Nyheter
Tillkännagivande - Shogun 2: Total War

Tillkännagivande - Shogun 2: Total War

49 kommentarer

Tomas Andersson 2010-06-03 09:36


Spekulationerna om en ny strategirepris från Creative Assembly stämmer - Shogun 2: Total War är under utveckling. Det var förra veckan som ryktet om att den brittiska utvecklaren ämnade återvända till War-seriens rötter, som började med just Shogun för tio år sedan. Tvåans existens bekräftas av FZ:s förlagsgrannar PC Gamer, som besökt utvecklaren och sett en tidig version av spelet.

Bild 307888

En sammanfattning av pressreleasen och en hop rykten följer. Tvåan utspelas, kanske inte helt överraskande, i Japan under 1500-talet och spelaren axlar rollen som en av åtta krigsherrar. Var och en av dessa förfogar över varsitt landområde, var och ett med sina styrkor och svagheter. Det lutar åt att storleken minskar jämfört med de föregående Total War-spelen, vilket ska ger en tätare berättad story. Samma sak gäller enheterna: utvecklarna sägs nöja sig med sisådär 30-40 enheter, som uppgraderas efterhand. Kraftfulla hjältar kommer ingå. Belägringar kommer göras mer komplexa, baserat på den japanska borgarkitekturen som består av flera lager och borggårdar. Det innebär fler valmöjligheter för både anfallare och försvarare. Strider till sjöss ryktas ske med tungt beväpnade båtar som drivs av åror snarare än segel. Därmed blir de mer hanterbara än segelfartygen i Empire.

Bild 307886

Med det sagt - utvecklingen befinner sig i ett tidigt stadium och vissa saker ovan kan ändras eller kanske försvinna helt. Vi kan förhoppningsvis ger mer matnyttig information efter E3-mässan som börjar om knappt två veckor.

Allt om Shogun 2
Spelinformation

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Bild saknas

    Lambo 2010-06-03 09:53:18 #1

    Shit yeah!
    Dock hade jag hellre önskat mig ett Rome TW 2 istället men detta är inte fel det heller.

  • Bild saknas

    kaninmannen 2010-06-03 09:56:31 #2

    Alltid trevlig med nya Total war-spel, även om jag hade föredragit att man fortsatt framåt i tiden till 1800-talets slut med krimkriget, amerikanska inbördeskriget, tyskfranska kriget och liknande. Eller Rome 2, men det kommer väl efter det här antar jag.

  • Bild saknas

    Keasar 2010-06-03 09:57:43 #3

    Det var som attans. Ryktena var sanna.
    Aja, lite synd tycker jag, jag ville jättegärna att Creative Assembly skulle fortsätta utforska konceptet med krutvapen och allt det roliga runt det.

  • Bild saknas

    dofilusåkaffe 2010-06-03 10:02:21 #4

    Keasar skrev:
    Det var som attans. Ryktena var sanna.
    Aja, lite synd tycker jag, jag ville jättegärna att Creative Assembly skulle fortsätta utforska konceptet med krutvapen och allt det roliga runt det.


    Fanns ju krutvapen i Shogun eran också.

  • Bild saknas

    pobban 2010-06-03 10:09:26 #5

    Trist att CA spottar ur sej en ny TW titel varje år. Dom borde iaf göra färdigt ett spel innan dom släpper det.

  • Bild saknas

    TanNeR 2010-06-03 10:12:04 #6

    får ju rysningar av trailern, om ändå deras spel var lika felfria som dem så hade allt vart i toppklass! ^^

  • MrBanzaiman

    MrBanzaiman 2010-06-03 10:15:05 #7

    Awesome! Precis vad som stod på önskelistan!

  • Bild saknas

    Keasar 2010-06-03 10:15:07 #8

    dofilusåkaffe skrev:
    Keasar skrev:
    Det var som attans. Ryktena var sanna.
    Aja, lite synd tycker jag, jag ville jättegärna att Creative Assembly skulle fortsätta utforska konceptet med krutvapen och allt det roliga runt det.


    Fanns ju krutvapen i Shogun eran också.


    Nja, tänkte mera på just 1700-1800 talets utveckling av det. Empire förblir min favorit del av Total War serien, om inte Shogun 2 skulle nu visa sig vara riktigt awesome.

  • Bild saknas

    Mikaelh 2010-06-03 10:18:46 #9

    Jag gillar Spyflugan i PC Gamer. ^^ Tänkt att en tryckt tidning kan vara snabbare än internet...

    Hade hellre sett att de hade fortsatt längre in på 1800-talet eller så.

  • kebbe

    kebbe 2010-06-03 10:28:06 #10

    Brist på nya idéer?

  • Bild saknas

    dofilusåkaffe 2010-06-03 10:40:26 #11

    Keasar skrev:
    dofilusåkaffe skrev:
    Keasar skrev:
    Det var som attans. Ryktena var sanna.
    Aja, lite synd tycker jag, jag ville jättegärna att Creative Assembly skulle fortsätta utforska konceptet med krutvapen och allt det roliga runt det.


    Fanns ju krutvapen i Shogun eran också.


    Nja, tänkte mera på just 1700-1800 talets utveckling av det. Empire förblir min favorit del av Total War serien, om inte Shogun 2 skulle nu visa sig vara riktigt awesome.


    Empire hade vart bra om CA hade satsat mer på taktisk AI än grafik. I ett spel som utspelas 1700 talet vill man se större arméer än 2500 på slagfältet, visst vet att jag sagt det innan men det är enligt mig oförlåtligt hur CA behandlar sina "fans".

  • Bild saknas

    Zerpent 2010-06-03 10:46:52 #12

    Riktigt kul. Älskade ettan. Hoppas bara att de lyckas att göra det så bra att jag inte tappar intresset efter ett par turns, vilket var fallet med Empire.

  • bjosarn

    bjosarn 2010-06-03 10:53:39 #13

    Håller inte med om att steget framåt i historien skulle vara vägen att gå. CA visade med Empire att de inte klarar av modernare krigsföring.

  • WarpGuN

    WarpGuN 2010-06-03 10:55:02 #14

    give rome total war2 istället :/

  • Bild saknas

    Raging Ronin 2010-06-03 11:23:12 #15

    pobban: jag håller med, flera i serien har varit opolerade vid release. Samtidigt blir det inte varje år här - S2 kommer inte förrän 2011, så de har ett bra tag på sig att fixa om de redan är en bit på väg.

    Mikaelh: tack, ibland glimtar vi,jag menar flugan, till. :)

    Sex eller åtta sidor i nästa PCG för er som är nyfikna.

  • Ankh

    Ankh 2010-06-03 11:24:02 #16

    Total World War 2 hade varit trevligare ;)

  • Bild saknas

    rysssen 2010-06-03 11:36:01 #17

    de kommer göra arkad av hela skiten... Jag är mycket skeptisk, ända sedan sega tog över har det varit enkelriktat ner i skiten.

  • Bild saknas

    ro 2010-06-03 11:43:11 #18

    Äh, blir inget mer TW köp tills dom skaffar sig en ny motor. Är less på den sunkiga AI:n och de låga enhetsantalet. Spelen lever ju på modsen.

  • Bild saknas

    kaninmannen 2010-06-03 11:56:14 #19

    ro skrev:
    Äh, blir inget mer TW köp tills dom skaffar sig en ny motor. Är less på den sunkiga AI:n och de låga enhetsantalet. Spelen lever ju på modsen.
    Fast det ska ju bli en helt ny AI (ska vara baserad på Sun Tzu's principer om krig) och ska tydligen kunna vara upp till 56000 gubbar med och slåss.

  • Ankh

    Ankh 2010-06-03 12:18:15 #20

    kaninmannen skrev:
    ro skrev:
    Äh, blir inget mer TW köp tills dom skaffar sig en ny motor. Är less på den sunkiga AI:n och de låga enhetsantalet. Spelen lever ju på modsen.
    Fast det ska ju bli en helt ny AI (ska vara baserad på Sun Tzu's principer om krig) och ska tydligen kunna vara upp till 56000 gubbar med och slåss.


    Att basera AI'n på Sun Tzu's bok är för mig ett mysterium hur det ska gå till

  • Bild saknas

    kaninmannen 2010-06-03 12:20:34 #21

    Ankh skrev:
    kaninmannen skrev:
    ro skrev:
    Äh, blir inget mer TW köp tills dom skaffar sig en ny motor. Är less på den sunkiga AI:n och de låga enhetsantalet. Spelen lever ju på modsen.
    Fast det ska ju bli en helt ny AI (ska vara baserad på Sun Tzu's principer om krig) och ska tydligen kunna vara upp till 56000 gubbar med och slåss.


    Att basera AI'n på Sun Tzu's bok är för mig ett mysterium hur det ska gå till
    Det låter ju bra iallafall...

  • Inkompetent

    Inkompetent 2010-06-03 12:59:29 #22

    Ankh skrev:
    Att basera AI'n på Sun Tzu's bok är för mig ett mysterium hur det ska gå till


    Hurså? Det är ju ganska grundläggande och generaliserande principer som man kan blåsa upp och förtydliga i spelet lite som sten-sax-påse. Börjar man tvätta bort gråskalorna på orsak och verkan och gör det mer svartvitt kan man få Sun Tzus principter att synas rätt bra. Kräver ju så klart att de ökar det strategiska djupet på strategikartan, men det *går*.



    Jag är iaf rätt positiv till valet av spel. Alla Total War som kom efter Rome har lidit enormt av ett stort problem: Man orkar ALDRIG spela klart en kampanj. Det blir bara repetitivt, trist nötande av aldrig sinande stacks med fiender från länder som aldrig ger sig oavsett hur mycket stryk de får och inte ett enda slag eller diplomatiskt beslut känns som att det egentligen har någon betydelse.

    Tycker skalan i Shogun är en av de fantastiska sakerna. Väldigt glad också att de begränsar antalet enheter. Då kanske de ser till att de saker som finns faktiskt fungerar bra. Kvalitet framför kvantitet. Man kan ju iaf hoppas (Chariots of phalanxer i Rome, någon? Trasigast någonsin).

    Tummen upp, CA. Nu ska vi bara se om de faktiskt kan göra ett bra och fungerande spel av det också.

  • Ankh

    Ankh 2010-06-03 13:23:35 #23

    Det är just min poäng - de flesta av hans "regler" fungerar bara i mycket specifika situationer. Något som nog kräver rejält mycket för att kunna inkludera i Total War serien.

  • Bild saknas

    Sveiv 2010-06-03 13:37:56 #24

    Mysigt! Jag kom in i TW-serien i och med Rome och jag har inte vågat närma mig det första Shogun på grund av den omoderna grafiken. Shogun 2 är precis vad jag önskar mig!

    Jag håller med om att diplomatin i TW oftast känns helt onödig. Man kanske håller en låg profil i början och köper sig fri från ett par kniviga situationer, men sen när det rullar på behöver man inte bry sig. Egentligen påminner det om det urgamla spelet Warlords, fast med ca 10 000 gånger snyggare grafik.

    För min del tror jag inte att TW skulle göra sig särskilt bra i WW2-eran eller senare. Dess styrka är de enorma fältslagen i stora formationer. Närstriderna är mycket roligare än muskötstriderna.

    Bara att börja spara till ny PC. Den gamla fyller snart fem och orkar med nöd och näppe driva Empire.

  • Buio

    Buio 2010-06-03 13:45:00 #25

    pobban skrev:
    Trist att CA spottar ur sej en ny TW titel varje år. Dom borde iaf göra färdigt ett spel innan dom släpper det.


    Vart såg du ett releasedatum?

    Napoleon var bara en expansion till Empire (egentligen, även om den var "fristående" och hade högre pris). Shogun II däremot kommer kräva en hel del förändringar, då omfånget, miljö och striderna är helt annorlunda.

    Ser fram emot Shogun II, det är precis vad de behöver, ett spel med mycket mindre omfång/skala så de kan fokusera och göra det bra istället för att ha så mycket att jobba med att det blir alldeles för svårt att få till det bra.

  • Darkseed

    Darkseed 2010-06-03 14:09:24 #26

    Förbättrad AI alltså? Upp till bevis CA.

    Vet inte riktigt hur jag ska tolka det här talet om kraftfulla hjältar dock. Kensai-enheten i originalspelet var löjligt kraftfull och inget som hör hemma i realistisk krigföring. Som vanligt så får man väl hoppas på moddar som plockar bort alla arkad-element i spelet.

  • Bild saknas

    elimsen 2010-06-03 15:22:32 #27

    Kensai fanns väl i Mongol Invasion? Eller tänker du på den legendariska geishan?

  • Darkseed

    Darkseed 2010-06-03 15:38:29 #28

    Den och den andra löjliga enheten battlefield ninjas kom inte förrän i expansionen nej, men när jag sa originalet så menade jag även expansionen. Dåligt ordval kanske.

  • Bild saknas

    _Alucard_ 2010-06-03 16:41:45 #29

    kebbe skrev:
    Brist på nya idéer?


    Tror jag inte, fansen har skrikit efter remakes. It prints money!

  • Bild saknas

    Salami 2010-06-03 16:42:22 #30

    Hej alla :)

    Kul med nytt TW spel, men MTW2 är fortfarande min favorit speciellt med alla moddar så som stainless steel och sagan om ringen modden och warhammer etc.

    Har en off topic fråga dock, min mtw2 cd1 är skadad(retail) går det att få en ny på något sätt?

  • Bild saknas

    Fan_of_Freeman 2010-06-03 16:48:24 #31

    shogun 2:total war?? Blir nästa spel ett Rome 2???

  • Bild saknas

    Fan_of_Freeman 2010-06-03 16:51:26 #32

    Lambo skrev:
    Shit yeah!
    Dock hade jag hellre önskat mig ett Rome TW 2 istället men detta är inte fel det heller.
    Det kanske blir deras nästa spel??:)

  • Bild saknas

    Dumlen 2010-06-03 17:14:00 #33

    Som en del andra sagt, ser gärna att de gör ett Rome TW 2 sen med.

  • Bild saknas

    omgponies 2010-06-03 17:49:32 #34

    Shogun är min favorit i serien, får hoppas det blir bra eller att dem gör att det blir modbart.
    Förresten, är det inte George Takei man hör i trailern?

  • Dinskugga

    Dinskugga 2010-06-03 18:26:01 #35

    Mikaelh skrev:
    Jag gillar Spyflugan i PC Gamer. ^^ Tänkt att en tryckt tidning kan vara snabbare än internet...

    Hade hellre sett att de hade fortsatt längre in på 1800-talet eller så.


    kan ju beror på att spyflugan får reda på information långt innan vanliga döda får reda på det och oftast så är denna information hemlig till ett visst datum då både tidningar och internet sidor får släppa den samtidigt

  • skauninG

    skauninG 2010-06-03 18:34:11 #36

    Jag som hade hoppats på modern krigsföring.

    Men detta går väl an också.

  • Bild saknas

    Serkish 2010-06-03 19:06:34 #37

    hohoh!! !Denna oj oj vad man har saknat och den är så efter längtat!

  • Bild saknas

    Döbringer 2010-06-03 19:34:23 #38

    30-40 enheter syftar på olika soldattyper, inte på antalet soldater man för befäl över, antar jag :S

  • Bild saknas

    SprengdPanda 2010-06-03 20:14:26 #39

    Ankh skrev:
    Total World War 2 hade varit trevligare ;)


    Nej.

  • Bild saknas

    Raderad 2010-06-03 20:42:05 #40

    Nostalgifaktorn kommer göra det svårt för CA, iaf för att jag ska köpa det. Det måste leva upp till mkt!

  • Bild saknas

    Darkwithin 2010-06-03 21:36:10 #41

    ww2 tack

  • Bild saknas

    redmac 2010-06-04 00:01:02 #42

    Shogun: Total War var det bästa spelet i serien. Hoppas de INTE förstör uppföljaren!

  • Morgurthion

    Morgurthion 2010-06-04 01:02:34 #43

    Det förklarar bakgrunden på sista sidan i senaste PCG :)

  • Wartex

    Wartex 2010-06-04 01:06:06 #44

    Ninja assassination successful!

  • Bild saknas

    Forcie 2010-06-04 11:16:12 #45

    Jaha CA, skall ni lyckas casual-paja en klassiker till? Återstår att se.
    Ett tips: f i x a A I : n. Tack.

  • Bild saknas

    dimman87 2010-06-07 07:32:19 #46

    Mm Shogun 2 ska bli intressant ;) hoppas bara inte det är krutvapen, tycker dem verkligen förstör den här typen av spel. Gillade inte Empire alls pg a. det ;/

    håller med ovanstående om att ett Rome 2 hade varit riktigt grymt, Rome e nog min favorit i serien.

  • Bild saknas

    Forcie 2010-06-07 13:57:32 #47

    dimman87 skrev:
    Mm Shogun 2 ska bli intressant ;) hoppas bara inte det är krutvapen, tycker dem verkligen förstör den här typen av spel. Gillade inte Empire alls pg a. det ;/


    Ledsen, men portugiserna introducerade krutvapen i Japan så att det fanns tillgängligt under i princip hela sengoku jidai. Så om de inte bestämt sig för någon annan era (i vilket fall det vore tämligen ologiskt att kalla spelet för shōgun) så får du tyvärr stå ut med att det är med.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter