På onsdag morgon slås portarna till spelmässan Gamescom upp och under ett par dagar kollar ett par hundra tusen människor in höstens hetaste spel i förtid. Så också FZ. I morgon sätter sig Jonas Högberg på planet till Köln och med sig har han argusögonen, anteckningsblocket och en brinnande lust att redovisa allt han ser. Vi är ofina nog att störa honom mitt i packningen för att få veta vad han tror om evenemanget.

Vad förväntar du dig av Gamescom 2010?

- Stress, press och panik. Det är ju min första stora mässresa så jag går mest omkring i stora cirklar här hemma och oroar mig för allt som oundvikligen kommer att gå fel. Bokningar som rinner ut i sanden, trista PR-iserade intervjusvar och svettiga tyska rövar som söker kontakt med min hud i trängseln... huga. Men förhoppningsvis kommer det bli skitkul också. Jag måste bara komma ihåg att packa ner defibrillatorn ...

Nämn dina tyngsta bokningar.

- Det ska bli fantastiskt kul att få kika närmare på #Portal 2, #Fallout: New Vegas och #Infamous 2 men mest av allt ser jag fram mot min intervju med Yoshinori Ono, mannen som gör #Street Fighter vs Tekken och som är ansvarig för #Street Fighter IV.

Vad blir mässans stora snackis?

- Vad kan toppa avslöjandet av #Bioshock Infinite menar du? Inte mycket. Antagligen kommer ett gäng titlar att slåss om allas uppmärksamhet. Själv hoppas jag mycket på #Dead Space 2, att de vågar vidareutveckla konceptet och inte bara ge oss mer korridoraction.

Vilken mässmiljö lockar mest, jänkarnas E3-överdåd, tyskarnas välorganiserade Gamescom eller Tokyo Game Show i ett folktätt Japan?

- Som rookie har jag ju ingen aning om hur det egentligen ser ut på de tre stora mässorna men om jag måste välja en blir det självklart Tokyo Game Show. De har för vana att visa upp lite mer obskyra spel där och alla dessa horder av cosplay-spelare som hotar en med svärd och kramar låter ju onekligen som något man måste få uppleva i alla fall en gång i sitt liv.

Burgare på Saddle Ranch, fläskschnitzel vid Rhens strand eller en sushi i sin rätta miljö?

- Saddle Ranch har ju blivit lite av en institution i speljournalistkretsar så jag vore ju en idiot om jag sade något annat.

Ett drömavslöjande på mässan vore ...

- ... inte så mycket en särskild titel utan ett nytt, innovativt spel från David Cage (#Heavy Rain) eller Jonathan Blow (#Braid). Vi sätter lite för mycket tilltro till alla dessa etablerade varumärken, jag hoppas allt mer på en framtid där vi erkänner auteurernas värde och vad de kan tillföra våra liv i form av nya, säregna spelupplevelser.

Hur förbereder man sig för att vandra runt i en gigantisk mässlokal, testa spel och intervjua utvecklare i åtta timmar per dag?

- Man ser på skitmycket Star Trek: The Next Generation och drömmer sig bort. Sen bryter man ihop och kommer igen.

Till sist, vad ser du personligen mest fram mot att se?

- Eric Chahis nya, #Project Dust. #Another World-skaparen är ju inte den mest aktive spelskaparen men hans idéer är alltid intressanta och när han säger att det är dags att bygga sandslott med lava så tror jag honom.

---

FZ bevakar Gamescom-mässan både på plats och hemifrån. Du har ett par dagar sprängfyllda med det senaste om det hetaste från spelvärlden framför dig. Som alltid, fast lite mer. Vi börjar hårdbevakningen i morgon, häng med oss ända in i mål!