Nyheter
GDC: Mass Effect 2 läser av 700 storypunkter

GDC: Mass Effect 2 läser av 700 storypunkter

27 kommentarer

Hampus Erlandsson 2010-03-14 11:32


Bioware berättade under Game Developer Conference hur sammanbundet Mass Effect 2 faktiskt är med föregångaren. Om du laddade en sparfil från Mass Effect så läste spelet in över 700 val du gjorde under din resa. Det vill säga att det under ytan ligger mycket information om vad som en gång var. Armando Troisi, lead cinematic designer på Bioware, menade på att det är de små sakerna som betyder något.

Vad märkte du av under ditt Mass Effect 2-äventyr? Fick du bita i det sura äpplet för att du nitat en speciell person, eller bjöds du kanske på glögg och pepparkakor för ditt goda leverne?

Källa: Kotaku
Spelinformation
Laddar ...

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Bild saknas

    Höglund 2010-03-14 12:14:37 #1

    Jag vill inte påstå att det inte märktes, för det gjorde det. Min första genomspelning var med en ny karaktär, och efter det spelade jag igenom det med min gamla sparfil.

    Men 700 punkter? Så omfattande kändes det inte.

  • Shaker of Salt!?

    Shaker of Salt!? 2010-03-14 12:29:19 #2

    Håller med Geetch, så märkbart var det inte. Det var mest genom meddelanden till ens Private Terminal som man såg nån skymt av "småvalen" man gjorde i 1:an, typ hur saker och ting löste sig med det och det. Men för mycket kan man ju inte förvänta sig av BW, det är nog mycket arbete inbegripet i det de faktiskt gjort iom detta trots allt ganska unika sammanhängande trilogi-upplägget.

  • Bild saknas

    c-row 2010-03-14 12:35:05 #3

    Jag spelade 1an på min då fungerande xbox360 och skaffade 2an till pc. Blev lite besviken på att man inte fick välja HUR man hade spelat 1an som man fick göra i Kotor2 t.ex. De hade ju ett perfekt ställe att plocka grejor genom de där frågorna de ställer för att se om man fått tillbaka minnet.

  • Brain

    Brain 2010-03-14 12:43:15 #4

    Hade inte kvar saves sen ettan. Avinstallerade när jag klarat liret och har formaterat om datorn några gånger sen sist. :-P

  • MythLastbil

    MythLastbil 2010-03-14 13:02:23 #5

    Fast även om man inte märker av alla 700 valen så kanske många av dem bara kommer med in i 2an för att senare dyka upp i 3an :)

  • Ti.

    Ti. 2010-03-14 13:08:54 #6

    Imponerande, på pappret, men så stor impact gjorde det inte. Små gulliga hintar här o där på sin höjd men inte mer.

  • Darkst@r

    Darkst@r 2010-03-14 13:16:59 #7

    921010 skrev:
    Fast även om man inte märker av alla 700 valen så kanske många av dem bara kommer med in i 2an för att senare dyka upp i 3an :)


    Tror också det är så, plus att de gör det säkra före det osäkra genom att dokumentera alla ens val istället för några få. Då slipper de göra ingrepp eller retconna ifall de vill att något sidequest i ettan ska ha en uppföljare i trean men sedan kommer på att det inte finns dokumenterat i saven ^^

  • Bild saknas

    Scream112 2010-03-14 13:33:08 #8

    något jag ser fram emot i trean, är att få reda på vem/vilka som står bakom "The Shadow Broker". Något jag är övertygad om att de kommer ha med i trean. :)

    cant wait!

  • Cleesox

    Cleesox 2010-03-14 13:46:01 #9

    funderar på om dessa 700 punkter omfattar de olika val man kan göra vid olika delar av spelet.
    dvs att det är inräknat om man sköt eller om man inte gjorde det. känns lite väl mycket att det är 700 grejer på en genomspelning.

    låter vettigare att de 700 är fördelade på ett mindre antal val som olika alternativ

  • Bild saknas

    Thumba 2010-03-14 14:37:28 #10

    Scream112 skrev:
    något jag ser fram emot i trean, är att få reda på vem/vilka som står bakom "The Shadow Broker". Något jag är övertygad om att de kommer ha med i trean. :)

    cant wait!


    Det kommer du nog få veta i tvåan i och med att det finns dialog mellan Liara, Shepard och Shadow Brokern redan i spelet. troligtvis kommer vi att få se en dlc där det blir uppklarat vem han/hon/det är:)

  • Darkst@r

    Darkst@r 2010-03-14 15:15:02 #11

    Thumba skrev:
    Scream112 skrev:
    något jag ser fram emot i trean, är att få reda på vem/vilka som står bakom "The Shadow Broker". Något jag är övertygad om att de kommer ha med i trean. :)

    cant wait!


    Det kommer du nog få veta i tvåan i och med att det finns dialog mellan Liara, Shepard och Shadow Brokern redan i spelet. troligtvis kommer vi att få se en dlc där det blir uppklarat vem han/hon/det är:)


    Det är säkert Asari consort från ettan ;þ

  • Dannie

    Dannie 2010-03-14 15:48:24 #12

    Har visserligen bara spelat ME1, men jag tycker att 700 storypunkter låter lite väl mycket. Har svårt att komma ihåg att jag gjort så många betydande val genom min genomresa.

  • Bild saknas

    Talie 2010-03-14 15:50:28 #13

    Var jag den enda som fick mer än bara 'små gulliga meddelanden på privata terminalen' Jag fick sidouppdrag från personer jag hjälpt/stjälpt i ettan? Tyckte det var kul :)

  • Bild saknas

    Raderad 2010-03-14 17:03:56 #14

    Det är ju mest småsaker, som personer som pratar med varandra i de olika städerna, där kan du säkert lägga in 100 av de där 700 punkterna. Samt spammail till ens personal terminal och såna grejer.


    --- SPOILERS!!!!! ---

    Sen finns det några riktigt stora, så som om Wrex lever och är kung över Kroganklanen, eller om han är död osv. Och om du träffade Garrus i ME1 eller inte. Om du hade en romans med Liara, och Ashley eller Kaiden dog. Finns massvis med stora beslut med där också!

  • Bild saknas

    Höglund 2010-03-14 17:39:42 #15

    Lingon skrev:
    Det är ju mest småsaker, som personer som pratar med varandra i de olika städerna, där kan du säkert lägga in 100 av de där 700 punkterna. Samt spammail till ens personal terminal och såna grejer.


    --- SPOILERS!!!!! ---

    Sen finns det några riktigt stora, så som om Wrex lever och är kung över Kroganklanen, eller om han är död osv. Och om du träffade Garrus i ME1 eller inte. Om du hade en romans med Liara, och Ashley eller Kaiden dog. Finns massvis med stora beslut med där också!


    Kan man undvika Garrus i ME1? Hur man än gör träffar man väl honom hos Michel?

  • Bild saknas

    Thumba 2010-03-14 18:04:36 #16

    Man kan väll gå till Barla Von istället? (jag har inte testat det än)

  • Bild saknas

    galnegus 2010-03-14 18:19:15 #17

    Tycker denna sortens uttalande som Bioware har en vana av att göra är väldigt löjliga. När gameplay i ett typiskt Bioware spel inte har utvecklats på 10 år väljer de att åter bekräfta sin status som skapare av interaktiva noveller med återkommande störmoment = strider.

  • Toomsie

    Toomsie 2010-03-14 18:26:01 #18

    Jag skapade en ny karaktär istället för att importera min karaktär från Mass Effect 1, och de började gorma om att jag tog kål på styrelsen (vilket jag inte gjorde)... det förstörde min spelupplevelse. Skulle ha importerat min ME1 karaktär -_-'

  • Bild saknas

    Olivaw 2010-03-14 18:58:00 #19

    Skit samma hur många val som flyttas med mellan spelen. Tyckte det funkade i stort sett bra, kändes mer som en uppföljare än ett helt nytt spel vilket är mycket positivt.
    ----Spoiler!---
    Det som jag inte var så förtjust i är Citadellet som jag inte alls begriper varför de gjort om? Ok, de skyller på förstörelsen i ettan men det känns ändå futtigt. Och inte spelar det någon som helst roll om man valde Udina eller Anderson (hette han väl?) i slutet av ME1, kanske det betyder något i 3an.. Dessutom, varför har man ingen nytta av Spectre statusen? Och inte spelar det någon roll om man tackar nej till att läggas in som levande i systemet av C-Sec officeren heller. Känns som att en hel del blev struket lite hastigt i slutet av utvecklingen...

  • Bild saknas

    Raderad 2010-03-14 19:31:59 #20

    Geetcher skrev:
    Lingon skrev:
    Det är ju mest småsaker, som personer som pratar med varandra i de olika städerna, där kan du säkert lägga in 100 av de där 700 punkterna. Samt spammail till ens personal terminal och såna grejer.


    --- SPOILERS!!!!! ---

    Sen finns det några riktigt stora, så som om Wrex lever och är kung över Kroganklanen, eller om han är död osv. Och om du träffade Garrus i ME1 eller inte. Om du hade en romans med Liara, och Ashley eller Kaiden dog. Finns massvis med stora beslut med där också!


    Kan man undvika Garrus i ME1? Hur man än gör träffar man väl honom hos Michel?


    Man kan gå till Barla Von istället, och man behöver aldrig gå till Michel, man går bara dit för att träffa Garrus. Fast om man gör hela Citadel utan att träffa Garrus så står han vid hissen till Normandy och gormar åt dig att han vill följa med, så det går inte att undvika honom till 100%, man måste ha en liten kort dialog.

  • Roy Batty

    Roy Batty 2010-03-14 22:12:39 #21

    Jag är mest intresserad av att se på vilket sätt jag blir belönad av Ashley då jag höll mig trogen till henne :) Ett BJ eller en spark i arslet och misstänksamhet? Vi får se! Spänningen är olidlig!

  • Bild saknas

    Thumba 2010-03-14 22:35:05 #22

    Gordon Freeman skrev:
    Jag är mest intresserad av att se på vilket sätt jag blir belönad av Ashley då jag höll mig trogen till henne :) Ett BJ eller en spark i arslet och misstänksamhet? Vi får se! Spänningen är olidlig!


    Du kommer att bli grymt besviken kan jag säga dig...

  • Bild saknas

    Höglund 2010-03-14 23:07:09 #23

    Thumba skrev:
    Gordon Freeman skrev:
    Jag är mest intresserad av att se på vilket sätt jag blir belönad av Ashley då jag höll mig trogen till henne :) Ett BJ eller en spark i arslet och misstänksamhet? Vi får se! Spänningen är olidlig!


    Du kommer att bli grymt besviken kan jag säga dig...


    Har du spelat 3:an eller? :P

    Om du nu (och han, jag kanske har fel) tänker på scenen i ME2 kan jag inte påstå att jag håller med dig. En av de bästa scenerna i hela spelet IMO. :)

  • Bild saknas

    Thumba 2010-03-15 07:15:26 #24

    Jag hade nog hellre tagit en spark i röven istället för hennes reaktion. jag menar va fan jag hade ju till och med Garrus med mig som försökte övertyga henne! Och likt förbannat så litade inte hon på mig.

    Nej nästa gång jag spelar ettan blir hon nuke mat.

  • walter_iego

    walter_iego 2010-03-15 10:10:43 #25

    Dom hypar sig själva lite här...

  • Bild saknas

    BME 2010-03-15 22:48:23 #26

    Kändes som alldeles för mycket av valen i ettan bara resulterade i att du fick ett mail i 2:an.
    Önskar jag kunde nukea både Kaidan och Ashley, finns inte plats för mer än en människa i min bro-squad. Legion/Tali mot geth, Garrus/Grunt som heavy firepower team och Grunt och Jack som "döda allt i rummet med ett leende"-team

  • Darkst@r

    Darkst@r 2010-03-16 20:07:04 #27

    BME skrev:
    Kändes som alldeles för mycket av valen i ettan bara resulterade i att du fick ett mail i 2:an.
    Önskar jag kunde nukea både Kaidan och Ashley, finns inte plats för mer än en människa i min bro-squad. Legion/Tali mot geth, Garrus/Grunt som heavy firepower team och Grunt och Jack som "döda allt i rummet med ett leende"-team


    Ville också nuka båda, gillar varken *host* Carth *harkel* eller rasistbitchen

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter