Sent igår dök den officiella informationen om #The Elder Scrolls V: Skyrim upp i och med att amerikanska spelblaskan Game Informer nådde prenumeranter på den stora kontinenten i väst. När det gick upp ett ljus om att att fiender gick upp i nivå med en själv satte #Bethesda en värmande hand på allas axlar och meddelade i officiella forumet att nivåsystemet är av liknande stil som #Fallout 3 och inte som #The Elder Scrolls IV: Oblivion. Det vill säga att alla fiender inte är på din nivå, men att grupper ändock blir något bättre med tiden.

Borta på NeoGaf har en rejäl sammanfattning radats upp och vi tänkte såhär på lördagseftermiddagen bjuda på en vidaresammanfattning. Du kommer inte välja klass, utan blir istället bättre på det du gör. Ett perk-system, känt från Fallout-serien, medföljer. Du kommer kunna använda och således utveckla 18 olika förmågor (21 i Oblivion, 27 i Morrowind).

Det är även ett mer dynamiskt stridssystem där dina två händer kan göra olika saker samtidigt. Detta inkluderar att kasta två olika trollformler samtidigt, en sköld och ett svärd eller varför inte ett svärd och en eldboll.

Storyn utspelar sig 200 år efter Oblivion i Skyrim - rasen Nords hemvist - där du tar dig an rollen som en person vars öde är att bli drakjägare. Uppdragen är även mer dynamiska och kommer variera beroende på hur du bygger din karaktär. Som magiker kanske andra magiker ger dig uppdrag som du inte fått om du fokuserat på att bli bra på närstrid. Om du skulle få för dig att döda någon som vanligtvis skulle gett dig ett uppdrag, kanske dennes syster kan ge dig uppdraget istället. Men, i och med att du dödat dennes syskon ligger det antagligen en del arbete framför dig.

Annat är duellsystem, att du kan springa, fast-travel är tillbaka, fem större städer, mer varierade grottor, tio olika raser med mera. Nu är det bara att rulla tummarna och vänta på än mer information!