När #Ubisoft nyligen [n=36384 tillkännagav] ett nytt kopieringsskydd för Windows-spel som kräver ständig uppkoppling för att du ska kunna spela lät fekaliestormen inte vänta på sig. Tekniken kritiserades bland annat för att det inte är möjligt att spela om uppkopplingen av någon anledning bryts eller om man till exempel är på resande fot utan uppkoppling. Men kritiken till trots finns inga planer på att inkludera ett offline-läge.

Brittiska PC Gamer har testat systemet i #Assassin's Creed II och #The Settlers VII. Tidningen skriver om hur det fungerar: den beskriver ganska kritiskt hur förlorad uppkoppling avslutar pågående spelomgång.

Settlers 7 och Assassin's Creed II tarvar uppkoppling.

Vi ringde upp Ubisoft för att få en kommentar. Företaget har ingen kommentar till varför det inte finns något offline-läge. Företaget har skickat oss följande uttalande:

Vi utannonserade från starten att detta system kommer att kräva en konstant online-uppkoppling, och om uppkopplingen stannar så pausar spelet. Plattformen som sådan kräver också endast maximalt en uppkoppling på 50kbits/sekund. Om du tappar uppkoppling på ett par sekunder så kommer spelet att fortsätta köra ändå. Om det stannar under en längre period så pausar spelet och försöker återuppkoppla. Så länge du inte stänger av spelet själv så kommer det att fortsätta försöka återuppkoppla oavbrutet (med pausbild). Så snart spelet återuppkopplas så återkommer du till spelet omedelbart. Var detta sker är olika för olika spel, på grund av tekniska restriktioner. Gällande Settlers 7, så startar spelet på exakt samma ställe som då eventuell uppkoppling försvann. Gällande Assassin?s Creed 2, så startar det vid senaste checkpoint, och inte vid senaste save. Och det finns väldigt många checkpoints, så det skulle endast handla om ett minimum av tid.

Vi tror på, och har fullt förtroende för detta systemet.

Tidigare försök att minska piratkopiering genom att koppla upp spelet mot en server har mött kritik, trots att det då rört sig om betydligt mildare former. Exempelvis #Mass Effect [n=24837 använde ett system] som kopplade upp sig mot en server var tionde dag för att bekräfta spelets äkthet, men efter massiv kritik [n=24899 backade] #EA och tog bort kontrollerna.

Ubisoft avser att använda systemet på alla framtida pc-titlar. Den kommer även innebära möjlighet att spara pågående spel "i molnet", alltså på företagets servrar.