Nyheter
EA vill ha tillbaka krigstronen

EA vill ha tillbaka krigstronen

45 kommentarer

Calle Johansson-Sundelius 2009-12-03 16:01


Modern Warfare 2 sägs vara den största succén inom nöjesindustrin någonsin och det svider såklart lite i ögonen på Electronic Arts-hövdingen John Riccitiello. Han har heller inte gett upp striden, till Kotaku säger han att han är fast besluten att ta tillbaka tronen inom shootergenren.

Hans taktik är "innovation och kvalité" och i frontlinjen står deras två varumärken Battlefield och Medal of Honor, så sent som igår fick vi veta att ett nytt spel i den senare serien ska släppas nästa höst med Dice ombord som multiplayerkreatörer.

Han säger också att Battlefield: Bad Company 2 har stor chans att lyckas ännu bättre än Modern Warfare 2 när det släpps i mars nästa år, något vi är smått skeptiska till. Han motiverar det med att flerspelarläget är starkare än konkurrentens, vilket ska bli intressant att mäta när de både slåss om vår uppmärksamhet online.

Kaxigt snack på Kotaku

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Ti.

    Ti. 2009-12-03 16:11:01 #1

    GLHF

  • Bild saknas

    Raderad 2009-12-03 16:14:21 #2

    Riccitiello har helt rätt tycker jag. Cod:s online är effektivt men inte kul. Inga fordon. Ingen taktik. Inga riktiga klasser. Jag förstår fakitskt inte hur cod har blivit så populärt de tre sista spelen som släppts?

  • Bild saknas

    Raderad 2009-12-03 16:34:42 #3

    "Han säger också att Battlefield: Bad Company 2 har stor chans att lyckas ännu bättre än Modern Warfare 2 när det släpps i mars nästa år, något vi är smått skeptiska till."

    Bah! Jag tror samt hoppas att Bad Company 2 kommer bli bättre än COD: MW2. Tänk på den FrankJaeger skrev: Inga fordon. Ingen taktik. Inga riktiga klasser. Ett klart köp för mig iaf.

  • Ctrl

    Ctrl 2009-12-03 16:34:50 #4

    Släpp ett nytt BRA SoF spel kanske? Eller är det fel storbolag jag tänker på?
    Kanska ägs av Activition. Nu när jag tänker efter så funderar jag på om EA släppt så mycket krigsspel förutom BF serien.

  • Hockey Stick

    Hockey Stick 2009-12-03 16:35:56 #5

    Det var bra längesedan någon shooter var "innovativ" så man får väl hoppas på kvalité i alla fall.

  • NympH

    NympH 2009-12-03 17:03:12 #6

    FrankJaeger skrev:
    Jag förstår fakitskt inte hur cod har blivit så populärt de tre sista spelen som släppts?


    Spel som inte kräver någon skill blir populära.

  • Bild saknas

    burkmopp 2009-12-03 17:14:55 #7

    Snälla, jag ber dom, förstör inte det vackra som finns kvar bara för att tjäna mera pengar på den stora massan. Jag vill inte se battlefield bli reducerat till ännu ett CS.

    Snart kommer det vara allt som finns, CS och WOW i olika förpackningar. Fy fan säger jag bara.

  • Bild saknas

    TruB 2009-12-03 17:26:17 #8

    EAs Smack!, tur för dom att dom har kunniga utvecklare som dice, hoppas bara dom lyssnar på vad klan spelarna vill ha med.
    som riktigt spectator mode som lovade till bf2 redan..

  • dotque

    dotque 2009-12-03 17:27:29 #9

    Ctrl skrev:
    Släpp ett nytt BRA SoF spel kanske? Eller är det fel storbolag jag tänker på?
    Kanska ägs av Activition. Nu när jag tänker efter så funderar jag på om EA släppt så mycket krigsspel förutom BF serien.


    Mja det var ju Raven och activision som stog för de spelen va?!:) Hade gärna sett ett nytt SoF fast med fet budget, det senaste var ju crap..

  • Bild saknas

    AndyZedd 2009-12-03 17:36:24 #10

    Ja BF har ju alltid varit mer klass på än coD. Så man hoppas mkt på BF BC2 i vår och intressant med MoH i höst.

  • Molotov

    Molotov 2009-12-03 18:07:04 #11

    man kan alltid hoppas.
    Cod har alltid känts lite som CS / quake i WW2 stil och nu MW stilen

  • Hannu

    Hannu 2009-12-03 18:07:34 #12

    BC2 lär smeka sönder mw2.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-12-03 18:08:03 #13

    EA förstörde BF?

    Enligt mig har BF spelen blivit sämre och sämre. 1942 är det enda spel som är riktigt bra. Med riktigt bra menar jag för sin tid, om det skulle patchas vidare tror jag det vore riktigt bra än idag. :)

    All känsla i flygplan och helikoptrar osv förstördes totalt i BF2. Jag kommer ihåg då Desert Combat kom, det var typ omöjligt att flyga helikopter men sen när man lärde sig.. vilken känsla!

    Spelet efter BF2142.. 2142 behövs det sägas mer? ett skämt.

    BC1 kommer, console only? KK som om fps ska avnjutas på konsoll istället för pc..

    Jag hoppas att EA/Dice tänkt om och lyssnar mer på communityt och gör ett spel som är lika bra publik som i tävlingspel.

    Sen hoppas jag att istället för att producera ett nytt spel varje år så satsar man mer på ett med patchar osv.

  • dotque

    dotque 2009-12-03 18:27:03 #14

    PeanutWz skrev:
    EA förstörde BF?

    Enligt mig har BF spelen blivit sämre och sämre. 1942 är det enda spel som är riktigt bra. Med riktigt bra menar jag för sin tid, om det skulle patchas vidare tror jag det vore riktigt bra än idag. :)

    All känsla i flygplan och helikoptrar osv förstördes totalt i BF2. Jag kommer ihåg då Desert Combat kom, det var typ omöjligt att flyga helikopter men sen när man lärde sig.. vilken känsla!

    Spelet efter BF2142.. 2142 behövs det sägas mer? ett skämt.

    BC1 kommer, console only? KK som om fps ska avnjutas på konsoll istället för pc..

    Jag hoppas att EA/Dice tänkt om och lyssnar mer på communityt och gör ett spel som är lika bra publik som i tävlingspel.

    Sen hoppas jag att istället för att producera ett nytt spel varje år så satsar man mer på ett med patchar osv.


    Eh EA hade väl ändå ett finger i första spelet med? Och 2142 är ju bra mycket bättre än BF2, där träffar man ju helt okej åtminstone..

  • Jestrix

    Jestrix 2009-12-03 18:35:18 #15

    Bad Company har inte en chans mot MW. Vem fan vill spela en shooter där man är värdelös om man inte råkar fått tag på en tank eller jet? Infanteri krig är det om är kul, om jag vill kriga i fordon vill jag sitta i en Mech ;)

  • dotque

    dotque 2009-12-03 18:41:53 #16

    Jestrix skrev:
    Bad Company har inte en chans mot MW. Vem fan vill spela en shooter där man är värdelös om man inte råkar fått tag på en tank eller jet? Infanteri krig är det om är kul, om jag vill kriga i fordon vill jag sitta i en Mech ;)


    Eh va? Det är väl ett par miljoner med tanke på hur bra battlefield serien har sålt..?!?!??!??!??!?!?????????????????????

  • Bild saknas

    Tokiga piraten 2009-12-03 19:01:39 #17

    Jestrix skrev:
    Bad Company har inte en chans mot MW. Vem fan vill spela en shooter där man är värdelös om man inte råkar fått tag på en tank eller jet? Infanteri krig är det om är kul, om jag vill kriga i fordon vill jag sitta i en Mech ;)


    Flygplan finns inte i BC :p Bara för att du sitter i stridsvagn är du inte odödlig. Fast fel finns det i BC ändå som jäkligt störde. :evil:

  • Bild saknas

    dmon 2009-12-03 19:05:59 #18

    hehe dom kanske ska släppa bra spel och inte släppa förstörda verisoner av äldre lyckade idéer.

  • Bild saknas

    Skelögd 2009-12-03 19:12:50 #19

    MW2's MP är bland det sämsta jag lirat på ganska många år.

    Jag tror BC2 kommer att ge MW2 en rejäl match.

  • Hawoket

    Hawoket 2009-12-03 19:16:38 #20

    han har rätt tror att Battlefield: Bad Company 2 kommer bli en riktigt stor succé

  • Bild saknas

    Raderad 2009-12-03 19:26:26 #21

    Tommy_h skrev:

    Eh EA hade väl ändå ett finger i första spelet med? Och 2142 är ju bra mycket bättre än BF2, där träffar man ju helt okej åtminstone..


    Ja, EA var med i bf1942 men då spelet blev så populärt så förstörde EA resten av spelen för att tjäna pengar. :)

    Yes, BF2 är ett skämt, ibland undrar man om fienden ens har några hitboxar.

    Angående bf2142 så ska laservapen och skit inte finnas i bf!

  • Bild saknas

    zauii89 2009-12-03 20:27:40 #22

    NympH skrev:
    FrankJaeger skrev:
    Jag förstår fakitskt inte hur cod har blivit så populärt de tre sista spelen som släppts?


    Spel som inte kräver någon skill blir populära.


    Fast o andra sidan så länge det är Fairplay så involverar ju det mesta skill även om du springer runt med 1v1 noob launchers så vinner den bästa eller hur? (iaf i en först till 10 match kan man ju inte gnälla på tur oavsett vapen)

    Anyway så håller jag med EA bossen till viss del, Jag tror på BFBC2 som clan spel och pc spel , speciellt efter fiaskot med MW2 på pc sidan dock kommer det INTE sälja lika mycket som MW2 det är jag helt övertygad om.

    Men det vore givetvis kul om det sålde röven av MW2, men tyvärr så är Battlefield som är ett ganska casual spel rena realismen VS ett spel som MW2, och nu har dem dessutom lockat till sig claner och även professionella lirares intresse.

    Vi får se vart det benar iväg! :D

  • DraxXus

    DraxXus 2009-12-03 20:31:40 #23

    MW2 = Roligt i 1 dag sen tröttnar man på samma jävla tugg
    BF = Mer varierat + fordon och större banor och nu med att skjuta sönder allt man ser m.m.

    BC2 kommer äga upp MW2 i brygga, För fan inte ens dedikerade servrar i MW2, Skitspelet består ju bara av lagg, lagg, lagg mer lagg och lite mer lagg..



    Battlefield serien tycker jag har alltid varit bättre än Cod serien.

    puss & kläm

  • Bild saknas

    Skelögd 2009-12-03 20:53:07 #24

    zauii89 skrev:
    NympH skrev:
    FrankJaeger skrev:
    Jag förstår fakitskt inte hur cod har blivit så populärt de tre sista spelen som släppts?


    Spel som inte kräver någon skill blir populära.


    Fast o andra sidan så länge det är Fairplay så involverar ju det mesta skill även om du springer runt med 1v1 noob launchers så vinner den bästa eller hur? (iaf i en först till 10 match kan man ju inte gnälla på tur oavsett vapen)

    Anyway så håller jag med EA bossen till viss del, Jag tror på BFBC2 som clan spel och pc spel , speciellt efter fiaskot med MW2 på pc sidan dock kommer det INTE sälja lika mycket som MW2 det är jag helt övertygad om.

    Men det vore givetvis kul om det sålde röven av MW2, men tyvärr så är Battlefield som är ett ganska casual spel rena realismen VS ett spel som MW2, och nu har dem dessutom lockat till sig claner och även professionella lirares intresse.

    Vi får se vart det benar iväg! :D


    Jag är ganska trött idag så jag kanske läst fel men menar du att BF är mer casual än MW2? O.o
    Är det någe spel på denna planet som är casual så är det MW2...

  • Bild saknas

    Exim 2009-12-03 21:09:13 #25

    alla vet ju att den ägs av id (inte activistion som dock ger ut spelen? )

  • Bild saknas

    zauii89 2009-12-03 21:35:18 #26

    Skelögd skrev:
    zauii89 skrev:
    NympH skrev:
    FrankJaeger skrev:
    Jag förstår fakitskt inte hur cod har blivit så populärt de tre sista spelen som släppts?


    Spel som inte kräver någon skill blir populära.


    Fast o andra sidan så länge det är Fairplay så involverar ju det mesta skill även om du springer runt med 1v1 noob launchers så vinner den bästa eller hur? (iaf i en först till 10 match kan man ju inte gnälla på tur oavsett vapen)

    Anyway så håller jag med EA bossen till viss del, Jag tror på BFBC2 som clan spel och pc spel , speciellt efter fiaskot med MW2 på pc sidan dock kommer det INTE sälja lika mycket som MW2 det är jag helt övertygad om.

    Men det vore givetvis kul om det sålde röven av MW2, men tyvärr så är Battlefield som är ett ganska casual spel rena realismen VS ett spel som MW2, och nu har dem dessutom lockat till sig claner och även professionella lirares intresse.

    Vi får se vart det benar iväg! :D


    Jag är ganska trött idag så jag kanske läst fel men menar du att BF är mer casual än MW2? O.o
    Är det någe spel på denna planet som är casual så är det MW2...


    Läs om läs rätt, jag sade att Battlefield som i säg självt är ett ganska casual spel framstår som rena realismen vs MW2 då mw2 är så fjantigt , töntigt och orealistiskt och overkligt som det kan bli.. tror nog fan deadspace är mer trovärdigt.

  • Bild saknas

    Skelögd 2009-12-03 22:10:40 #27

    zauii89 skrev:
    Skelögd skrev:
    zauii89 skrev:
    NympH skrev:
    [quote="FrankJaeger"]Jag förstår fakitskt inte hur cod har blivit så populärt de tre sista spelen som släppts?[/quote]

    Spel som inte kräver någon skill blir populära.


    Fast o andra sidan så länge det är Fairplay så involverar ju det mesta skill även om du springer runt med 1v1 noob launchers så vinner den bästa eller hur? (iaf i en först till 10 match kan man ju inte gnälla på tur oavsett vapen)

    Anyway så håller jag med EA bossen till viss del, Jag tror på BFBC2 som clan spel och pc spel , speciellt efter fiaskot med MW2 på pc sidan dock kommer det INTE sälja lika mycket som MW2 det är jag helt övertygad om.

    Men det vore givetvis kul om det sålde röven av MW2, men tyvärr så är Battlefield som är ett ganska casual spel rena realismen VS ett spel som MW2, och nu har dem dessutom lockat till sig claner och även professionella lirares intresse.

    Vi får se vart det benar iväg! :D


    Jag är ganska trött idag så jag kanske läst fel men menar du att BF är mer casual än MW2? O.o
    Är det någe spel på denna planet som är casual så är det MW2...


    Läs om läs rätt, jag sade att Battlefield som i säg självt är ett ganska casual spel framstår som rena realismen vs MW2 då mw2 är så fjantigt , töntigt och orealistiskt och overkligt som det kan bli.. tror nog fan deadspace är mer trovärdigt.


    Ah ok då läste jag fel. My bad :)

  • Javas

    Javas 2009-12-03 22:21:56 #28

    EA och Activision...jäkla skit företag om någon frågar mig

  • Bild saknas

    Tpiom 2009-12-03 22:28:04 #29

    HAHAHA :D

    Har de någonsin haft tronen? För mig är Call of Duty serien det riktiga köpet. Både Medal of Honor serien och Battlefield saknar något...

  • Bild saknas

    Exim 2009-12-03 22:38:04 #30

    Quake va perfektion ... alla jävla wanabe realistiska mer eller mindre är bara skräp om du frågar mig ... nej ...

    ID äger fortfarande den tronen och lär göra det ett tag till.

  • Neatherblade

    Neatherblade 2009-12-03 23:09:38 #31

    innovation och kvalité går inte ihop med EA.

  • Bild saknas

    ogglord 2009-12-03 23:21:14 #32

    Det slår inte MW2 - jag vet!

  • zhrooms

    zhrooms 2009-12-04 01:22:29 #33

    MW är extremt hypat.. nya MoH kommer med STOR säkerhet vara bättre, Bad Company 2 kommer utan tvekan att vara bättre

  • Bild saknas

    burkmopp 2009-12-04 02:27:52 #34

    Exim skrev:
    Quake va perfektion ... alla jävla wanabe realistiska mer eller mindre är bara skräp om du frågar mig ... nej ...

    ID äger fortfarande den tronen och lär göra det ett tag till.


    Dumt att jämföra dessa spel med Quake tycker jag, bara för att dom alla råkar vara FPS så betyder det ju knappast att dom har något med varandra att göra.

    Av samma anledning vill jag inte se BF (och codename eagle dess för innan) bli mer like CoD.

    Variation är knappast en dålig grej, hade tyckt det vore lika tråkigt om alla FPS spel skulle sträva efter att vara likt quake/UT eller BF för den delen.

  • Bild saknas

    zauii89 2009-12-04 05:33:04 #35

    burkmopp skrev:
    Exim skrev:
    Quake va perfektion ... alla jävla wanabe realistiska mer eller mindre är bara skräp om du frågar mig ... nej ...

    ID äger fortfarande den tronen och lär göra det ett tag till.


    Dumt att jämföra dessa spel med Quake tycker jag, bara för att dom alla råkar vara FPS så betyder det ju knappast att dom har något med varandra att göra.

    Av samma anledning vill jag inte se BF (och codename eagle dess för innan) bli mer like CoD.

    Variation är knappast en dålig grej, hade tyckt det vore lika tråkigt om alla FPS spel skulle sträva efter att vara likt quake/UT eller BF för den delen.


    Exakt, och även sen när har realism nåt att göra med Quake ?, själv njuter jag av alla möjliga typer av spel, gillar speciellt Simulatorer och Sience Ficition personligen , men lirar Battlefield och Cod som clanspel då dessa är perfekta för just detta.

  • Pretorian24

    Pretorian24 2009-12-04 08:21:22 #36

    Jag tror mycket av MW2s framgång beror just på att det är ganska "enkelt". att det inte finns massa klasser eller fordon utan man bara kör på. Sen säger jag itne att det är bättre men jag tror många gillar att det är lite "enklare" att spela. Jag gillar MW2 och jag ser fram emot BC2.

  • Bild saknas

    Fisse 2009-12-04 08:39:34 #37

    Tpiom skrev:
    HAHAHA :D

    Har de någonsin haft tronen? För mig är Call of Duty serien det riktiga köpet. Både Medal of Honor serien och Battlefield saknar något...


    MMM spelglädje, dedikerade servrar, möjlighet att utvecklas och möjlighet till mer taktiskt spelande.... eller nä just ja det är ju tvärtom >_>

  • DeSStroyer

    DeSStroyer 2009-12-04 08:55:01 #38

    HaHa!!! Inte en chans att EA lyckas slå ut MW2. Mw2 är utan tvekan det bästa spelet någonsin, helt galet roligt multiplayer och helt underbart singelplayer, framför allt när man får slakta civila =)

  • Bild saknas

    Fisse 2009-12-04 10:41:23 #39

    DeSStroyer skrev:
    HaHa!!! Inte en chans att EA lyckas slå ut MW2. Mw2 är utan tvekan det bästa spelet någonsin, helt galet roligt multiplayer och helt underbart singelplayer, framför allt när man får slakta civila =)


    Det va det mest idiotiska påståendet jag någonsin varit med om. Bästa spelet någonsin? Ja herre jisses säger jag bara.


    DeSStroyer skrev:
    framför allt när man får slakta civila =)


    Dock är det just sådana som dig spelet riktar sig till... vad du är för en typ låter jag dock vara osagt :)

  • Luciphear

    Luciphear 2009-12-04 11:22:32 #40

    Smaken som baken säger jag bara. Modern Warfare 2 är ett bra spel, mycket bra faktiskt, men jag föredrar möjligheten att kunna sitta en pansarvagn och meja ner folk. :p Eller kanske en få flyga en helikopter själv. Så BC2 blir det för min del. (Dessutom är ljudet så fruktansvärt bra i BC2, det bygger på inlevelsen otroligt mycket enligt mig.)

    Men som jag sa i början, smaken som baken. Finns säkert de som inte håller med och det är väl helt okej. :p

  • Bild saknas

    Vincent_graymore 2009-12-04 12:33:12 #41

    Vem bryr sig :P Om starcraft 2 kommer ut nästa år så är alla andra spel körda.

  • Bild saknas

    XaaR 2009-12-04 13:20:07 #42

    Jag är mycket skeptisk på att de kommer att alå MW2, men fy så jävla underbart det skulle vara om de gjorde det!

  • Bild saknas

    magiul 2009-12-04 14:58:04 #43

    Tpiom skrev:
    HAHAHA :D

    Har de någonsin haft tronen? För mig är Call of Duty serien det riktiga köpet. Både Medal of Honor serien och Battlefield saknar något...


    I början av 2000-talet ägde Medal of Honor hela shootergenrén. Call of Duty var bara den lilla uppstickaren. Man kan nog säga att det var först med Call of Duty 2 som de tog över tronen, men då hade det redan kommit hela 9 (!) MoH-spel innan dess.

  • Bild saknas

    magiul 2009-12-04 15:03:33 #44

    En sak jag funderar på länge, varför blåser m inte liv i konceptet med renodlade multiplayerspel igen? Det är fortfarande många som inte är intresserade av multiplayer, och varför ska vi betala för ett halvt spel? Istället för två halva SP/MP-spel som i fallet MW2 så hade det varit bättre med ett renodlat SP-spel för de som verkligen älskar storydrivet spelande och ett renodlat MP-för de som bara vill röja. Det känns ju klockrent tycker jag så blir all nöjda.

  • Bild saknas

    magiul 2009-12-04 15:03:50 #45

    En sak jag funderar på länge, varför blåser m inte liv i konceptet med renodlade multiplayerspel igen? Det är fortfarande många som inte är intresserade av multiplayer, och varför ska vi betala för ett halvt spel? Istället för två halva SP/MP-spel som i fallet MW2 så hade det varit bättre med ett renodlat SP-spel för de som verkligen älskar storydrivet spelande och ett renodlat MP-för de som bara vill röja. Det känns ju klockrent tycker jag så blir all nöjda.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter