Nyheter
Starbreeze återupplivar Syndicate

Starbreeze återupplivar Syndicate

42 kommentarer

Jakob Svärd 2010-04-14 23:55


Det blir Uppsalabaserade The Darkness-utvecklaren Starbreeze som får uppgiften att återuppliva EA:s klassiska spelserie Syndicate. Det har länge ryktats om detta och idag bekräftades alltså uppgifterna av tre dokument som spelbloggaren superannuation hittat hos det amerikanska patentverket. Där presenteras ett avtal mellan EA och Starbreeze som handlar om ett projekt kallat just Syndicate, vilket gör att det nya spelet med viss reservation får ses som avtäckt från officiellt håll.

Det första Syndicate släpptes 1993 och utvecklades av Peter Molyneux smått legendariska studio Bullfrog. Vi väntar spänt på fler detaljer och håller tummarna för att en cyberpunkig överraskning är att vänta under E3-mässan i Los Angeles senare i år. Till dess.

Mer Syndicate
Spelinformation

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Monocryl

    Monocryl 2010-04-15 01:14:19 #1

    WIN

  • Radiomorph

    Radiomorph 2010-04-15 01:14:27 #2

    Ah, hoppas de inte fuckar upp det här. Älskade orginalet när det begav sig.

  • Bild saknas

    dmon 2010-04-15 01:44:26 #3

    Åh nostalgin sätter in!

  • jonis

    jonis 2010-04-15 02:03:43 #4

    Suveränt! Speciellt skoj att det är Starbreeze som får sätta tänderna i klassikern. :up:

  • Astro Black

    Astro Black 2010-04-15 02:07:40 #5

    Nostalgin? Du var väl knappt född när det kom ^^

    Jag minns att jag tyckte det var ett coolt spel men jag hade ingen aning om vad det handlade om eller vad man skulle göra. Det var väl lite X-com över det va? Lustigt med tanke på att det också ska få en revival.

  • Bild saknas

    Nightportier 2010-04-15 03:34:53 #6

    Ett av de första spelen jag spelade och verkligen fastnade för, riktigt BRA. Grymt kul när det begav sig. Hoppas de kan göra den föregående rättvisa med denna fortsättning.

  • Bild saknas

    Raderad 2010-04-15 04:10:31 #7

    Har orginalet till Amiga liggande i garderoben och samlar damm :) Tyvärr är det många tangenter som slutat fungera så mycket spelande blir det inte :(

  • Bild saknas

    Kazutoyo 2010-04-15 05:48:02 #8

    Desmin skrev:
    Har orginalet till Amiga liggande i garderoben och samlar damm :)

    Hehe, har orginalet till Amiga också, men tyvärr något osäker på var det är. Har inte sett det sen föräldrarna flyttade från mitt barndomshem, så jag antar att det ligger i en av de många flyttlådor som står i deras garage :P

  • Bild saknas

    eldrak 2010-04-15 07:20:46 #9

    Syndicate wars är det spel jag spelat som lyckats bäst med cyberpunkstämningen någonsin.

  • nudelsdesign

    nudelsdesign 2010-04-15 08:48:13 #10

    bra spel... bra studio och Peter Molyneux åxå förståss, synd att EA äger varumärket (tydligen) Spelar nog hellre syndicate wars från 1993. skulle bli förvånad om de lyckas göra en värdig uppföljare. Förmodligen kan den heta vad som helst, det lär ändå aldrig bli syndicate.

    Vilket genast leder mig till frågan, varför köper utgivarna varumärken? och varför säljer utvecklarna sina varumärken? jag menar det finns ju inte en chans att det blir ett bra spel om det inte är samma utvecklare. Se bar på hur EA lyckades fucka up ett helt utmärkt varumärke som Far Cry? 2:an har ju inget gemensamt med ettan och skulle lika gärna kunna hute "welcome to the jungle"

  • Seggallion

    Seggallion 2010-04-15 09:06:10 #11

    Var ett tag sen man satt och spelade detta på Sega Mega Drive ;D.

  • walter_iego

    walter_iego 2010-04-15 09:21:38 #12

    Oj, oj, där ser man vad som kan hända...

  • Bild saknas

    Margy 2010-04-15 09:28:32 #13

    Det första Syndicate-spelet var en höjdare på Amigan. Det är bara att hoppas att Starbreeze lyckas behålla samma stämning i spelet oavsett vilken genre det blir.

    nudelsdesign skrev:
    Vilket genast leder mig till frågan, varför köper utgivarna varumärken? och varför säljer utvecklarna sina varumärken? jag menar det finns ju inte en chans att det blir ett bra spel om det inte är samma utvecklare. Se bar på hur EA lyckades fucka up ett helt utmärkt varumärke som Far Cry? 2:an har ju inget gemensamt med ettan och skulle lika gärna kunna hute "welcome to the jungle"


    Det är väl inte så konstigt? Om du betalar för utvecklingen av ett spel så vill du ju även ha rättigheterna till eventuella uppföljare om det blir en succé. Det vore ju lite snopet om du betalar massor av pengar för utveckling och marknadsföring för ett spel och sedan kommer en annan utvecklare och snor åt sig den billigare uppföljaren.

    EA hade väl ingenting med Far Cry 2 att göra?

  • Bild saknas

    EATTJ 2010-04-15 10:18:00 #14

    Mig veterligen var det ubisoft som gav ut far cry 1 och sedan även utvecklade far cry 2. så att skylla på EA är nog lite fel. Men grundpoängen har du rätt i såklart. Far Cry 2 har inget att göra med ettan och är bortsett från att det är snyggt ett jädrans trist spel. men men....

  • Bild saknas

    Raderad 2010-04-15 10:18:30 #15

    Det vore bra om de personer som arbetade på de ursprungliga spelen åtminstone var delaktig på något vis.

    Jag får Fallout 3-vibbar av denna nyhet. =/

  • Bild saknas

    dofilusåkaffe 2010-04-15 10:45:23 #16

    Svenskar är bäst <3

  • Bild saknas

    ogglord 2010-04-15 10:47:21 #17

    Oooh detta spelet gillade jag! Nostalgiitripp!

  • Bild saknas

    frunk 2010-04-15 11:09:58 #18

    så frågan är nu om dom kommer att följa originalet eller om det blir någon idiotiskt 'kiddie'-version för tumpaddor.

  • Eisenhart73

    Eisenhart73 2010-04-15 11:13:26 #19

    Orginalet var galet bra. Och galet svårt. Hoppas de bevarar svårighetsgraden. Och att det inte blir ett fps i realtid.

  • Bild saknas

    ForrestFox 2010-04-15 11:14:45 #20

    Please make it awesome!! :)
    Now engage!

  • Bild saknas

    Omren 2010-04-15 11:28:15 #21

    Älskade originalspelen. Hoppas de gör ett bra jobb nu!

  • molg

    molg 2010-04-15 11:37:57 #22

    Awesome :D

  • Bild saknas

    ZkilfinG 2010-04-15 11:38:46 #23

    *håller tummarna för att det blir bra*

  • Bild saknas

    fryguy 2010-04-15 12:11:49 #24

    Jag har CD32-versionen på original oöppnat :)

  • KoP

    KoP 2010-04-15 12:21:57 #25

    Trevligt! Minns när man satt och lirade originalet på Amigan. Man sprang mest runt och sköt och sprängde saker. :P Hoppas Starbreeze får till känslan.

    Appråpå gamla spel skulle jag vilja se att någon studio plockade upp det gamla spelet Dreamweb och gjorde en uppföljare. Skulle kunna bli awesome.

  • Bild saknas

    Carl G 2010-04-15 12:58:38 #26

    Oj, så jag har väntat på detta, det här var ju världens bästa spel när det begav sig.

  • Bild saknas

    ace84 2010-04-15 13:16:12 #27

    oh nice brorsan hade det på plastation 1 back in the days :D
    Det var ett rätt kul spel har jag för mig fast ja inte förstod så mkt av handlingen då jag spelade det sist.

  • Oneone

    Oneone 2010-04-15 13:22:15 #28

    fy fan va najjs hoppas de inte gör det allt för annorlunda som de gjorde med Xcom precis hohoho :P

  • Bild saknas

    Rincewind 2010-04-15 14:51:04 #29

    Galet, blir intressant å se om de lyckas behålla känslan från orginalet eller inte.

  • Darkseed

    Darkseed 2010-04-15 15:06:18 #30

    Som sagt, bara att hålla tummarna och hoppas att det inte går samma väg som det nya X-Com.

  • nudelsdesign

    nudelsdesign 2010-04-15 15:31:58 #31

    Margy skrev:
    Det första Syndicate-spelet var en höjdare på Amigan. Det är bara att hoppas att Starbreeze lyckas behålla samma stämning i spelet oavsett vilken genre det blir.

    nudelsdesign skrev:
    Vilket genast leder mig till frågan, varför köper utgivarna varumärken? och varför säljer utvecklarna sina varumärken? jag menar det finns ju inte en chans att det blir ett bra spel om det inte är samma utvecklare. Se bar på hur EA lyckades fucka up ett helt utmärkt varumärke som Far Cry? 2:an har ju inget gemensamt med ettan och skulle lika gärna kunna hute "welcome to the jungle"


    Det är väl inte så konstigt? Om du betalar för utvecklingen av ett spel så vill du ju även ha rättigheterna till eventuella uppföljare om det blir en succé. Det vore ju lite snopet om du betalar massor av pengar för utveckling och marknadsföring för ett spel och sedan kommer en annan utvecklare och snor åt sig den billigare uppföljaren.

    EA hade väl ingenting med Far Cry 2 att göra?


    Ja att Utvecklare har rättigheterna var ju inte riktigt vad diskussionen handlar om, utan varför utgivare gör det... men det är ju rätt uppenbart, för att tjäna pengar. I själva verket. Det enda de gör är att lura sina kunder. vist det kan bli bra spel, men grabbarna som gjort orginalet är ju klart bästa lösningen... aja lite rörigt kanske... ja det kan man ju undra, EA har ju inget med FarCry att göra det är ju ubisoft. men båda bolagen är ju experter på att köpa varumärken... och kassa på att utveckla spel när orginal utvecklarna försvinner... finns ju tonvis med exempel. modern warfare tre är det nog rätt kört för, men däremot kommer nog den nya studion producera mer spel... ett annat exempel är Medal of honor serien...

  • Fairfax

    Fairfax 2010-04-15 15:57:08 #32

    Jag är ytterst tveksam. Första Syndicate var fantastiskt men att återuppliva titeln nu när de flesta spel tenderar att gå åt det simpla hållet känns inte som en vidare bra idé.

  • Bohica

    Bohica 2010-04-15 16:29:11 #33

    Radiomorph skrev:
    Ah, hoppas de inte fuckar upp det här. Älskade orginalet när det begav sig.


    Håller med dig... skulle vara kul om dom lyckades lika bra som med fallout, allt för många remakes har varit totalt skit :(

  • Bild saknas

    Kazutoyo 2010-04-15 16:32:50 #34

    nudelsdesign skrev:
    bra spel... bra studio och Peter Molyneux åxå förståss, synd att EA äger varumärket (tydligen) Spelar nog hellre syndicate wars från 1993.

    Syndicate Wars släpptes 1996, första spelet kom 1993. Själv kom jag aldrig in i Syndicate Wars, föredrar det första spelet mycket.

    frunk skrev:
    så frågan är nu om dom kommer att följa originalet eller om det blir någon idiotiskt 'kiddie'-version för tumpaddor.

    Orginalet var ju redan en rejäl 'kiddie'-version, funktioner som det hade pratats om under utveckligen var helt bortblåsta i den färdiga produkten. Fast med ett spel från Molyneux så är det föga förvånande, och då alla fick sina spelnyheter via tidningar så blev det ingen stor hysteri kring det.

  • Bild saknas

    Margy 2010-04-15 17:00:28 #35

    nudelsdesign skrev:
    Margy skrev:
    Det är väl inte så konstigt? Om du betalar för utvecklingen av ett spel så vill du ju även ha rättigheterna till eventuella uppföljare om det blir en succé. Det vore ju lite snopet om du betalar massor av pengar för utveckling och marknadsföring för ett spel och sedan kommer en annan utvecklare och snor åt sig den billigare uppföljaren.

    EA hade väl ingenting med Far Cry 2 att göra?


    Ja att Utvecklare har rättigheterna var ju inte riktigt vad diskussionen handlar om, utan varför utgivare gör det... men det är ju rätt uppenbart, för att tjäna pengar. I själva verket. Det enda de gör är att lura sina kunder. vist det kan bli bra spel, men grabbarna som gjort orginalet är ju klart bästa lösningen... aja lite rörigt kanske...


    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Vad handlar diskussionen om då? Som jag sa så tar ofta utgivarna över ett varumärke i gengäld mot att de betalar för utveckling och marknadsföring.

    Det är ett extremt fåtal utvecklare som kan bekosta utvecklingen av ett storspel utal att ta hjälp av en utgivare. Skulle de chansa och betala själv så är konkursen trolig om man misslyckas med en enda titel.

    De som gjort det första spelet i en serie kanske vill göra något nytt fast marknaden vill ha fler spel - då tar utgivaren in en ny studio. I det här fallet existerar inte ens Bullfrog som gjorde de första spelen.

  • Bild saknas

    Tassel 2010-04-15 17:23:39 #36

    Pretty please with sugar on top, please be good!

    Hoppas dom sätter originalet som mall när dom skapar sin vision av Syndicate.

  • Bild saknas

    Cane 2010-04-15 18:28:54 #37

    haha jo det här spelet blir nog jättebra... Litar nog hellre på att 2K kommer kunna göra ett vettigt X-Com än att Starbreeze ska göra ett Syndicate.

  • Bild saknas

    noodles 2010-04-15 19:08:49 #38

    Hoppas verkligen att det blir troget originalet. Syndicate var ett av mina absoluta favoritspel på Amigan.

    Men det lär väl bli nån tredjepersonsskjutare med coversystem likt GOW. :(

  • Bild saknas

    MaXMC 2010-04-15 20:43:28 #39

    noodles skrev:
    Hoppas verkligen att det blir troget originalet. Syndicate var ett av mina absoluta favoritspel på Amigan.

    Men det lär väl bli nån tredjepersonsskjutare med coversystem likt GOW. :(

    Ja... så länge det inte blir en FPS...

    Det får gärna vara en tredjepersonsskjutare med lite Freedom Fighters kontroller för sina cyborgs.

    Bara de har kvar något som liknar uppgraderingssystemet och hela grejen med att ta över världen.

  • Bild saknas

    Scream112 2010-04-15 22:07:07 #40

    nudelsdesign skrev:
    bra spel... bra studio och Peter Molyneux åxå förståss, synd att EA äger varumärket (tydligen) Spelar nog hellre syndicate wars från 1993. skulle bli förvånad om de lyckas göra en värdig uppföljare. Förmodligen kan den heta vad som helst, det lär ändå aldrig bli syndicate.

    Vilket genast leder mig till frågan, varför köper utgivarna varumärken? och varför säljer utvecklarna sina varumärken? jag menar det finns ju inte en chans att det blir ett bra spel om det inte är samma utvecklare. Se bar på hur EA lyckades fucka up ett helt utmärkt varumärke som Far Cry? 2:an har ju inget gemensamt med ettan och skulle lika gärna kunna hute "welcome to the jungle"


    För att EA köpte upp Bullfrog kanske? Då brukar väl ändå varumärkena ingå i regel... beror väl på avtalet osv men i regel ingår det företags varumärken när d väljer att köpa upp hela företaget.

    EA har väl ändå blivit bättre på att släppa bra spel på sistone ändå, nu är det ju sällan en studio heter just EA men de är ändå utgivare och ägare utav många studios.

    UBI-soft däremot... de har ett par bra titlar men har nog på kortast tid lyckats göra flest idiot-beslut och tabbar, så "fuck-up-ratio" har de ju slagit EA med iaf.

  • Bild saknas

    m0rfar 2010-04-16 09:22:49 #41

    EA köpte Bullfrog 1995 och lär väl därmed ha fått rättigheterna till namnet också. Blir spännande att se vad det blir av det! Själv tyckte jag det var lite väl svårt när det begav sig, men coolt med miniguns och cyborgar :)

  • Bild saknas

    Raderad 2010-04-16 15:39:50 #42

    Angaende diskussionen om Far Cry och varumarken.
    Har lite insikt i detta med tanke pa att jag jobbar pa Crytek...i England...sa det blir inga å, ä, ö.

    Crytek ville efter det forsta Far Cry gora saker lite annorlunda med en mojlig uppfoljare. Ubisoft och Crytek gjorde da upp om saken. Ubisoft fick behalla licensen dvs. Namnet pa titeln, medan Crytek fortsatte med sin spelmotor. Sa det var alltsa ingen som salde licensen.

    Att sedan Ubisoft gjorde Far Cry 2 e en helt annan sak. Crytek gjorde Crysis med EA som forlaggare, och sa aven nu med Crysis 2.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter