Nyheter
Mega Man-skaparen: Japan är slut

Mega Man-skaparen: Japan är slut

23 kommentarer

Sebastian Lind 2009-09-28 09:10


Keiji Inafune, kanske mest känd som upphovsmannen till kultklassiska Mega Man, var inte alls speciellt imponerad av vad han såg på årets Tokyo Game Show.

Personligen, när jag kikade runt på de olika spelen på TGS-golvet, sade jag för mig själv: Man, Japan is over. Vi är slut. Vår spelindustri är slut.

Trots att han var besviken med vad hans japanska kollegor hade att komma med, var Inafune trots allt noga med att poängtera att Capcom kommer fortsätta leverera japanska "kick ass"-spel.

Sedan tidigare är det allmänt känt att vissa japanska spelutvecklare haft svårt att hänga med i senaste konsolgenerationens teknikrace - och att många japanska spel därför hamnat på efterkälken på det rent grafiska planet. Det har också gått en aning knackigt för den japanska spelindustrin som helhet senaste åren, medan exempelvis Storbritannien närapå gått om Japan som ledande marknad efter USA.

Vad säger du om Inafunes uttalande - håller Japan på att tappa sin "stormaktsställning" i spelindustrin, eller är det bara en tillfällig och överdriven svacka vi ser just nu?

Källa: Destructoid

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • MFC

    MFC 2009-09-28 09:24:59 #1

    Vilken optimist!

  • Bild saknas

    xector 2009-09-28 10:05:58 #2

    Jag tycker personligen att dom flesta stora titlar kommer från japan, såsom Final Fantasy, Zelda, Metal Gear Solid, Resident Evil, The last guardian(Hoppas det blir bra)osv .
    Så jag hoppas inte att deras spelindustri är slut som han uttalar sig, vill ha mer spel därifrån!

  • cdx873v

    cdx873v 2009-09-28 10:21:51 #3

    fan hela ens spelbarndom baseras ju på japanska spel! det här kirrar dom nog. alla har väl svackor?

  • Bild saknas

    dahlbäckkrome 2009-09-28 11:01:45 #4

    Ok, Bioshock, Half-life 1 och 2 (inte episoderna då de suger ***), HALO 1 och HALO ODST, GTA (valfritt lir), MASS EFFECT, GEARS OF WAR 1 och 2 och UFC 2009 bl a är alla spel som visar vart skåpet skall stå om man ser till västerländska utvecklare. Japanska utvecklare (läs: CAPCOM) har gjort följande fantastiska spel denna generation: DEAD RISING, RESIDENT EVIL 5, samt den upphottade versionen av RESIDENT EVIL 4 till last-gen-konsolen Wii. Om man ser till Square Enix var Final Fantasy 12 ett rent skämt storymässigt (oerhört ihåligt, och tråkigt upplägg framförallt), så att ett sug skulle infinna sig för nummer 13 vad beträffar den serien lär aldrig hända. Vidare, MGS tappade stinget redan vid del två i den serien till PS2:an, vilket gör att det är ganska uppenbart att jag inte är speciellt imponerad av del fyra i den serien heller. Vad beträffar Nintendo så köpte jag Twilight Princess när det kom och slutade spela spelet efter att jag hade kommit halvvägs in i det. Så oerhört tråkigt och likt föregående titlar i serien (från N64:an sett). Vad beträffar Super MArio Galaxy var det spelet mer imponerande på film än i det verkliga livet, med handkontrollen i hand som facit. Dock får jag tacka övriga japanska spelutvecklare för den tid som varit, men som förmodligen inte kommer komma åter de närmaste tio åren ivarjefall. Godzilla for teh...fail?

  • Fairfax

    Fairfax 2009-09-28 12:15:55 #5

    Problemet är väl, som det antyds i nyheten, att konkurrensen från västvärlden har hårdnat betydligt och att den japanska tekniska dominansen inte är lika stor längre.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-09-28 12:17:15 #6

    Ja enda riktigt framgångsrika i väst dom har nu är väl Nintendo. vet inte hur mycket RE5 sålt.

  • Bild saknas

    burkmopp 2009-09-28 12:28:57 #7

    Kan ju ha med att det gradvis bara släpper sämre å sämre produkter. Tänk om FF serien inte lever upp till förväntningarna ännu en gång nu, det vore nog den sista spiken i den kistan.

    Fast av vad jag märkt så brukar somliga komma sent in i racet till varje ny konsol version, men då brukar dom också leverera. Får se vad som kan tänkas komma med om sisådär 3 år.

  • Grumbledock

    Grumbledock 2009-09-28 14:16:31 #8

    Det är deras eget fel att de tappar marknadsandelar, originalitet och nyskapande verkar vara något som alltför många är rädda för i Japan. Samma stil, samma äventyr, samma utseende men kanske ett nytt namn på huvudpersonerna?
    De får anstränga sig lite när de ska skapa sina spel och måste erbjuda nått nytt, något unikt, alla spel (speciellt jrpg) kan inte vara likadana om de vill sälja...

  • Bild saknas

    triple_x 2009-09-28 15:41:46 #9

    dahlbäckkrome skrev:
    Ok, Bioshock, Half-life 1 och 2 (inte episoderna då de suger ***), HALO 1 och HALO ODST, GTA (valfritt lir), MASS EFFECT, GEARS OF WAR 1 och 2 och UFC 2009 bl a är alla spel som visar vart skåpet skall stå om man ser till västerländska utvecklare. Japanska utvecklare (läs: CAPCOM) har gjort följande fantastiska spel denna generation: DEAD RISING, RESIDENT EVIL 5, samt den upphottade versionen av RESIDENT EVIL 4 till last-gen-konsolen Wii. Om man ser till Square Enix var Final Fantasy 12 ett rent skämt storymässigt (oerhört ihåligt, och tråkigt upplägg framförallt), så att ett sug skulle infinna sig för nummer 13 vad beträffar den serien lär aldrig hända. Vidare, MGS tappade stinget redan vid del två i den serien till PS2:an, vilket gör att det är ganska uppenbart att jag inte är speciellt imponerad av del fyra i den serien heller. Vad beträffar Nintendo så köpte jag Twilight Princess när det kom och slutade spela spelet efter att jag hade kommit halvvägs in i det. Så oerhört tråkigt och likt föregående titlar i serien (från N64:an sett). Vad beträffar Super MArio Galaxy var det spelet mer imponerande på film än i det verkliga livet, med handkontrollen i hand som facit. Dock får jag tacka övriga japanska spelutvecklare för den tid som varit, men som förmodligen inte kommer komma åter de närmaste tio åren ivarjefall. Godzilla for teh...fail?


    Att klumpa ihop västerländska spel å ställa dem mot japanska spel tycker jag bara är löjligt, givetvis kan du rabbla upp fler bra västerländska då de har ett gäng fler utvecklare. Men klart är väl att japanska utvecklare haft väldigt svårt att hävda sig de senaste åren, men får ju hoppas de bättrar sig mångfald är alltid bäst.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-09-28 16:18:39 #10

    Ett problem med japanska spel är väl nyskapandet ?
    Det mesta är ju diverse final fantasy spel, mario och dylikt som ständigt upprepas i japan.

  • Bild saknas

    xector 2009-09-28 17:24:08 #11

    Tycker att alla Halo spel, GTA, mass effect är dåliga, jag tycker inte att västerländska spel bjuder på något speciellt nytt. Alla västerländska spel vill bara ha bäst grafik och sen slänger dom ut ett fps spel precis som alla andra men bara att grafiken är lite bättre.
    MGS är den serie som lyckats otroligt bra med alla spel imo.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-09-28 17:32:29 #12

    de e fan sant dock, har varit ett tekken fan sen ettan och ja måste säga att grafiken som var bäst till ps2 inte håller längre, hela designen måste uppdateras.

  • Bild saknas

    mitch_murder 2009-09-28 19:09:29 #13

    mitt största problem med japanska spel är karaktärsdesignen, den förnyas fanimig aldrig.

    karaktärer i japanska spel är alltid såna jävla klyschiga stereotyper, alltid den lilla svaga söta flickan med sjukt pitchad röst som behöver beskyddas av nån girlyboy med överdimensionerat vapen, alltid finns där nån vis oldschooler (ofta en gammal professor eller general eller nåt sånt), som med generisk skrovlig röst levererar klyscha efter klyscha.

    det verkar inte spela någon som helst roll vilket scenario det handlar om, medeltid, framtid, fantasy, whatever, alltid är det ett gäng vandrande stereotyper med pipiga respektive skrovliga röster (för att inte tala om kroppsspråket).

    visst, väst är väl inte alltid bättre med våra muskelberg á gears of war, men vi försöker ju iaf.

    skulle vilja se japan spotta ur sig ett spel som heavy rain, mirrors edge, LBP eller bioshock.

    jag som nästan enbart spelade japanska spel en gång i tiden, älskade anime och gick och läste japanska på universitet, men det var då, när inget händer på fan 10 år börjar man bli lite less.

  • Neatherblade

    Neatherblade 2009-09-28 20:21:47 #14

    Nackdelen med japanska spel är att dom är minst 90% anime och allt ska vara gulligt.

  • Bild saknas

    simulacra 2009-09-28 21:02:05 #15

    mitch_murder skrev:
    mitt största problem med japanska spel är karaktärsdesignen, den förnyas fanimig aldrig.

    karaktärer i japanska spel är alltid såna jävla klyschiga stereotyper, alltid den lilla svaga söta flickan med sjukt pitchad röst som behöver beskyddas av nån girlyboy med överdimensionerat vapen, alltid finns där nån vis oldschooler (ofta en gammal professor eller general eller nåt sånt), som med generisk skrovlig röst levererar klyscha efter klyscha.

    det verkar inte spela någon som helst roll vilket scenario det handlar om, medeltid, framtid, fantasy, whatever, alltid är det ett gäng vandrande stereotyper med pipiga respektive skrovliga röster (för att inte tala om kroppsspråket).

    visst, väst är väl inte alltid bättre med våra muskelberg á gears of war, men vi försöker ju iaf.

    skulle vilja se japan spotta ur sig ett spel som heavy rain, mirrors edge, LBP eller bioshock.

    jag som nästan enbart spelade japanska spel en gång i tiden, älskade anime och gick och läste japanska på universitet, men det var då, när inget händer på fan 10 år börjar man bli lite less.


    Jag håller med det mesta, tycker däremot att väst har större bredd var gäller karaktärer än du ger det credit för, Nate Drake i uncharted är rätt normal, t ex.
    Jag har personligen svårt för de flesta japanska fel av anledningarna du beskriver, MGS4 älskade jag, men där hade konami en västerlänning som anpassade vissa moment för våran marknad.

    Det ser ut som om den växande marknad som spelindustrin börjar bli skapar en klyfta mellan japan och väst pga de stora kulturella skillnaderna. Japansk media förändras långsamt och även om mängden japanofiler ökar så vill andra istället sky undan från det så mkt som möjligt för att de tycker att det är corny och ibland bara konstigt.

  • Bild saknas

    mitch_murder 2009-09-28 22:25:26 #16

    simulacra skrev:
    Jag håller med det mesta, tycker däremot att väst har större bredd var gäller karaktärer än du ger det credit för, Nate Drake i uncharted är rätt normal, t ex.


    västerländska spel har generellt sett en oändligt större bredd av karaktärstyper än japanska spel these days. sådär skrev jag bara för att vanligtvis när man kommer med ovan nämnda påståenden, så får man första bästa "japanofil" över sig, som börjar tjata om det klyschiga med gruntsen i gears of war och liknande, som om det vore det bästa väst har att erbjuda.

  • Bild saknas

    Cane 2009-09-28 23:43:59 #17

    Mjo japanska spel är inte vad de längre brukade vara. Tror en hel del av problemet är att de samtidigt är fast i sin egen kultur men samtidigt försöker förnya sina spel för den västerländska marknaden och då får man spel som inte riktigt funkar.

  • Bild saknas

    burkmopp 2009-09-29 00:10:03 #18

    Dålig självkritik värkar inne.

  • HaZe303

    HaZe303 2009-09-29 00:25:07 #19

    Håller med honom helt! Japanska spel är inte ens i närheten lika bra och innovativa som europeiska och amerikanska spel. Japan måste börja skärpa till sig snabbt. Dom enda från japan som hänger med (enligt mig) är just Capcom och Konami.

  • Bild saknas

    Zerpent 2009-09-29 02:34:51 #20

    Att ett land mäter sig med resten av världen visar väl ett och annat tycker jag.

    För övrigt så tycker jag att det är fel att säga att de är slut. Finns många bra spel från Japan, och många fler påväg. Skillnaden är väl i så fall att de inte längre dominerar marknaden som de gjorde förr. Fast själv så tycker jag att vi i väst inte ska vara särskilt kaxiga, då vi själva producerar massor utav skit varje år och tycks alltid vara villiga att köpa nästa FPS etc. Nej, jag tycker att det är så att det finns guldklimpar från varje marknad, och att man inte ska bedömma hela marknaden efter det.

  • Bild saknas

    Mr.Waterboy 2009-09-29 13:11:01 #21

    Gillar inte spel där karaktärerna har överdrivet stora vapen. Det känns så overkligt. Dem kunde väl göra något nytt. Och att spelen har anime-karaktärer blir också lite utjatat.

  • Bild saknas

    Fr3gU 2009-09-29 17:05:56 #22

    Jag tror att han försöker "skrämma" japanska utvecklare att börja tänka utanför ramarna. Jag menar, när en sådan stor och respekterad utveklare sågar sina egna landsmän inför resten av världen så tar det nog fart hos några, skulle jag tro. Nu är jag ingen erkänd människo- eller kulturkännare men det är bara en känsla jag får.

    Japanska spel har inte varit någon hit för mig sedan tidigt 90-tal förutom New Super Mario Bros på DS, men kan också känna att västerländska spel, i alla fall många av dem, fastnar i fack och det enda som skiljer många av dem är en välskriven story och hur den berättas. Jag testade faktiskt Halo 3 för första gången häromdagen och hade det inte varit för storyn och hur den levereras så känns det som vilket alien-FPS som helst med en gammal motor. Å andra sidan så njuter jag av toppspel som t.ex. Fallout 3, senaste spandexliret Batman: AA och GTA4.

    Vet inte om jag fick fram någon poäng men jag hoppas det. :)

  • Bild saknas

    Raderad 2009-09-29 23:35:40 #23

    Efter vad jag har förståt så kommer det massor med spel i japan som aldrig släppts till västvärlden eller som släpps flera år efter att dom skapats, yakuza är ett bra exempel på detta och yakuza har ju fått bra beröm av alla som har fått chansen att pröva det.:evil:

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter