Nyheter
Grin nära att gå i konkurs?

Grin nära att gå i konkurs?

107 kommentarer

Calle Johansson-Sundelius 2009-08-11 07:57


I slutet av maj sade [n=32982 rapporter] att över 100 anställda hade fått gå från Grin, den svenska utvecklaren som under årets första kvartal pumpade ut inte mindre än tre spel. I samband med det stängdes deras två filialer i Göteborg och Barcelona medan huvudkontoret i Stockholm klarade sig med blott 30 uppsägningar.

Nu säger ihärdiga rykten att besparingsförsöken inte räckt till och att företaget kan vara i fara, vissa säger till och med att en konkurs kan komma redan i veckan. Vi försöker nå Grin under dagen för en kommentar.

Ryktesinformation på Gamasutra
Tipstack till moose-odg och T.

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Bild saknas

    ThePunisher_313 2009-08-11 08:20:39 #1

    Då blir det väl ingen Bionic Commando 2 :(

  • FasterSixth

    FasterSixth 2009-08-11 08:33:48 #2

    NEJ NEJ NEJ

  • Bild saknas

    MonsterGuden 2009-08-11 08:38:28 #3

    Ajdå, det där med tre spel samtidigt verkar inte vara en fungerandes taktik :(

  • Bild saknas

    Saarela81 2009-08-11 08:47:49 #4

    Inget av dom tre spelena har ju sålt bra (trots att bionic commando fått bra betyg på många håll) så det kanske inte är så överraskande.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-08-11 08:48:16 #5

    Skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten 09-08-07
    Saldo Allmänna mål 1 149 189 kr

    Fortum har gjort Ansökan om betalningsföreläggande.

    Så det verkar inte gå så där fantastiskt bra:(
    Gillar Grin som Studio, kände dom förlänge sedan.. Sköna killar som driver företaget... Trist som fan,

  • Aftonstjaerna

    Aftonstjaerna 2009-08-11 08:51:59 #6

    Gör man bara ett bra säljande spel(BC Rearmed) på flera år så går det lätt så här. Nu när jag tänker efter, har dom gjort något bra alls förutom Rearmed? Tycker att de som jobbar där borde starta upp en ny studio som nichar sig på remakes av gamla 2D-spel, för det är något de verkligen är världsbäst på.

  • Pjotor

    Pjotor 2009-08-11 09:04:43 #7

    Usch då, trist om det skulle skita sig för dem. Får hoppas att det löser sig på något vänster.

  • Bild saknas

    haiko 2009-08-11 09:07:12 #8

    Trisst. Rearmed gjorde dom dock jävligt bra, har tyvärr inte spelat nya BC.

  • Bild saknas

    Kazutoyo 2009-08-11 09:44:32 #9

    MonsterGuden skrev:
    Ajdå, det där med tre spel samtidigt verkar inte vara en fungerandes taktik :(

    Näe, känns som de expanderade lite väl snabbt. Blev för självsäkra och tog vatten över deras huvuden helt enkelt.

    Var helt hypad inför BC, men så spelade jag Rearmed förra året som jag inte gillade alls (mycket pga att jag tyckte de hade förstört de underbara NES-melodierna med störigt technodunk) och så försvann mitt intresse för BC. Kommer nog att köpa BC så småningom ändå, men väntar tills det kostar runt hundralappen.

    Dock synd att så många förlorar sina jobb osv.

  • Sillage

    Sillage 2009-08-11 09:47:33 #10

    Hjälp Grin genom att gå å köpa deras spel.

  • Bild saknas

    HataMoto_ 2009-08-11 09:48:03 #11

    haiko skrev:
    Trisst. Rearmed gjorde dom dock jävligt bra, har tyvärr inte spelat nya BC.


    Helt ok spel faktiskt, även om de kunde lagt ned mer tid på storyn

  • Bild saknas

    Xhit 2009-08-11 09:55:03 #12

    HataMoto_ skrev:
    haiko skrev:
    Trisst. Rearmed gjorde dom dock jävligt bra, har tyvärr inte spelat nya BC.


    Helt ok spel faktiskt, även om de kunde lagt ned mer tid på storyn


    Spelet kostar endast ca 300 kr trots att det släpptes för bara någon månad sedan. Rätt tydligt signal på att spelet inte sålt så bra, om de nu redan prisdumpat det. Men man får hoppas att Huddingekillarna reder ut sina finansiella problem, det skulle vara tråkigt om Sverige blev en spelutvecklare fattigare.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-08-11 10:00:47 #13

    inte så konstigt med den drös skitspel de släppt

  • Thane

    Thane 2009-08-11 10:08:46 #14

    NEJ, jag vill ha mer ghost recon!

  • Bild saknas

    mrful 2009-08-11 10:09:07 #15

    Kände på mig att det här skulle hända, då min mamma jobbar på en advokatbyrå i stockholm och de hade haft kontackt med grin (de gör de då företag går dåligt eller gör STORA affärsuppgörelser)

    När jag hörde det (var för cirka tre månader sedan) så trodde jag att de skulle bli köpta av nån, men det kanske är det här då.

  • Thomas

    Thomas 2009-08-11 10:21:55 #16

    Alesi09 skrev:
    NEJ, jag vill ha mer ghost recon!
    Det får du nog ändå. GRIN har har bara gjort PC-versionerna.

  • Bild saknas

    Margy 2009-08-11 10:29:15 #17

    Tråkigt.

    Det skulle vara trevligt att se vad de kunnat göra om de hade haft pengar nog att skapa något eget och inta bara bli inhyrda av andra företag.

  • Bild saknas

    ForrestFox 2009-08-11 10:41:07 #18

    Tråkig nyhet. Jag hoppas det reder ut sig på ett possitivt sätt :(

  • Slashneed

    Slashneed 2009-08-11 10:42:30 #19

    Trist, men som de andra säger så borde de nog koncentrerat på ett spel i taget, mer folk på BC och skippa Wanted & Terminator, men men, de tog en gamble och förlora, synd. Hoppas att Capcom fixar iordning ett BC2 iallafall, jag tyckte första var kanonbra!

  • Bild saknas

    Raderad 2009-08-11 10:46:45 #20

    Bionic Commando - 4/10 (Rearmed skulle jag nog ge 7/10, men genererade inte så mycket vinst skulle jag tro.)
    Wanted - 2/10
    Hafsverk utan dess like.
    Och deras rent kritiskt sämsta spel Terminator har jag inte ens spelat & kommer verkligen inte göra det heller. En piss studio som mer än gärna får gå omkull.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-08-11 10:52:32 #21

    NEEEEEJ!

    Edit: Fast en respektabel studio håller sig borta från filmlicensspel. Speciellt Wanted.
    I vilket fall är det dock viktigt att värna den svenska spelutvecklingsmarknaden och Grin är en av våra stora studior.

  • lapa

    lapa 2009-08-11 10:54:20 #22

    ja, inte så okej spel alltså..

  • Bild saknas

    matte89 2009-08-11 10:55:29 #23

    R.I.P Grin, bra utvecklare men dom senaste 3 spelen var inget partaj, hoppas bara att andra utvecklare lär sig av spel som wanted & terminator, dom suger häst ba*** helt enkelt.

  • Bild saknas

    showerguy 2009-08-11 10:57:48 #24

    R.I.P

  • Dannie

    Dannie 2009-08-11 11:18:53 #25

    Trist. :/

  • Remus

    Remus 2009-08-11 11:20:22 #26

    Förvånar mig inte ett jävla dugg då dom har bara gjort riktiga jävla skitspel!

  • Bild saknas

    TobbeW 2009-08-11 11:22:51 #27

    Bara lite ledsamt p.g.a att det är en svensk studio. Skulle studion vara amerikansk skulle jag antagligen skratta högt just nu.

  • Bild saknas

    Fisse 2009-08-11 11:26:37 #28

    Sillage skrev:
    Hjälp Grin genom att gå å köpa deras spel.


    Varför? De är ju fruktansvärt dåliga.

  • Bild saknas

    ketsneffiB 2009-08-11 11:27:22 #29

    Oh Shit.


    Ingen Bionic Commando 2

  • Javas

    Javas 2009-08-11 11:34:00 #30

    Hoppas dom börjar satsa på att göra bra spel nu så dom kan tjäna lite pengar, inge mer skit som Wanted och Terminator

  • Bild saknas

    fzusr 2009-08-11 11:39:16 #31

    nej fan, nu går jag å grinar :(

  • bjosarn

    bjosarn 2009-08-11 11:47:40 #32

    Så går det när FZ ger bort deras spel...

  • Segas

    Segas 2009-08-11 11:53:36 #33

    Tråkigt som sagt att ännu en spelutvecklare dyker, men producerar man medelmåttiga spel så slutar det såhär.

  • Bild saknas

    Ymer 2009-08-11 11:57:02 #34

    Kommer inte saknas

  • Bild saknas

    Preed 2009-08-11 12:00:04 #35

    Synd, Bionic Commando var najs.

  • Bild saknas

    Mack 2009-08-11 12:01:47 #36

    Blackbeard skrev:
    inte så konstigt med den drös skitspel de släppt


    word.. enda grin spel jag har här hemma är GRAW, och det har jag inte ens köpt.. följde med grafikkortet.

  • Bild saknas

    smuts 2009-08-11 12:02:11 #37

    Jag köpte BC! They got my moneyz! Klart de kalrar sig!

    Nejmen seriöst, fan vad träligt om de går i konkurs - gillar verkligen deras spel.

  • Perequin

    Perequin 2009-08-11 12:11:07 #38

    Sillage skrev:
    Hjälp Grin genom att gå å köpa deras spel.


    Njaaaaaa, tror mer man stödjer Capcom och WB då faktiskt.

  • SWEBarb

    SWEBarb 2009-08-11 12:12:16 #39

    Tråkigt, men inte konstigt kasnke deras senaste spel var inga höjdare direkt väl.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-08-11 12:13:00 #40

    Sålde de sin själ till Hollywood och fick betala priset?

  • Bild saknas

    ace84 2009-08-11 12:14:05 #41

    fan deras ghost recon advanced warfighter var ju helt oke juh :P
    Synd att deras nyare produkter skulle faila :(

  • Bild saknas

    jojolea 2009-08-11 12:17:46 #42

    nej va***!!!!!
    vi ogillar finanskris

  • Slashneed

    Slashneed 2009-08-11 12:18:28 #43

    Jiggaren skrev:
    Oh Shit.


    Ingen Bionic Commando 2


    Jorå, Farbror Capcom står fortfarande med licensen i näven skulle jag tro, BC2 kommer nog dyka upp om något år kanske!

  • Selphy

    Selphy 2009-08-11 12:25:49 #44

    Tråkigt om det skulle vara sant.

  • Bild saknas

    zauii89 2009-08-11 12:26:21 #45

    Ghost Recon var de senaste av riktig kvalite dem gjorde. Wanted och Terminator var verkligen dåliga, så på den fronten har dem sig själva att skylla medans Bionic Commando var helt ok.

  • Bild saknas

    omgponies 2009-08-11 12:28:46 #46

    Är ju pga. krisen. Fler hade säkert köpt spelen. Deras andra projekt de hade skulle förmodligen inte avbrytas så då skulle de ha haft råd att fortsätta.
    Sen att terminator och wanted inte har fått så bra kritik har nog med att det är filmlicens spel, brukar vara ruttet oftast pga. filmstudion styr och ställer. Lirade lite wanted och det var skoj i 2-3 timmar men inte mer än så.
    Dock var Bionic Commando riktigt kul.

  • Tybalt

    Tybalt 2009-08-11 12:35:18 #47

    Tråkigt för de som mister sina jobb. :(

    Hoppas de hittar nya roliga jobb. :)

  • Bild saknas

    TobbeW 2009-08-11 12:35:25 #48

    Pff finanskrisen är super! Naturligt urval ger oss kvalitetsspel!

  • Bild saknas

    Verity 2009-08-11 12:43:46 #49

    synd, både Bionic Commando och GRAW-spelen var ju riktigt nice

  • Sebastian Lind

    Sebastian Lind 2009-08-11 12:46:38 #50

    Ni som säger nåt i stil med:
    "Så går det när man gör dåliga spel som Wanted och Terminator istället för fler spel som Bionic Commando..."

    BC må ha fått bättre kritik än Terminator men senast jag kollade så hade Terminator sålt betydligt bättre än BC (som floppat ganska rejält). Med andra ord är det inte alltid kvalité som säljer, och Grin hade antagligen varit i ett ännu sämre läge nu om de gjort två spel av BC-magnitud istället för ett Terminator-spel. Bara så ni vet. ;)

  • MachOne

    MachOne 2009-08-11 12:59:25 #51

    Trist. Har inte spelat Bionic Commando, men bortsett från GRAW (och förmodligen BC) så har dom bara släppt skit enligt mig. Terminator-spelet va uruselt.

  • Bild saknas

    Baloba 2009-08-11 13:01:20 #52

    NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

  • Bild saknas

    Spunkad 2009-08-11 13:08:18 #53

    Men jag som precis köpt bionic commando istället för att ladda ner det bara för att grin är så balla :/

    Rätt kul gjort med bilden till rubriken måste jag säga :D

  • Bild saknas

    hansen 2009-08-11 13:12:27 #54

    TobbeW skrev:
    Pff finanskrisen är super! Naturligt urval ger oss kvalitetsspel!


    Ja, "finanskrisen" har denna fina fördel :)
    Det som också händer är att vi har kvar alla spel produserat för Massorna.

  • Bild saknas

    Mahlberg 2009-08-11 13:13:59 #55

    Är Dice den enda studion som har en positiv framtid här i Sverige? Känns som att förutom GRIN så är båda Starbreeze och Massive tyvärr på nedgång.

    Tror mycket av GRINs problem beror på att deras spel aldrig blev marknadsförda tillräckligt bra, eftersom när ett skitspel som Terminator säljer mer än BC så är något väldigt fel.

  • Bild saknas

    Cane 2009-08-11 13:20:58 #56

    hansen skrev:
    TobbeW skrev:
    Pff finanskrisen är super! Naturligt urval ger oss kvalitetsspel!


    Ja, "finanskrisen" har denna fina fördel :)
    Det som också händer är att vi har kvar alla spel produserat för Massorna.


    Iofs var ju både Wanted, Terminator salvation och bionic commando ganska mycket gjorda för den storra massan.

  • Mack3

    Mack3 2009-08-11 13:27:48 #57

    Aja jag kommer iallafall inte sakna grins skit spel.....
    Starbreeze FTW !

  • Bild saknas

    DarkaN 2009-08-11 13:37:56 #58

    :( <--

  • Sebastian Lind

    Sebastian Lind 2009-08-11 13:38:14 #59

    Mahlberg:
    Att Terminator sålde mer var väl ändå ganska väntat? Visst, jag hade väl trott att BC inte skulle bomba så hårt som det gjorde... men samtidigt är Terminator ett betydligt starkare och mer välkänt varumärke än Bionic Commando som är ett svagt sådant. Jag menar... en uppföljare/remake av ett supergammalt NES-spel som inte ens blev speciellt populärt när det först begav sig? Mot feta Terminators som alla, precis alla, känner till?

    Grin hade onekligen inget lätt jobb med Bionic Commando.

  • MFC

    MFC 2009-08-11 13:53:56 #60

    Var är vändningen i ekonomin alla talade om?.....................

    "Recessionen är över, länge leve depressionen"

  • cags91

    cags91 2009-08-11 14:02:10 #61

    För min del gör det inte så mycket, så länge inte DICE går i kk så är det lungt för mig:P

  • kebbe

    kebbe 2009-08-11 14:15:57 #62

    Att Grin konkade skulle göra mitt år. Det enda dem tillfört är att ge Sverige ett dåligt namn i spelbranshen med sina värdelösa jävla skitspel. Jag kan inte tänka mig någon annan utvecklare som förtjänar en konkurs mer än Grin. Det lönar sig helt enkelt inte att pressa ut skit om man inte heter EA, Ubisoft, Activision eller Blizzard.

  • Bild saknas

    dofilusåkaffe 2009-08-11 14:20:59 #63

    AccoWand skrev:
    Bionic Commando - 4/10 (Rearmed skulle jag nog ge 7/10, men genererade inte så mycket vinst skulle jag tro.)
    Wanted - 2/10
    Hafsverk utan dess like.
    Och deras rent kritiskt sämsta spel Terminator har jag inte ens spelat & kommer verkligen inte göra det heller. En piss studio som mer än gärna får gå omkull.


    Terminator är ju klart mycket bättre än de andra 2. Lite väl kort bara.

  • flamgorilla

    flamgorilla 2009-08-11 14:26:12 #64

    hppas någon köper upp grin typ EA elle nått de gör bra spel men de gjorde tre spel samtidigt (två licensspel(!)) de skulle ha tagit sig mer tid på allihopa
    "in every heart there is a light of redemmption" = jedimaster in swkotor=
    dom kan

  • Bild saknas

    BigD 2009-08-11 14:42:04 #65

    Efter Bionic Commando sunket så kan jag inte säga att jag är särskilt ledsen över denna nyhet.

    Rearmed var kul, men själva "huvudspelet" var ju riktigt sunkigt, kass story, enformigt och framför allt KORT.
    Känner sig lite olustig när man köpt ett spel och bränner igenom det på en kväll.

    Men visst är det tråkigt att företag går i konkurs, folk blir arbetslösa och massa annat elände :(

  • flamgorilla

    flamgorilla 2009-08-11 14:46:05 #66

    jag kan se det framför mig en gravsten på kyrkogården
    GRIN rest in peace sen kommer EA:s plånbok doppad i blodet på en förstfödd och väcker grin till liv sen kommer DICE som skulle lägga nya blommor på graven och ser grin:it cant be! dice går upp i defcon 4 och förberreder sina kärnvapen grin laddar sina biovapen. dice:infanteriet advacncerar in i receptionen i grin kontoret men går in i en fälla och blir besprutade med mjältbrand
    grin går i motattack men dice starka stålvägg av bra ekonomi
    gör att de får svetsa i dagar......defcon 6 kärnspetsarna i skjutläge men grin har svetsat klart och går in i receptionen på

    dice huvudkontor och tar receptionisten som gisslan dice hotar med att fyra av kärnspetsarna då ger grin dice en gåva det trojanska licensspelet dice säger "tja omslaget ä ju snyggt
    på natten attackeras de av platt story:hjärnor krossas!
    enformighet ':de skickas in i en extrem (nej jag har ingen aning om vad jag pratar) singularitet som skickar dem tillandra dimensioner och delar tidslinen. osammanhängande upplägg:armar och ben lossnar dice avfyrar sina kärnvapen
    värden går under en handfull människor överlever fallout-serien inleds

  • Bild saknas

    Mahlberg 2009-08-11 14:53:28 #67

    kebbe skrev:
    Att Grin konkade skulle göra mitt år. Det enda dem tillfört är att ge Sverige ett dåligt namn i spelbranshen med sina värdelösa jävla skitspel. Jag kan inte tänka mig någon annan utvecklare som förtjänar en konkurs mer än Grin. Det lönar sig helt enkelt inte att pressa ut skit om man inte heter EA, Ubisoft, Activision eller Blizzard.


    Men alla ni missar ju att det är just det som händer.

    Hur kul kan det vara med att ett nytt The Sims kommer och sedan släpps tjugoelva expansioner till spelet. Eller alla möjliga Guitar hero spel samt diverse dedikerade spel för olika band.

    Visserligen så kanske inte Grin hade den högsta kvaliteten på sina spel mot slutet, men massproducerat skit brukar vinna. Dock så var GRINs produktioner antagligen rätt dyra och gav inte särskilt hög avkastning.

  • Bild saknas

    burkmopp 2009-08-11 14:53:41 #68

    Som man bäddar får man ligga.

  • Bild saknas

    DeKvittar 2009-08-11 14:56:56 #69

    AccoWand skrev:
    Bionic Commando - 4/10 (Rearmed skulle jag nog ge 7/10, men genererade inte så mycket vinst skulle jag tro.)
    Wanted - 2/10
    Hafsverk utan dess like.
    Och deras rent kritiskt sämsta spel Terminator har jag inte ens spelat & kommer verkligen inte göra det heller. En piss studio som mer än gärna får gå omkull.


    Bionic Commando är ett bra spel och är verkligen mer värt än 4/10 - välgjorda animationer, bra musik och platforming på en bra nivå.

    Du får nog se till att du köper spel som du gillar så slipper du bli besviken. 6/10 skulle jag åtminstone ge det även om jag inte gillade genren.

  • bjosarn

    bjosarn 2009-08-11 14:58:39 #70

    MFC: Sist jag kolla så tar det nog ett år. Din poäng är?

  • Bild saknas

    Gäst 2009-08-11 15:01:07 #71

    Inga utvecklare jag kommer att sakna, får hoppas att killarna som jobbar där hamnar under vingarnar hos en bättre ledning nästa gång.

  • PurreSnurre

    PurreSnurre 2009-08-11 15:16:41 #72

    De gjorde inte något vidare bra jobb, så då går det som det skall. Åt helvete.

  • Bild saknas

    BigD 2009-08-11 15:30:28 #73

    DeKvittar skrev:


    Bionic Commando är ett bra spel och är verkligen mer värt än 4/10 - välgjorda animationer, bra musik och platforming på en bra nivå.

    Du får nog se till att du köper spel som du gillar så slipper du bli besviken. 6/10 skulle jag åtminstone ge det även om jag inte gillade genren.



    Tycker verkligen inte bionic commando var värt mer än 4 personligen.
    Ja visst var det helt okay rent tekniskt, dock inget att hänga i granen.
    Ett spel är dock mycket mer än så som alla vet.
    Storyn var kass och efter några banor gameplayet extremt enformigt.

    Rearmed var BRA mycket mer vaulta för pengarna.

    Jag har köpt båda, gillade Rearmed, såg fram emot BC enormt mycket.

    Kunde inte tro mina ögon när jag spelat ett tag och insett hur dåligt det var.
    Sen när eftertexterna kommer rullande efter ett par timmar fick man en ordentlig "that's it?" känsla :)

  • nudelsdesign

    nudelsdesign 2009-08-11 15:40:16 #74

    Sillage skrev:
    Hjälp Grin genom att gå å köpa deras spel.


    Eftersom de typ inte gjort ett bra spel på evigheter så... nää... så går det när man gör skräp.

  • thorz

    thorz 2009-08-11 15:43:51 #75

    Fan vad tråkigt att höra, jag dock är säker på att alla dessa duktiga människor kommer få nya jobb på andra ställen eller starta upp nå eget najsigt :)

  • Perequin

    Perequin 2009-08-11 16:24:16 #76

    Även de bästa utvecklarna i världen kan göra ett skitspel, det handlar bara om dåliga beslut och budget.

    Hoppas utvecklarna på Grin lyckas fixa nya jobb ASAP.

  • Bild saknas

    slartibartfast 2009-08-11 16:52:04 #77

    Perequin skrev:
    Även de bästa utvecklarna i världen kan göra ett skitspel, det handlar bara om dåliga beslut och budget.

    Hoppas utvecklarna på Grin lyckas fixa nya jobb ASAP.


    Nu vet jag ju inte om du syftar på "utvecklare" som i "enskilda programmerare och grafiker", "en person som är inblandad i spelutveckling" eller "ett utvecklingsteam".


    Men, ett bra utvecklingsteam committar inte till att göra ett spel som inte kan göras med den satta budgeten. En låg budget resulterar då i ett mindre ambitiöst projekt, inte i ett sämre spel.

    Och det som skiljer ett bra team från ett dåligt är att ett bra team innehåller inte folk som tar så dåliga beslut att slutprodukten blir kass...

  • Devildoll

    Devildoll 2009-08-11 16:57:56 #78

    mycket synd , men vissa spel de släppt har inte varit så värst bra tyvär.
    men det är synd om vi mister en svensk utvecklare , no doubt.

  • Bild saknas

    Farris 2009-08-11 17:57:57 #79

    Grin kan inte dö!
    De får inte :(

  • Perequin

    Perequin 2009-08-11 18:02:36 #80

    slartibartfast skrev:

    Nu vet jag ju inte om du syftar på "utvecklare" som i "enskilda programmerare och grafiker", "en person som är inblandad i spelutveckling" eller "ett utvecklingsteam".


    Men, ett bra utvecklingsteam committar inte till att göra ett spel som inte kan göras med den satta budgeten. En låg budget resulterar då i ett mindre ambitiöst projekt, inte i ett sämre spel.

    Och det som skiljer ett bra team från ett dåligt är att ett bra team innehåller inte folk som tar så dåliga beslut att slutprodukten blir kass...


    Jag syftar på det förstnämnda.
    Det tenderar att vara en minimal procent av utvecklingsteamet som faktiskt har någon input på huruvida man ska "committa" sig till ett projekt eller inte. Vilket kan resultera i dåliga beslut, baserat på en massa faktorer, däribland budgeten. :)

    Det jag försöker säga är att trots att programmerare/grafiker/animatörer/leveldesigners/
    ljudläggare etc är top notch, så kan det resultera i ett ganska värdelöst spel...

  • MFC

    MFC 2009-08-11 18:12:18 #81

    bjosarn skrev:
    MFC: Sist jag kolla så tar det nog ett år. Din poäng är?


    Det får du se snart... orkar inte utveckla.

  • Bild saknas

    slartibartfast 2009-08-11 18:59:16 #82

    Perequin skrev:

    Jag syftar på det förstnämnda.
    Det tenderar att vara en minimal procent av utvecklingsteamet som faktiskt har någon input på huruvida man ska "committa" sig till ett projekt eller inte. Vilket kan resultera i dåliga beslut, baserat på en massa faktorer, däribland budgeten. :)

    Det jag försöker säga är att trots att programmerare/grafiker/animatörer/leveldesigners/
    ljudläggare etc är top notch, så kan det resultera i ett ganska värdelöst spel...


    Jovisst, det är helt sant.

    Ville bara whina lite eftersom "utvecklare" i den här tråden mest betytt "spelutvecklingsföretag" ;)

    Skulle nog vilja påstå att riktigt kompetenta producenter låter en relativt stor del av teamet vara med och bestämma innehållet i kontrakten (filtrerat genom en hierarki av leads givetvis).

    Hursomhelst låter det som vi är överens om att detta inte är fotfolkets fel....

  • Bild saknas

    viblo 2009-08-11 19:37:40 #83

    Det svänger snabbt.. http://www.idg.se/2.1085/1.216231/svenska-grin-ar
    -glodheta-mitt-i-lagkonjunkturen

  • Bild saknas

    ASUSEN8800GTS 2009-08-11 19:37:44 #84

    Grin hade väl nåt finger med i Ghost recon advanced warfighter 1 eller/och 2 ?

    det var väl inga dåliga spel?

    nej grin måste överleva vi behöver svenska spel utvecklare

  • Bild saknas

    Brutus2kk 2009-08-11 20:02:49 #85

    Sanningen är att det är ledningen i sina rosa mjukisbyxor som sabbat allt.

    Man borde ha satsat på kvalificerade project managers och team leaders samt haft lite vett bland senior managers.

    Men tyvärr går väl dessa latte sörplande odågor bara vidare till nästa företag och hoppas ingen upptäcker deras inkompetens.

  • Final_Frontier

    Final_Frontier 2009-08-11 20:26:25 #86

    flamgorilla skrev:
    jag kan se det framför mig en gravsten på kyrkogården
    GRIN rest in peace sen kommer EA:s plånbok doppad i blodet på en förstfödd och väcker grin till liv sen kommer DICE som skulle lägga nya blommor på graven och ser grin:it cant be! dice går upp i defcon 4 och förberreder sina kärnvapen grin laddar sina biovapen. dice:infanteriet advacncerar in i receptionen i grin kontoret men går in i en fälla och blir besprutade med mjältbrand
    grin går i motattack men dice starka stålvägg av bra ekonomi
    gör att de får svetsa i dagar......defcon 6 kärnspetsarna i skjutläge men grin har svetsat klart och går in i receptionen på

    dice huvudkontor och tar receptionisten som gisslan dice hotar med att fyra av kärnspetsarna då ger grin dice en gåva det trojanska licensspelet dice säger "tja omslaget ä ju snyggt
    på natten attackeras de av platt story:hjärnor krossas!
    enformighet ':de skickas in i en extrem (nej jag har ingen aning om vad jag pratar) singularitet som skickar dem tillandra dimensioner och delar tidslinen. osammanhängande upplägg:armar och ben lossnar dice avfyrar sina kärnvapen
    värden går under en handfull människor överlever fallout-serien inleds

    Detta resonemang håller inte! För det första är Defcon-skalan 1-5, för det andra är 5 fred och 1 (väntat) krig.

    Angående Grin så lär åtminstone en del få jobb på de andra svenska utvecklarna. Finns många små förutom de andra tre stora (DICE, Massive och Starbreeze... sen har vi även SimBin etc). Frågan är dock hur många företag som är beredda att anställa just nu. Å andra sidan är erfaret folk eftersökt, och så finns möjligheten att en del startar eget.

    Förutsatt att allt detta stämmer, vill säga.:P

  • Bild saknas

    Slimebeast 2009-08-11 20:28:42 #87

    Grin är ju ändå inte särskilt bra.

    Joust Cause var skräp och Bionic Commando ännu mer skräp.

  • ErikSvensson

    ErikSvensson 2009-08-11 20:39:08 #88

    Slimebeast skrev:
    Grin är ju ändå inte särskilt bra.

    Joust Cause var skräp och Bionic Commando ännu mer skräp.


    Just cause var dock utvecklat av avalanche och inte grin. :)

    Erik

  • Bild saknas

    Raderad 2009-08-11 20:53:40 #89

    Så synd bra spelutvecklare förutom terminator spelet sög hårt

  • Bild saknas

    Hipshot 2009-08-11 22:02:21 #90

    ASUSEN8800GTS skrev:
    Grin hade väl nåt finger med i Ghost recon advanced warfighter 1 eller/och 2 ?

    det var väl inga dåliga spel?

    nej grin måste överleva vi behöver svenska spel utvecklare


    Grin utvecklade helt GRAW och GRAW2 för PC, det är skitbra spel, speciellt i coop!

  • Bild saknas

    LordOfTerror 2009-08-11 22:22:30 #91

    Dom gjorde bara skitspel i alla fall så jag saknar dom inte

  • Bild saknas

    Vincent_graymore 2009-08-11 22:53:12 #92

    Som många andra gillade jag BC rearmed, ett av de bästa spelen på flera år, men inga andra av deras spel.

  • John

    John 2009-08-11 23:03:11 #93

    Det arbetar många stora talanger på Grin och det är verkligen inget fel på det jag har sett av bröderna Bo och Ulf och deras ledarskap.

    Att Terminator (som vi sa va skräp) sålde bättre än Bionic Commando (som vi sa var guld) är ett tydligt tecken på hur viktigt ett IP (alltså det namn och tema) spelet tillhör. Terminator är väldigt känt och säljer av sig självt, precis som allt som heter The Sims säljer som smör.

    Om ryktena kring Grin besannas, och dessvärre verkar det inte bättre just nu, så vet jag att de duktiga medarbetarna hittar nya jobb på andra studios. Svenska spelbranschen mår inte sämre än att det finns plats över för talanger.

    Personligen tyckte jag dessvärre Bionic Commando var rätt mediokert. Det kändes platt och livlöst och för mig som aldrig spelade orginalet hade det inte mycket att erbjuda. Att det sålde dåligt förvånar mig därför inte, oavsett IP.

  • Siken

    Siken 2009-08-11 23:14:33 #94

    cags59 skrev:
    För min del gör det inte så mycket, så länge inte DICE går i kk så är det lungt för mig:P


    usch ja, om DICE skulle gått i konkurs så skulle det varit väldigt väldigt tråkigt. De är ju tämligen de i vissa delar av skapning av spel bäst.

  • Bild saknas

    Eottt 2009-08-12 00:27:23 #95

    ThomasT skrev:
    Alesi09 skrev:
    NEJ, jag vill ha mer ghost recon!
    Det får du nog ändå. GRIN har har bara gjort PC-versionerna.


    PC-versionerna är grymt mycke roligare

  • ErikSvensson

    ErikSvensson 2009-08-12 00:49:28 #96

    Aiek skrev:
    cags59 skrev:
    För min del gör det inte så mycket, så länge inte DICE går i kk så är det lungt för mig:P


    usch ja, om DICE skulle gått i konkurs så skulle det varit väldigt väldigt tråkigt. De är ju tämligen de i vissa delar av skapning av spel bäst.


    Vore väldigt tråkigt om dom gjorde det, inget kul att bli arbetslös, inte i dessa tider iallafall. :)

    Erik

  • Bild saknas

    SkyFly 2009-08-12 02:27:50 #97

    NEJ NEJ NEJ!

  • HaZe303

    HaZe303 2009-08-12 07:14:36 #98

    Jag tror Grin gjorde ett stort misstag med att släppa Wanted och T4 spelen. Dessa två spel var av så dålig kvalite, speciellt terminator spelet, så många vågade nog inte köpa det enda bra GRIN har släppt i år, Bionic Commando? BC är ju ett riktigt bra spel, Wanted var ok men otroligt kort, och Terminator spelet var ju ett riktigt bottennapp till spel!? Så om nu GRIN går i graven, så hoppas jag andra lär sig från GRINs misstag!? SLÄPP INTE FLER ÄN ETT SPEL PER ÅR, OCH OM NI SKA SLÄPPA FLER SE TILL ATT ALLA SPELEN HÅLLER SIG TILL EN VISS KVALITE/STANDARD!? :(

    Ifall det värsta händer, så ska jag väl bara säga R.I.P Grin!

  • Bild saknas

    pazu 2009-08-12 08:46:23 #99

    Grin lär läsa kommentarerna på sidan så här har ni mitt bidrag:

    Ni gjorde väldigt Amerikanska spel och de spelen laddar man ner för de finns för många av och det är svårt att motivera köp av ett spel som inte är speciellt. Om ni ändå ska göra spel som ser och fungerar precis som alla andra så måste ni göra det med oöverträffad kvalitet, vilket ni misslyckats med.

  • Bild saknas

    JohnDoh 2009-08-12 09:19:42 #100

    Den skadeglädje som finns i den här tråden är rätt osmaklig. Många beter sig som att ett dålig spel är en personligt riktad förolämpning mot just dom.

    Oavsett vad man tycker om företaget så bör man tänka på att en konkurs (om det nu är det som håller på att ske) är en tragedi för dom inblandade.

  • Bild saknas

    sebrock 2009-08-12 10:50:30 #101

    Saarela81 skrev:
    Inget av dom tre spelena har ju sålt bra (trots att bionic commando fått bra betyg på många håll) så det kanske inte är så överraskande.


    Idag får man bra betyg för vad som helst bara det är lite nytänkande och coolt dom första 10 minuterna. Bionic Commando är precis så. Utöver det begåvas spelet med 3 typer av fiender och är extremt monotont.

  • Bild saknas

    Mack 2009-08-12 14:39:27 #102

    Alltså dom har ju egentligen inte lyckats skapa ett enda spel helt själva, dom förtjänar fan att gå i konkurs.

    Bionic Commando - Gammal nintendo titel (ej deras)
    Terminator - Filmspel
    Wanted - Filmspel
    Ghost Recon - Uppföljare på Red Storm's spel

    Se på Avalanche, Paradox och Dice
    Avalanche chansar med sina spel, Just Cause blev ganska misslyckat men trots det så satsar dom på en tvåa.
    Dice har alltid satsat på nyskapande och haft sina egna idéer.
    Fast bland de svenska utvecklarna är Paradox min klara favorit, inte nog med att dom satsar på sina egna idéer, dom hjälper även till att ge ut titlar som andra stora utgivare aldrig skulle våga sig i närheten av.

  • Bild saknas

    Trucker58 2009-08-12 16:38:08 #103

    kebbe skrev:
    Att Grin konkade skulle göra mitt år. Det enda dem tillfört är att ge Sverige ett dåligt namn i spelbranshen med sina värdelösa jävla skitspel. Jag kan inte tänka mig någon annan utvecklare som förtjänar en konkurs mer än Grin. Det lönar sig helt enkelt inte att pressa ut skit om man inte heter EA, Ubisoft, Activision eller Blizzard.


    Så det skulle göra ditt år att se 80 pers bli arbetslösa? Du verkar väldigt engagerad att försöka snacka skit om Grin så är ju inte förvånad heller. Synd att du inte kan lägga energin på något som någon bryr sig om att höra.

  • Bild saknas

    Mack 2009-08-12 18:20:33 #104

    Trucker58 skrev:
    kebbe skrev:
    Att Grin konkade skulle göra mitt år. Det enda dem tillfört är att ge Sverige ett dåligt namn i spelbranshen med sina värdelösa jävla skitspel. Jag kan inte tänka mig någon annan utvecklare som förtjänar en konkurs mer än Grin. Det lönar sig helt enkelt inte att pressa ut skit om man inte heter EA, Ubisoft, Activision eller Blizzard.


    Så det skulle göra ditt år att se 80 pers bli arbetslösa? Du verkar väldigt engagerad att försöka snacka skit om Grin så är ju inte förvånad heller. Synd att du inte kan lägga energin på något som någon bryr sig om att höra.


    80 personer arbetslösa.. Big deal.
    Efter finans krisen går nästan 1 miljon svenskar utan jobb och det fortsätter att öka.

    Så när ett skitföretag som Grin går i konkurs så ser jag på det med glädje. Kanske det kommer nått nytt "bättre" företag och tar Grins plats när krisen väl har passerat.

  • Bild saknas

    Trucker58 2009-08-12 22:49:22 #105

    Ja du kan ju fortsätta spela WoW i källaren. Kanske du vaknar upp en vacker dag och ser att du är 38 och bor hemma hos morsan fortfarande.

  • Bild saknas

    Mack 2009-08-12 23:40:38 #106

    Ganska skoj när folk använder WoW som en förolämpning, speciellt när dom själva lirat spelet.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter