Nyheter
Playstation Network blir betaltjänst?

Playstation Network blir betaltjänst?

123 kommentarer

Sebastian Lind 2009-11-21 18:19


I en Sony-presentation avslöjas att företaget verkar undersöka möjligheterna att införa en avgiftsbelagd Playstation Network-prenumeration, utöver den som är gratis. Playstation-överhuvudet Kaz Hirai säger bland annat följande.

SCE [Sony Computer Entertainment] skulle ytterligare kunna öka försäljningen genom att erbjuda användarna ny underhållning genom kombinationen hårdvara, mjukvara, tillbehör och Playstation Network. Speciellt inom online-området så undersöker vi möjligheten att introducera en prenumerationsmodell som erbjuder innehåll och service av högsta kvalité, utöver den nuvarande fria servicen.

Tankarna förs omedelbart till Microsoft och deras Xbox Live, som ju är uppdelat mellan Guld- och Silver-användare. Skulle du som Playstation 3-ägare vilja se något liknande till Playstation Home, eller är gratis - trots allt - godast?

Källa: Eurogamer

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Siken

    Siken 2009-11-21 18:28:51 #1

    så länge de inte tar bort något som är gratis för tillfället så går det bara bra. Dock är det dåligt av sony ändå

  • Bild saknas

    CseRoQ 2009-11-21 18:30:03 #2

    Riktigt uselt av Sony!

  • Bild saknas

    Mikaelh 2009-11-21 18:30:26 #3

    Nää... att det är gratis att spela online är ju ett av de stora plusen med PS3.

  • Dinskugga

    Dinskugga 2009-11-21 18:31:36 #4

    dem har väl äntligen fattat hur mycket pengar Microsoft tjänar på alla sina betalande kunder via live haha :)

    fatta inte hur Sony som ett vinstdrivande företag kunde låta deras tjänst vara gratis. dem lär ju förlorat så mycket pengar att dem sitter och gråter när dem ser hur MS pumpar in pengar varje månad

  • Bild saknas

    showerguy 2009-11-21 18:31:43 #5

    Och alla klagar på att Xbox live kostar?


    :$

  • Bild saknas

    Naida 2009-11-21 18:32:54 #6

    Är väl inte så oväntat egentligen.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-21 18:35:03 #7

    Verkar som bara ska köra på pc i framtiden! förstår dock inte varför dom ska ha betalt för att köra online?! alla köper ju deras spel! men ms borde höja sin månads avgift istället!

  • Bild saknas

    Ludolf 2009-11-21 18:36:12 #8

    svårt, om kvaliten högs så de blir värt, självklart, men svårt att se det :/

  • Bild saknas

    Ego tibi? 2009-11-21 18:39:43 #9

    showerguy skrev:
    Och alla klagar på att Xbox live kostar?


    :$

    Hallå är det någon hemma?Dem säger att dem verkar ha planer på det inte att dem redan har det.

  • Molotov

    Molotov 2009-11-21 18:39:52 #10

    aldrig använt psn så kan inte säga hur bra kvalitet det har.
    att Xbox live är så bra kvalitet tror jag är pga avgiften med guldabbonemang.

  • Bild saknas

    xector 2009-11-21 18:40:32 #11

    Gratis är alltid gott. Men jag förstår hur dom resonerar att hur som helst så kommer dom tjäna mer pengar om dom börjar ta betalt för att spela online. Även om dom förlorar spelare så tjänade dom inget på gratisspelandet från början så.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-21 18:40:54 #12

    1 vecka gammal nyhet FZ!
    Det Sony menar med detta är att de KANSKE kommer ta extra betalt för s.k premiumtjänster och INTE ta bort multiplayer för vanliga användare som 360 har.

  • Hockey Stick

    Hockey Stick 2009-11-21 18:46:01 #13

    Beror ju såklart vad de tar betalt för. Ska MP kosta så suger det.

  • Bild saknas

    lifeisaloop 2009-11-21 18:47:11 #14

    Så länge det kommer fortsätta vara gratis att spela online...

  • Nosnos

    Nosnos 2009-11-21 18:47:37 #15

    De har ju redan det här iofs... Qore kostar pengar så förstår inte hur någon kan bli förvånad... och som sagt, allt som har med själva spelandet att göra ska ju vara gratis även i fortsättningen och eftersom det är det som alla hävdar att de bara vill göra på sin konsol så spelar det väl inte någon roll om de tar betalt för annat onödigt?

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-21 18:47:52 #16

    showerguy skrev:
    Och alla klagar på att Xbox live kostar?


    :$


    Om det nu blir nån avgift så återstår det att se hur mycke det blir,
    knappast 400-500 kr per år som guld kostar,
    tror isåfall mer på 100 eller 200 kr per år,
    en låg summa men på många användare så blir det ändå en bra slant per år för Sony.

    Men som dom mesta saker FZ citerar så stämmer inte alltid allt i slutändan,
    God of War 3 skulle ju ha co-op skrev FZ rätt så nyligen,
    men det utalandet, ryktet var ju helt osant.

  • Bild saknas

    DarkaN 2009-11-21 18:49:47 #17

    Cross-game voice chat kommer väl kosta sen då.

  • fanboyen

    fanboyen 2009-11-21 18:52:17 #18

    det nämns ju dock inget om att det är multiplayer som kommer kosta...möjligtvis vissa features (partychat,tidigare demos etc)

  • Golvis

    Golvis 2009-11-21 18:56:45 #19

    hahaha, PSanvändarna kommer få mindre och mindre "gratis" med tiden, detta är bara början ^^

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-21 18:59:05 #20

    För min del spelar det iaf ingen roll om det blir avgift eller ej,
    har ju inte kvar 360n så då slipper man deras avgift, då är ps3ans eventuella avgift lättare att smälta,
    för dom som har både 360 och ps3 blir det ju dyrare, fast inte så mycket egentligen.

  • LordDaimos

    LordDaimos 2009-11-21 19:00:06 #21

    Molotov skrev:
    aldrig använt psn så kan inte säga hur bra kvalitet det har.
    att Xbox live är så bra kvalitet tror jag är pga avgiften med guldabbonemang.


    Precis mina tankar. Om de ska börja ta betalt så får de banne mig lov att erbjuda något mycket bättre än vad de har idag. Betalar gladeligen för Live (jobbar man så är det i slutändan en struntsumma) med tanke på den kvalité som det håller.

    Hizzi skrev:
    Men som dom mesta saker FZ citerar så stämmer inte alltid allt i slutändan,
    God of War 3 skulle ju ha co-op skrev FZ rätt så nyligen,
    men det utalandet, ryktet var ju helt osant.


    De sa aldrig att det skulle komma coop i GoW3 utan de förmedlade att en annan site hört rykten om det (http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=35467). Så länge de kan visa på en källa och påpekar att det är ett rykte så tycker jag det är helt korrekt att rapportera om det för det kan ju trots allt vara sant.

    Sen är det ju en viss skillnad på om en site säger sig ha hört ett rykte och att en chef på Sony gör ett officiellt uttalande som i det här fallet.

    / LordDaimos

  • Pumpa

    Pumpa 2009-11-21 19:03:39 #22

    Om dom behåller dom gammla som finns idag gratis, och tar betalt för nya saker så är det väl ok antar jag.

  • Bild saknas

    showerguy 2009-11-21 19:06:42 #23

    Visst priset är inte bestämt och det är inte bestämt att det ska bli en betaltjänst.

    Varför säger man att det är en " en låg summa " ?

    Betaltjänst som betaltjänst.

  • mrpeters

    mrpeters 2009-11-21 19:09:40 #24

    Om dom fixar en prenumerations tjänst som inte kostar och en som kostar (som har bonus förmåner) så är jag nöjd (A)

  • MachOne

    MachOne 2009-11-21 19:09:54 #25

    Fortsätter PSN som de är idag att vara gratis samtidigt som en betaltjänst med mer påkostat innehåll kommer så finns de inget att klaga över.

    Golvis skrev:
    hahaha, PSanvändarna kommer få mindre och mindre "gratis" med tiden, detta är bara början ^^
    Det är jävligt mycke som kostar på PSN idag, de som är gratis jämfört med Xbox är onlinespelandet, vilket jag tolkar de som verkar bli oförändrat.

  • KoP

    KoP 2009-11-21 19:16:39 #26

    Om det kan höja kvaliten på PSN så är det väl helt ok med en kostnad. För som det är nu sitter jag hellre på Xbox live där det flöder av aktiviteter i form av bl.a en nästa daglig update av streamade reportage och interljuver m.m. En mer levande community helt enkelt. :P

  • Bild saknas

    Vike 2009-11-21 19:19:11 #27

    Kan jag få ett HELL NO?

  • Bild saknas

    Gaara 2009-11-21 19:19:12 #28

    Bryr mig inte om hur de gör, jag har Ps3 för film och singleplay spel. Multiplayer spelar jag på PC...

  • Sebastian Lind

    Sebastian Lind 2009-11-21 19:23:11 #29

    Hizzi skrev:
    showerguy skrev:
    Och alla klagar på att Xbox live kostar?


    :$
    Men som dom mesta saker FZ citerar så stämmer inte alltid allt i slutändan,
    God of War 3 skulle ju ha co-op skrev FZ rätt så nyligen,
    men det utalandet, ryktet var ju helt osant.


    Heh. Vi skrev om ett RYKTE (och förklarade också att det var ett RYKTE), och så fort som detta RYKTE förnekades så skrev vi också en uppföljande nyhet om detta. Case closed. :up:

  • Bild saknas

    Ego tibi? 2009-11-21 19:24:56 #30

    Vike skrev:
    Kan jag få ett HELL NO?

    Kan du väl:HELL NO!

  • Neatherblade

    Neatherblade 2009-11-21 19:33:33 #31

    Det lär väl bli filmtjänster och dylikt som kommer att kosta.

  • SWEBarb

    SWEBarb 2009-11-21 19:33:35 #32

    Isåfall ska spelen bli billigare, tänker fan inte köpa spel för 599 och sen betala för att spela online, då får det vara.. fuck no.

  • kebbe

    kebbe 2009-11-21 19:55:10 #33

    Så länge jag slippe betala för att spela online, använda mitt headset online och köpa spel/ladda hem demos från PS Store så spelar det ingen roll om vissa "premiumtjänster" kostar.

    Så länge Nordisk Film är inblandade så kan man dock glömma "Service av högsta kvalité" direkt.

  • Bild saknas

    Mikaelh 2009-11-21 20:02:22 #34

    reclez skrev:
    showerguy skrev:
    Och alla klagar på att Xbox live kostar?


    :$

    Hallå är det någon hemma? Dem säger att dem verkar ha planer på det inte att dem redan har det.

  • Bild saknas

    Sundance83 2009-11-21 20:05:08 #35

    Microsoft tar betalt för xbl för att dom tar hand om alla servrar för online spel istället för speltillverkarna.
    Vilket medför stabilare servrar o allt där till.

    Men om sony ska börja ta betalt för online spel så får väl dom göra precis samma sak.

    Man kan ju hoppas på att prenumerationen i detta fallet kanske handlar mer om film o musik.
    men de får väl tiden utvisa.

  • Bild saknas

    linkan18 2009-11-21 20:19:16 #36

    die die!! päron facister!

  • Bild saknas

    Aquilalore 2009-11-21 20:29:37 #37

    ..jaha? Det är väl inte en nyhet att PSN ska börja hyra ut film och musik tillsammans med tjänster som "VidZone®, Catch Up TV services och PlayTV™"
    Har aldrig sett på maken.. att insuinera såna dumheter som att PSN ska börja kosta :D

  • Bild saknas

    Natac 2009-11-21 20:31:17 #38

    Så länge multiplayer är gratis, fine.

    Kan tänka mig att hosta upp för en premiumtjänst innehållande t.ex tidigare demos (och psn-spel releaser), en filmtjänst liknande vad xbox erbjuder nu, utlottningar av tillgång till betor, stöd för fler vidoe/ljud codecs native. finns säkert massa mer man kan utveckla bättre om man får betalt för det.

    men av ren princip ska multiplayer vara gratis! har du hostat upp 600-700kr för ett spel ska du banne mig kunna lira det fullt ut utan att betala extra!

  • Bild saknas

    Benmaskin 2009-11-21 20:31:56 #39

    Sålänge man inte avgiftsbelägger något av det som finns tillgängligt nu så stör det mig inte. Gör de däremot det så kommer jag fortsättningsvis att köpa multiformatspel till min 360 istället, vilket kommer innebära ytterst få spelinköp till PS3 för min del. Föredrar handkontrollen till 360 och upplägget på Live.

  • Bild saknas

    stenhuggarna 2009-11-21 20:48:07 #40

    Helt okej att dom inför någon sorts betalning men sålänge man kan spela gratis online.

  • Bild saknas

    Bobbey 2009-11-21 20:57:33 #41

    Tror det handlar om mediatjänster knappast något som berör de
    som inte är intresserade av sådant.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-21 21:19:18 #42

    SWEBarb skrev:
    Isåfall ska spelen bli billigare, tänker fan inte köpa spel för 599 och sen betala för att spela online, då får det vara.. fuck no.


    Så är det ju för 360 ägarna,
    det är sällan man ser nya Xbox 360 spel under 600 kr.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-21 21:21:59 #43

    Natac skrev:
    Så länge multiplayer är gratis, fine.

    Kan tänka mig att hosta upp för en premiumtjänst innehållande t.ex tidigare demos (och psn-spel releaser), en filmtjänst liknande vad xbox erbjuder nu, utlottningar av tillgång till betor, stöd för fler vidoe/ljud codecs native. finns säkert massa mer man kan utveckla bättre om man får betalt för det.

    men av ren princip ska multiplayer vara gratis! har du hostat upp 600-700kr för ett spel ska du banne mig kunna lira det fullt ut utan att betala extra!


    Jadu som jag skrev i inlägget över detta,
    Xbox 360 ägare betalar cirka 500 kr kronor om året för guldlive,
    och 360 spel nya kostar för det mesta 600 kr.

    Så dom har det så ända från dag 1.

    Och sen är det ju inte säkert att det blir så på ps3, och om det blir så, så blir det knappast en högra avgift, förmodligen lägre just för att hålla ett lägre online pris och förmodligen kännas mer lockande,
    om Sony är smarta.

    Den som verkligen gillar sin konsoll och deras spel lär nog stå ut med några få hundralappar om året.

  • Bild saknas

    zaturas 2009-11-21 21:24:52 #44

    jag kommer att betala men gratis är jö alltigt got

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-21 21:30:10 #45

    kebbe skrev:
    Så länge jag slippe betala för att spela online, använda mitt headset online och köpa spel/ladda hem demos från PS Store så spelar det ingen roll om vissa "premiumtjänster" kostar.

    Så länge Nordisk Film är inblandade så kan man dock glömma "Service av högsta kvalité" direkt.


    Nordisk film, har dom alltid haft hand om Playstation i sverige ?
    Och vad är det för företag egentligen, nordisk film, filmdistrubitör eller vad ?

  • kebbe

    kebbe 2009-11-21 22:02:54 #46

    Sundance83 skrev:
    Microsoft tar betalt för xbl för att dom tar hand om alla servrar för online spel istället för speltillverkarna.


    Falskt påstående.

  • Bild saknas

    BlackZam 2009-11-21 22:04:01 #47

    FZ borde länka till vg247 istället för eurogamers notis där dem själva länkar till vg247

    http://www.vg247.com/2009/11/19/hirai-current-psn
    -service-to-remain-free-subs-for-premium-content-
    and-services/



    Lite Aftonbladet över titeln.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-21 22:04:35 #48

    NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ!!!!!!

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-21 22:23:43 #49

    Avgift eller ej spelar ingen roll, Playstation är mitt märke,
    det enda man verkligen saknar är möjligheten att byta sitt nickname,
    hatar verkligen mitt, och enda sättet att skaffa nytt nick är ju att skaffa nytt konto,
    men då blir man ju av med sina psn spel,
    för det går väl inte att föra över psn spel till ett annat konto väl ?

  • kebbe

    kebbe 2009-11-21 22:28:15 #50

    Hizzi skrev:

    för det går väl inte att föra över psn spel till ett annat konto väl ?


    Det skall gå, även om jag inte har koll på hur du gör det.

  • Bild saknas

    Mahlberg 2009-11-21 22:30:25 #51

    "Hirai – Current PSN service to remain free, subs for “premium content and services”" - Rubriken på den ursprungliga artikeln.

  • Bild saknas

    J0hAnN48 2009-11-21 22:31:30 #52

    efterssom dom förlorar så mkt pengar på ps3 så gör dom väll detta för att gå plus antar jag :/

  • Eisenhart73

    Eisenhart73 2009-11-21 23:16:05 #53

    Att vara gamer är snart bara reserverat för överklassen.

  • Golvis

    Golvis 2009-11-21 23:24:16 #54

    Eisenhart73 skrev:
    Att vara gamer är snart bara reserverat för överklassen.


    Valfrihet..

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-21 23:26:09 #55

    Eisenhart73 skrev:
    Att vara gamer är snart bara reserverat för överklassen.


    Det där var faktiskt en lustig kommentar,

    har man råd att köpa flera spel om året som kostar minst 500 kr då har man nog råd med en online avgift på nån hundralapp om året.

    Och avstår man från sån skit som snus och cigaretter som jag gör då får man pengar över till andra nöjen,

    för snusa och röka måste man ju säga är ett underligt nöje.

  • warh0g

    warh0g 2009-11-21 23:59:20 #56

    Jag har sagt upp digitalteven från ComHem som jag ändå aldrig kollar på. Får väl gå till PSN :P

  • Bild saknas

    Hubbe 2009-11-22 00:02:46 #57

    [OT]

    Kvalitén och nivån på många av kommentarerna här är ta mig fan helt bedrövlig. FZ har blivit nya lunarstorm för "gejjjmars".

    [/OT]

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-22 00:06:44 #58

    palla betala för att spela multiplayer! ska fan räcka med att man köper spelen!

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-22 00:32:05 #59

    Mikaelh skrev:
    reclez skrev:
    showerguy skrev:
    Och alla klagar på att Xbox live kostar?


    :$

    Hallå är det någon hemma? Dem säger att dem verkar ha planer på det inte att dem redan har det.

  • Bild saknas

    Kazutoyo 2009-11-22 00:42:41 #60

    Sundance83 skrev:
    Man kan ju hoppas på att prenumerationen i detta fallet kanske handlar mer om film o musik.

    Jupp, det är vad jag tror. Tror inte det kommer påverka att multiplayer är gratis.

  • Bild saknas

    ForrestFox 2009-11-22 00:44:06 #61

    jaha, blir det att betala två avgifter igen nudå för att spela online?
    Första avgiften till ISP'n, andra avgiften till Sony?

  • Bild saknas

    redmac 2009-11-22 01:30:44 #62

    Hirai " Current PSN service to remain free, subs for "premium content and service"

    FZ borde ändra titel, väldigt missledande!

    Nuvarande service från PSN med bland annat gratis online spel kommer inte kosta.

  • Bild saknas

    atiko 2009-11-22 01:41:03 #63

    Jag ser gärna att sony fixar en tjänst för att strömma filmer och serier i HD, det skulle jag gladeligen betala en månadsavgift för.

    MP ska vara kostnadsfritt.

  • Bild saknas

    Arzenic 2009-11-22 03:28:23 #64

    jag kan tänka mig att betala för en tjänst där man kan streama musik och film, samt att kanske få changs att spela vissa beta releaser.

  • Red_warning

    Red_warning 2009-11-22 03:36:57 #65

    Rätta mig om jag har fel, men är inte Xbox live mycket bättre än PS2's motsvarande funktion? Kan det ligga någonting i att det finns en månadskostnad? Betalar man så får man också oftast kvalité. En tankenöt bara...

  • Bild saknas

    ForrestFox 2009-11-22 03:48:30 #66

    Vad gör Xbox Live så mycket bättre då? När jag en gång i tiden betalade guld medlemsskap för att få spela online så var MP en horribel erfarenhet. Laggigt, inga dedikerade servrar så man mötte tattare stup i kvarten, etc etc..
    Jag har ännu inte provat på PS3 i multiplayer, men så fasligt mycket värre kan det ändå inte vara, och än så länge är det gratis att få denna usla kvalitet på multiplayer.

    (Jag har för övrigt 60Mbit in och 30 Mbit ut. detta kan inte användas fullt ut vad jag förstått på konsol. Funkar skitbra på PC dock så länge det är dedikerade servrar. MW2 laggar lika mycket på PC ibland. Överflödig info)

  • Phobo

    Phobo 2009-11-22 07:10:27 #67

    Om det ska kosta pengar ska innehållet vara gratis i såntfall

  • Foolwolf

    Foolwolf 2009-11-22 09:57:12 #68

    Hmm, just Gold membership och att inte få hem demo's osv till spel som fanns ute i tid var en av de saker som böjde kamelens rygg över bristningsgränsen för min del. Då majoriteten av mitt spelande går via PC så tycker jag det var korkat att inte låta folk ta del av demon och filmer som skall öka just försäljningen av spel - som ju är den vinstdrivande delen i konsoll marknaden.
    SONY och MS har väl insett att folk faktiskt helt enkelt är så överintill sig i att få ha det senaste nu-nu-nu att de kan tänka sig att betala för att få reda på om de vill betala eller inte.
    Att sedan ta betalt för att spela MP är ju för den PC vane spelaren en dödssynd som borde bestraffas med en Dai-Katana award (mycket hemskare än en bojkott ;) )

    Var inte en helt oväntad utveckling men i min mening en väldigt ovälkommen utveckling. Bättre att de satsat på att ha andra betaltjänster med att te.x hyra film/musiktjänster online istället och dratt lite mer nytta av maskinen.

    Detta tilltag kommer inte öka min konsumption på PSN utöver den jag redan har, dock finns ju möjligheten att man ratar ett inköp för att de kräver "betaltjänsten" för att ladda ner ett demo. Sådant kan väcka surhetsgenerna till liv illa kvickt.

  • Verdurakh

    Verdurakh 2009-11-22 10:36:01 #69

    NEJ! Där blir det Nej! bestämt NEJ! Skräddaren säger NEJ!

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-22 11:21:20 #70

    Förstår varför sony gör såhär, men för mig kvittar det egentligen är inte intresserad av betalmedlemskap då jag använder ps3'n som media enhet och för exklusiviteter.

    men grattis till dom som vill pröjsa för lite mer tjänster :D

  • Bild saknas

    TruB 2009-11-22 11:27:23 #71

    skrämmande hur dåliga folk verkar vara på att läsa, eller förstå?
    Som jag uppfattar det så är det inga som helst förändringar till tidigare för dom som inte är intresserade att lägga ut pengar för att få mer.

  • Bild saknas

    MaXMC 2009-11-22 11:33:58 #72

    Jag skulle t.ex. vara intresserad av en årsprenumeration av Qore som finns på US-PSN.

    Att kunna hyra film och sånt kommer ju i januari om jag kommer ihåg rätt.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-22 12:00:00 #73

    Hubbe skrev:
    [OT]

    Kvalitén och nivån på många av kommentarerna här är ta mig fan helt bedrövlig. FZ har blivit nya lunarstorm för "gejjjmars".

    [/OT]


    Så du menar att alla som ska få yttra sig måste vara djupt insatta i ämnet och kan skriva rent och korrekt som genierna som sitter i religion och politiktrådarna ?

    Det ska väl inte vara så svårt att undvika dom trådar som inte är fina nog väl ?

  • Tybalt

    Tybalt 2009-11-22 12:04:23 #74

    Jag inte att betala någon prenumeration på ps3'an.

  • Mack3

    Mack3 2009-11-22 12:21:03 #75

    Betaltjänst = Hejdå mitt ps3...................

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-22 12:30:21 #76

    Mack3 skrev:
    Betaltjänst = Hejdå mitt ps3...................


    Om du ska fortsätta lira konsol då kan du glömma Xbox 360 också då,
    ps3 kommer fortsätta vara gratis för onlinespelande,
    360 är inte gratis för onlinespelande,
    då får du lira på Wii eller pc då om det ska vara gratis.

    En fråga bara, du köper spel till din konsoll förmodar jag för du är väl ingen pirat ?

    Och du har tydligen råd att köpa spel om du inte är pirat ?

    Vad gör då en eventuell avgift på några få hundralappar om året ?

    Som i Xbox 360s fall så är avgiften för Guld live 1 eller 2 kronor om dagen,
    på ps3 blir det samma eller lägre,

    du har inte råd med 1 krona om dagen ?
    Stackars dig.

  • Bild saknas

    simon857 2009-11-22 12:45:11 #77

    Det här har väl varit deras plan hela tiden, först göra onlinemedlemskapen gratis för att få så många spelare som möjligt att gå över från xbox 360 till ps3 sen kan dom enkelt lägga till en avgift på online delen, vilket är ett riktigt taskigt försäljningsknep.

  • Sebastian Lind

    Sebastian Lind 2009-11-22 12:48:41 #78

    redmac skrev:
    Hirai " Current PSN service to remain free, subs for "premium content and service"

    FZ borde ändra titel, väldigt missledande!

    Nuvarande service från PSN med bland annat gratis online spel kommer inte kosta.


    God dag, Redmac!

    Vi har en underrubrik som komplement till överrubriken. Läs den, vetja! :)

  • Cyberz

    Cyberz 2009-11-22 13:02:00 #79

    Nej fan vad surt. Hoppas det inte blir så

  • Bild saknas

    jekullberg 2009-11-22 13:12:09 #80

    jag vill ha gratis!!

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-22 13:24:24 #81

    allvarligt talat, att gnälla,
    en uteliggare klarar att få ihop 1 krona om dagen,
    då ska väl arbetande eller studerande klara det också ?

    Och dessutom påverkas inte onlinespelandet av avgiften.
    Jag vill ha gratis, jag vill ha gratis,
    väx upp nångång bortskämda människor,
    och dessutom läs innan ni gråter,

    spelandet är gratis.
    andra premiumtjänster får en eventuell avgift som knappt märks i era plånböcker,
    så sluta gråt som barn.

  • reklam mannen

    reklam mannen 2009-11-22 13:37:43 #82

    det suger !!!!!!!!!:(

  • reklam mannen

    reklam mannen 2009-11-22 13:43:15 #83

    det suger !!!!:(

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-22 13:45:06 #84

    reklam mannen skrev:
    det suger !!!!!!!!!:(


    Du fattar inget alls eller ?
    Det fortsätter att vara gratis att lira online,
    det är vissa andra tjänster som kommer kosta nån hundralapp om året, tjänster som knappast är livsviktiga.

    passar inte det så kan du ju lira Xbox 360,
    men oj hoppsan där kostar ju allting pengar, man kan inte ens lira spel online gratis där,

    vad ska du göra då mannen ?

  • Bild saknas

    Frede 2009-11-22 13:47:08 #85

    Jag tycker dom borde satsa på att överträffa Xbox 360:s onlinefunktioner men ändå låta det vara gratis. Dom skulle tjäna mer bara genom alla konsoler dom sålde, då jag har uppfattat det som att många jag känner har köpt Xbox 360 pga. dom bättre onlinefunktionera.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-22 14:00:21 #86

    Frede skrev:
    Jag tycker dom borde satsa på att överträffa Xbox 360:s onlinefunktioner men ändå låta det vara gratis. Dom skulle tjäna mer bara genom alla konsoler dom sålde, då jag har uppfattat det som att många jag känner har köpt Xbox 360 pga. dom bättre onlinefunktionera.


    Problemet är bara att Sony tjänar inget på sina sålda konsoller,
    Blu-ray och annat godis i ps3an kostar skjortan,

    Så Sony förlorar flera hundra kronor, eller är det tusen kronor per såld ps3.

    Så var det för Xbox 360 också dom första åren,
    frågan är om MS går med vinst nu för varje såld konsoll ?

    Att Xbox har bättre onlinfunktioner kan väl diskuteras,
    men det är ju till en viss del tack vare Guld medlemskap som det gått så bra för Xbox, det har iaf bidragit till bra bit av deras vinst.

  • Bild saknas

    BlackZam 2009-11-22 14:06:36 #87

    Sebastian Lind skrev:
    redmac skrev:
    Hirai " Current PSN service to remain free, subs for "premium content and service"

    FZ borde ändra titel, väldigt missledande!

    Nuvarande service från PSN med bland annat gratis online spel kommer inte kosta.


    God dag, Redmac!

    Vi har en underrubrik som komplement till överrubriken. Läs den, vetja! :)
    Titeln är ändå väldigt vilseledande, och det ser man på många kommentarer i tråden.
    Folk läser inte underrubriker.
    Nuvarande PSN kommer inte bli en betaltjänst.
    Men SCE funderar på tilläggstjänster som kommer kosta.
    Alltså så är titeln vilseledande.

  • Kimpur

    Kimpur 2009-11-22 14:18:08 #88

    Det som är gratis nu kommer förbli gratis, men betaltjänsten kommer antagligen få en massa förhandstittar, extramaterial före andra och något av "det lilla extra".

  • Bild saknas

    spoj4n 2009-11-22 14:29:38 #89

    Sjukt många som uppfattat detta helt galet ta en extra titt på -> "utöver den nuvarande fria servicen."

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-22 14:33:40 #90

    Kimpur skrev:
    Det som är gratis nu kommer förbli gratis, men betaltjänsten kommer antagligen få en massa förhandstittar, extramaterial före andra och något av "det lilla extra".


    Jo så blir det nog,
    och folk kommer väl fortsätta skrika gratis,
    men folk verkar inte förstå att allting kostar pengar för företaget,
    och ett företag har egentligen bara ett mål,
    att gå med vinst,
    och det är ju förståeligt,
    alla här som ropar vill ha gratis hade knappast jobbat gratis på det företag dom är anställda.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-22 14:41:27 #91

    spoj4n skrev:
    Sjukt många som uppfattat detta helt galet ta en extra titt på -> "utöver den nuvarande fria servicen."


    Jupp folk kan antingen inte läsa eller så läser dom bara rubriken,

    Grejer som Home är ju redan på sätt och vis avgiftsbelagd,
    vissa kläder är gratis, andra kan man köpa,

    köpte kläder för 100 kr igår på Home för att man ville det,
    dom som inte vill betala för kläder på Home tar det som är gratis.

  • Bild saknas

    Notumforce 2009-11-22 15:14:43 #92

    Visste detta skule komma för eller senare , xbox live är ju bästa onlinetjänsten jämfört med ps3 idag utan tvekan när iaf jag har jämfört dom 2 , har själv en ps3 , betaltjänst kan ju förhoppningsvis förbättra detta.

  • Lightweight

    Lightweight 2009-11-22 15:20:29 #93

    PS Network suger ju redan så hårt det kan göra, men sålänge icke-betalande folk har möjligheten att tanka ner patches/demos samt ny firmware så är det ju inget problem.
    Om vissa sedan vill betala för att kanske få extrapris på allt material, alternativt möjligheten att tanka ner hela spel så är det deras val enligt mig.

  • Bild saknas

    Oskarswe 2009-11-22 15:33:05 #94

    Nae .. dåligt om man moste betala ... men det är bättre om dem gör mera saker gratis! räcker det inte med att betala för Uppkolpingen man redan har? O.o

  • Sebastian Lind

    Sebastian Lind 2009-11-22 15:49:24 #95

    BlackZam skrev:
    Sebastian Lind skrev:
    redmac skrev:
    Hirai " Current PSN service to remain free, subs for "premium content and service"

    FZ borde ändra titel, väldigt missledande!

    Nuvarande service från PSN med bland annat gratis online spel kommer inte kosta.


    God dag, Redmac!

    Vi har en underrubrik som komplement till överrubriken. Läs den, vetja! :)
    Titeln är ändå väldigt vilseledande, och det ser man på många kommentarer i tråden.
    Folk läser inte underrubriker.
    Nuvarande PSN kommer inte bli en betaltjänst.
    Men SCE funderar på tilläggstjänster som kommer kosta.
    Alltså så är titeln vilseledande.


    Tänk efter nu. Om folk läser överrubrik och sedan struntar i att både läsa underrubrik samt själva nyheten så är det faktiskt deras problem, det är inget vi på FZ ska lastas för. :)

  • Bild saknas

    DeKvittar 2009-11-22 15:55:15 #96

    Aquilalore skrev:
    ..jaha? Det är väl inte en nyhet att PSN ska börja hyra ut film och musik tillsammans med tjänster som "VidZone®, Catch Up TV services och PlayTV?"
    Har aldrig sett på maken.. att insuinera såna dumheter som att PSN ska börja kosta :D


    "SCE [Sony Computer Entertainment] skulle ytterligare kunna öka försäljningen genom att erbjuda användarna ny underhållning genom kombinationen hårdvara, mjukvara, tillbehör och Playstation Network. Speciellt inom online-området så undersöker vi möjligheten att introducera en prenumerationsmodell som erbjuder innehåll och service av högsta kvalité, utöver den nuvarande fria servicen."

    Var är felet att säga att delar av PSN kommmer bli avgiftbelagt men även ha kvar en fri del? Strök under och fetmarkerade för lata själar.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-22 16:05:43 #97

    Lightweight skrev:
    PS Network suger ju redan så hårt det kan göra, men sålänge icke-betalande folk har möjligheten att tanka ner patches/demos samt ny firmware så är det ju inget problem.
    Om vissa sedan vill betala för att kanske få extrapris på allt material, alternativt möjligheten att tanka ner hela spel så är det deras val enligt mig.


    Det går redan att tanka ner hela ps3 spel på psn, så sånt blir ju inte det nån avgift på,
    spelavdelningen överhuvudtaget berörs nog inte nämnvärt,
    det kommer ju möjlighet att köpa/ hyra film, serier och möjligtvis se på tvkanaler , facebook medmera.

    sånt blir väl mer troligt avgiftsbelagt.

    Vet inte om du har ps3 eftersom du säger att psn suger, vilket det definitivt inte gör.

    Har noterat också för ett tag sen att det går att köpa kartor över länder via psn,
    det blir nog en del sånt och annat också som kommer krängas över psn.

    Det säljs ju böcker via Xbox live.

  • rolle90

    rolle90 2009-11-22 16:07:43 #98

    Fubar.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-22 16:30:15 #99

    Så länge Sony inte tar lika mycket betalt som MS så är jag villig och betala, dock är det synd. Men också om de saker som finns på PS-Store som är gratis nu, fortfarande är gratis sen hoppas jag på. För på Markerplace så kostar ju allt, det minsta lilla.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-22 17:00:02 #100

    Ska iaf bli grymt intressant att se hur det kommer bli,
    Sony lär ha rätt så stora planer med tanke på att vissa delar blir avgiftsbelagda,
    och jag välkommnar det iaf, för som sagt det är ju valfritt vad man vill göra med sin ps3'a.

    Dom som enbart vill spela gör det utan problem gratis,
    vi som vill ha lite annat kul också betalar för det,
    hur hemskt kan det vara ?

  • SWEBarb

    SWEBarb 2009-11-22 17:00:06 #101

    Notumforce skrev:
    Visste detta skule komma för eller senare , xbox live är ju bästa onlinetjänsten jämfört med ps3 idag utan tvekan när iaf jag har jämfört dom 2 , har själv en ps3 , betaltjänst kan ju förhoppningsvis förbättra detta.


    På vilket sätt, det blir ändå inga dedikerade servar även om det blir betaltjänst.. bättre ping får man ändå inte.

  • Bild saknas

    Hubbe 2009-11-22 17:50:24 #102

    Serious Sam skrev:
    Hubbe skrev:
    [OT]

    Kvalitén och nivån på många av kommentarerna här är ta mig fan helt bedrövlig. FZ har blivit nya lunarstorm för "gejjjmars".

    [/OT]


    Så du menar att alla som ska få yttra sig måste vara djupt insatta i ämnet och kan skriva rent och korrekt som genierna som sitter i religion och politiktrådarna ?

    Det ska väl inte vara så svårt att undvika dom trådar som inte är fina nog väl ?


    Det jag menar är att den större delen kommentarer verkar komma från infantila rabiata apor som just lärt sig skriva. Folk läser en rubrik och, utan att läsa innehållet av artikeln för att få förståelse om hur och i vilket sammanhang rubriken är tagen ur, börjar skrika och gapa som de små tolvåringar de är. Detta mönster upprepar sig tyvärr utöver hela denna sajt, vilket gravt drar ner FZ:as anseende. Frågor på det?

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-22 18:05:22 #103

    Hubbe skrev:
    Serious Sam skrev:
    Hubbe skrev:
    [OT]

    Kvalitén och nivån på många av kommentarerna här är ta mig fan helt bedrövlig. FZ har blivit nya lunarstorm för "gejjjmars".

    [/OT]


    Så du menar att alla som ska få yttra sig måste vara djupt insatta i ämnet och kan skriva rent och korrekt som genierna som sitter i religion och politiktrådarna ?

    Det ska väl inte vara så svårt att undvika dom trådar som inte är fina nog väl ?


    Det jag menar är att den större delen kommentarer verkar komma från infantila rabiata apor som just lärt sig skriva. Folk läser en rubrik och, utan att läsa innehållet av artikeln för att få förståelse om hur och i vilket sammanhang rubriken är tagen ur, börjar skrika och gapa som de små tolvåringar de är. Detta mönster upprepar sig tyvärr utöver hela denna sajt, vilket gravt drar ner FZ:as anseende. Frågor på det?


    ok ok, av ditt korta inlägg så bedömnde jag det som så att du
    du enbart retade dig på vissa personers dåliga/ slarviga sätt att utrycka sig på,

    men nu när du har förtydligat dig så håller jag ju med dig om det är jobbigt med folk som bara läser en rubrik och inte läser artikeln, och då bara utgår från rubriken.

  • Spajdah

    Spajdah 2009-11-22 18:41:05 #104

    Visst dem kan ta betalt för att kunna köpa/tanka DLC paket o sånt, bara dem inte tar betalt för att spela online :P

  • Bild saknas

    Lusen 2009-11-22 18:41:45 #105

    Så öänge jag fortfarande kan spela online och ladda demos, fine :)

  • Bild saknas

    Zainter 2009-11-22 19:33:52 #106

    Neeeeej ! fy farao va dåligt ! om det skulle hända !

  • Mack3

    Mack3 2009-11-22 22:20:36 #107

    Serious Sam skrev:
    Mack3 skrev:
    Betaltjänst = Hejdå mitt ps3...................


    Om du ska fortsätta lira konsol då kan du glömma Xbox 360 också då,
    ps3 kommer fortsätta vara gratis för onlinespelande,
    360 är inte gratis för onlinespelande,
    då får du lira på Wii eller pc då om det ska vara gratis.

    En fråga bara, du köper spel till din konsoll förmodar jag för du är väl ingen pirat ?

    Och du har tydligen råd att köpa spel om du inte är pirat ?

    Vad gör då en eventuell avgift på några få hundralappar om året ?

    Som i Xbox 360s fall så är avgiften för Guld live 1 eller 2 kronor om dagen,
    på ps3 blir det samma eller lägre,

    du har inte råd med 1 krona om dagen ?
    Stackars dig.


    När man har 1050:- månaden som student och inget jobb, ska pengarna gå till kläder och fritidsnöjen, då har man inte råd o slänga 2-300:-/mån..... ledsen kompis men jag är inte miljonär:down:

  • Bild saknas

    3degs 2009-11-22 22:26:42 #108

    Så länge jag får spela gratis när jag vill och allt som existerar idag forsätter vara gratis så får dem gärna ta betalt för något jag kanske inte kommer använda ändå.

    Detta var väntat. Tror dock detta handlar mer om videotjänster m,m

  • Bild saknas

    tutut 2009-11-22 23:15:55 #109

    nej nej nej

  • Bild saknas

    Aquilalore 2009-11-23 00:22:33 #110

    DeKvittar skrev:
    Aquilalore skrev:
    ..jaha? Det är väl inte en nyhet att PSN ska börja hyra ut film och musik tillsammans med tjänster som "VidZone®, Catch Up TV services och PlayTV?"
    Har aldrig sett på maken.. att insuinera såna dumheter som att PSN ska börja kosta :D


    "SCE [Sony Computer Entertainment] skulle ytterligare kunna öka försäljningen genom att erbjuda användarna ny underhållning genom kombinationen hårdvara, mjukvara, tillbehör och Playstation Network. Speciellt inom online-området så undersöker vi möjligheten att introducera en prenumerationsmodell som erbjuder innehåll och service av högsta kvalité, utöver den nuvarande fria servicen."

    Var är felet att säga att delar av PSN kommmer bli avgiftbelagt men även ha kvar en fri del? Strök under och fetmarkerade för lata själar.


    Felet är att det tolkas exakt som du sa. Inget kommer att bli avgiftsbelagt. Bara tillägg av nya tjänster, stor skillnad. Att han (Robert Purchese) jämför med xbox live blir helt fel. Jag har läst pressen (18 nov. SCEE) och man kan verkligen inte tolka det som att PSN skulle börja kosta. Sen kan det finnas flera anledningar till att han har missuppfattat ev. intervju som han har hört. Så uttalandet var ett slag för... ja, hans ego?
    Om du syftar till vad FZ publicerade, så har jag inte sagt något om det alls.

  • Grumbledock

    Grumbledock 2009-11-23 01:54:53 #111

    Mack3 skrev:
    När man har 1050:- månaden som student och inget jobb, ska pengarna gå till kläder och fritidsnöjen, då har man inte råd o slänga 2-300:-/mån..... ledsen kompis men jag är inte miljonär:down:


    Så, du har alltså råd med live guld (1,23kr/dag eller 37kr/mån) men du har inte råd att köpa spel?

    Jag tycker det är helt okej att börja ta betalt om de erbjudr mer, (nästan) alla Mmorpg kostar varje månad, "filmkanaler" och sportkanaler kostar till TV:n, varför inte till konsolen?

    Musik kan de ta månadsavgift för, även snabbare tillgång till DLC/speldemon (som på 360), stabilare/Snabbare nätverk med fler servrar, dedikerade servrar, större utbud på onlinetjänsten, fler spel som blir multiformat istället för 360-exklusiva?
    Finns mycket som det kan vara värt att betala för, om man vill. Fortfarande mycket möjligt att inte betala för spelandet (bara konsol+spel+tillbehör).

  • Bild saknas

    Honolulu 2009-11-23 05:42:38 #112

    Meh, irriterar mig på folk som bara läser rubriker.

    Allt som redan finns som är gratis på/via psn kommer fortsätta vara gratis, är tillägg som kommer kosta. Detta betyder alltså att alla låginkomsttagare som börjat gråta i tråden kan fortsätta lira gratis online.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-23 07:12:02 #113

    Mack3 skrev:
    Serious Sam skrev:
    Mack3 skrev:
    Betaltjänst = Hejdå mitt ps3...................


    Om du ska fortsätta lira konsol då kan du glömma Xbox 360 också då,
    ps3 kommer fortsätta vara gratis för onlinespelande,
    360 är inte gratis för onlinespelande,
    då får du lira på Wii eller pc då om det ska vara gratis.

    En fråga bara, du köper spel till din konsoll förmodar jag för du är väl ingen pirat ?

    Och du har tydligen råd att köpa spel om du inte är pirat ?

    Vad gör då en eventuell avgift på några få hundralappar om året ?

    Som i Xbox 360s fall så är avgiften för Guld live 1 eller 2 kronor om dagen,
    på ps3 blir det samma eller lägre,

    du har inte råd med 1 krona om dagen ?
    Stackars dig.


    När man har 1050:- månaden som student och inget jobb, ska pengarna gå till kläder och fritidsnöjen, då har man inte råd o slänga 2-300:-/mån..... ledsen kompis men jag är inte miljonär:down:


    Det kommer fortsätta vara gratis att vara online på ps3,
    och det kommer fortsätta vara gratis att spela online på ps3,

    så inget kommer förändras för dig,
    det kommer inga extra kostnader för dig,
    så du kan lugnt ha kvar din ps3.

    Fast har du bara 1050 i månaden för nöjen och kläder, då kan man förstå att du knappt ha råd att köpa spel ?

    Men då kan man alltid köpa begagnade spel billigt,
    eller som jag, hitta fynd på ställen som Mediamarkt oc Siba medmera,
    dom har ibland reabackar där spel säljes för 99 kronor ibland.

    Och du kan ju behålla ps3an tills du får bättre ekonomi,
    den är ju bra att ha som dvd spelare också. :)

  • Bild saknas

    Bumbi85 2009-11-23 10:41:36 #114

    Varför klagar folk, det som är idag gratis kommer vara gratis i framtiden.
    Dom tittar på att införa en prenumeration på extra grejor.
    Kanske filmer, musikvideos, DLC till spel osv.

    Jag tycker detta kan bli bra

  • Bild saknas

    Mr.Waterboy 2009-11-25 22:23:25 #115

    Nej! En utav anledningarna till att jag ska köpa PS3. Vad har jag nu för argument?

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter