I en Gamesindustry-artikel säger analytikern Michael Pachter att han fått information från #Visceral-chefen Nick Earl om att #Electronic Arts är sugna på att testa en helt ny modell för sina demos. Enligt Earl är tanken att låta spelarna betala för större demos - vilket också skulle vara ett bra sätt för företaget att mäta ett spels eventuella popularitet. Ju större antal som betalar för demot, desto större chans att ett fullständigt, boxat spel släpps.

Earl avslöjade en strategi om att släppa premium downloadable content (PDLC) som en produkt för försäljning innan släppet av en paketerad vara. PDLC skulle säljas för mellan 10 till 15 [amerikanska] dollar via Xbox Live och Playstation Network, och skulle i grund och botten vara ett jättelångt speldemo, i stil med Battlefield 1943. Ett fullständigt paketerat spel följer kort därpå efter PDLC-släppet, med standard-prislapp. Earl anser att PDLC-släppet begränsar riskerna med att slutföra och marknadsföra den fullständiga paketerade versionen, och [det] fungerar också som ett lågkostnads marknadsföringsverktyg.

Pachter verkar däremot inte ha fått information om ifall dessa demonstrationer skulle bygga på innehåll som också finns med i butiksutgåvan, eller om det rör sig om exklusivt demo-material. Han tippar dock på det senare, och något annat vore ju högst märkligt. Han säger att det låter som en "utmärkt strategi". Vad säger du?