17 11:19:10 #7

    Loading skrev:
    Bethesda dåå.. Snacka om dålig stil av dom, och inte av Interplay. Fallout 3 var bra men fan ett spel ska ta tid att göras inte bara skitas ut på 1-3 år. Ett mmo är ju ännu mera slit, detta är nog ett projekt som man inte kommer att få se på läääänge.


    Ett år för att göra ett spel är lite, det håller jag med om, men på tre år så ska man banne kunna producera något riktigt bra.

    / LordDaimos

  • Bild saknas

    Raderad 2009-04-17 11:54:34 #8

    Bethesda, fy helvete vad ni kommer få lida om ni sabbar ett Fallout MMO. Ni förstör er egen spelserie, ni köper upp rättigheterna till Fallout och förstör spelet. Spelet blev iofs spelbart men hade blivit så mycket bättre om Black Isle hade fått gjort spelet själva. Ni släpper mer eller mindre värdelös DLC till Fallout 3, och nu är ni på krigstigen mot Interplay? Fyyyyyyy!

  • Svenpa

    Svenpa 2009-04-17 12:31:35 #9

    Men vad tjafsar ni om gubbar? Nu får jue Bethesda chansen att göra ett Fallout MMO istället! Tänk vad schysst!!

  • Bild saknas

    omgponies 2009-04-17 12:37:16 #10

    Bethesda är överskattat.
    Inte för att det gör dåliga spel men är inte så bra som folk säger.

  • Bild saknas

    peak_performance 2009-04-17 12:37:57 #11

    Var väl klart som korvspad att Interplay inte skulle palla det här? Mest troligt var det bara Herve Caen som planerat att lura investerare på en del pengar med ett skenprojekt (som nyligen dessutom tappade Jason Anderson, han som var en i trion som skapade Fallout från början).

    Interplay har inte resurserna att utveckla ett Fallout MMO i första hand så det finns ingen anledning att gråta.

  • Hannu

    Hannu 2009-04-17 12:43:50 #12

    Onödigt

  • Bild saknas

    Gäst 2009-04-17 13:25:59 #13

    Fast nu var ju Interplay bara utgivaren av de tidigare Fallout-spelen, och utvecklarna från Black Isle är ju helt borta så... jag förstår inte riktigt folks förhoppningar på spelet.

    Bethesda däremot har kompetens, och fler personer i sin utvecklingsstudio än 1. Det kan inte bli sämre än vad Interplay tänkt göra med det, ärligt talat.

  • Bild saknas

    CriXz 2009-04-17 14:55:18 #14

    Jävla idioter alltså !

  • Bild saknas

    bullet tooth tony 2009-04-17 15:31:00 #15

    Dreamtale skrev:
    Fast nu var ju Interplay bara utgivaren av de tidigare Fallout-spelen, och utvecklarna från Black Isle är ju helt borta så... jag förstår inte riktigt folks förhoppningar på spelet.

    Bethesda däremot har kompetens, och fler personer i sin utvecklingsstudio än 1. Det kan inte bli sämre än vad Interplay tänkt göra med det, ärligt talat.


    Chris taylor är kvar

  • Corp!

    Corp! 2009-04-17 16:31:58 #16

    Då tycker jag väl att Bethesda kan ge dem pengarna som behövs

  • Bild saknas

    Gäst 2009-04-17 17:16:19 #17

    Sådär, då blev det bojkott av Bethesda. Bra jobbat!

    /me bryter av Fallout 3-skivan. Hade förvisso ändå klarat av skitspelet redan så spela roll.

  • Bild saknas

    dofilusåkaffe 2009-04-17 21:43:28 #18

    psykotisk skrev:
    Sådär, då blev det bojkott av Bethesda. Bra jobbat!

    /me bryter av Fallout 3-skivan. Hade förvisso ändå klarat av skitspelet redan så spela roll.


    Jag tänker gå längre än så och bojkotta en massa spelutvecklare samt film/musikskapare och bara stötta indie utvecklare såsom devsen till Mount&Blade, 2ndManassass, East india Company etc.

    Det blir min insats för småfolket.:P:heart:

  • Bild saknas

    Near Elite 2009-04-17 21:56:23 #19

    Att de ens orkar..

  • Bild saknas

    PingviN 2009-04-17 22:19:28 #20

    Är det någon som blir förvånad över att ett företag skyddar sina avtal? Jag vet att det är jättekul att hata och bli rebell på nätet, men det är viktigt att hålla på sina papper. Om Interplay sålt namnet till Bethesda för 50 miljoner kan de räkna med att Bethesda inte kommer låta dem göra något som skulle kunna kränka avtalet.

    Helt rätt av Bethesda.

  • vurt

    vurt 2009-04-17 22:23:17 #21

    Interplay kanske skulle skitit i att spendera sina 50 mille på horor och knark och istället spenderat åtminstone en liten del av det på sitt MMO, bara en tanke.

  • Bild saknas

    DreD 2009-04-17 22:25:00 #22

    Härligt att se att spelstudior slåss och gnabbas istället för att lägga krut på att göra spel, det är ju en sekundär syssla eller??? :(

  • Pan!K

    Pan!K 2009-04-18 12:29:52 #23

    Men för helvete Bethesda... Nu får ni fan ge er....

  • Bild saknas

    HataMoto_ 2009-04-18 15:50:04 #24

    Mår illa av Bethesta ...

  • bossefraise

    bossefraise 2009-04-18 17:35:20 #25

    Förstår inte varför alla är sura på Bethesda, vi vet ju alla att det är Microsoft och EA som ligger bakom det här! Roten till alla ondska i världen startar med just de två företagen!

  • Slashneed

    Slashneed 2009-04-19 00:14:32 #26

    Hehe, som vanligt är det alltid roande att läsa alla fanboy-kommentarer om att bojkotta/hata/kasta kaffe på i det här fallet Bethesda! Jag har inga problem med att Interplay ser ut att få manslem, företaget har ju inte vart någon vidare stark aktör de senaste 5 åren.

    Känns inte som någon vidare idé att pumpa ut ytterligare ett MMO på marknaden just nu, vänta en 5 - 6 år tills det har kylt ner sig och gör en fet comeback istället!

  • Bild saknas

    Warwick 2009-04-19 18:37:37 #27

    Men sluta whina då. Bethesda köpte upphovsrätten till Fallout och det är väl ganska självklart att dom blir förbannade när Interplay fortfarande använder namnet.

    Tänk du köper en glass men glassförsäljaren börjar slicka på den, hur kul är det?
    Dessutom tror jag inte det är en bra idé ifall både Bethesda och Interplay fortsätter göra Falloutspel båda två,

  • Nielsen

    Nielsen 2009-04-20 20:57:39 #28

    Shisuke skrev:
    Men sluta whina då. Bethesda köpte upphovsrätten till Fallout och det är väl ganska självklart att dom blir förbannade när Interplay fortfarande använder namnet.

    Tänk du köper en glass men glassförsäljaren börjar slicka på den, hur kul är det?
    Dessutom tror jag inte det är en bra idé ifall både Bethesda och Interplay fortsätter göra Falloutspel båda två,


    Fast det är ju inte riktigt sant. Bethesda köpte rättigheterna till en Fallout 2 uppföljare och Inteplay behöll rättigheterna till att göra ett Fallout MMO. Dock var villkoret att man skulle ha påbörjat utvecklingen av detta MMO inom en viss tid annars skulle rätten till MMOet (heter det så?) tillfalla Bethesda. Bråket handlar väl om att Interplay inte uppvisat något som pekar på att man faktiskt påbörjat utvecklingen av ett sådant MMO, men alla som har lite vetskap inom ämnet vet att om man skall utveckla en ny motor etc kan det komma ta lite tid innan man är helt i hamn. Så även om det ännu inte finns några "bildliga"-bevis så kan ju utvecklingen mycket väl vara igång.

  • Bild saknas

    Arbetaren 2009-04-21 00:46:38 #29

    Bild
    Leave Interplay alone!

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter