Med 3DS-titeln #Resident Evil: Revelations planerar Capcom att återgå till den mer krypande skräcken från originaltrilogin och Code Veronica.

"Vi vill göra ett mer skrämmande spel den här gången", berättar spelets producent, Masachika Kawada, för japanska Famitsu. "Vi vill undvika stilen från #Resident Evil 4 och istället gå tillbaka till originalupplägget, där du löser pussel och utforskar omgivningarna. De senare spelen har handlat om hetsig underhållning. Den här gången är skräcken med redan från början. Vi vill göra något så läskigt att spelaren av ren och skär instinkt ska springa för sitt liv."

En nyckeldel för att Capcom ska kunna få till den rätta känslan är valet av miljö. Spelets regissör, Koushi Nakanishi, förklarar:

"Fartygets inre är mörklagt, dämpat och fyllt med skräck. 3D-skärmen återskapar verkligen känslan av att blicka in i en korridor och ana något (eller någon?) i slutet av den. Just därför koncentrerar vi oss på skräcken. Hårdvaran fungerar perfekt för vårt ändamål."

Resident Evil: Revelations utspelar sig emellan den fjärde och femte delen. Utöver skeppet kommer äventyret att innehålla en hamnstad och ett snöbelagt berg.