Allt oftare hörs påståendet att dagens vid det här laget lätt åldrade konsoler är den begränsande faktorn för spelutveckling. Men John Carmack, #Id Software-kodaren som kanske mer än någon annan symboliserar pc-spelsutveckling, menar att det under vissa förutsättningar kan vara precis tvärtom.

Carmack säger i en intervju med CVG att Xbox 360- och PS3-versionerna av #Rage rullar i 60 bilder per sekund, men att man har problem att nå 30 bilder per sekund med de integrerade grafikkretsarna i Intels Sandy Bridge-arkitektur. Orsak – krånglig hårdvaruarkitektur. Trots prestandabristen hos konsolerna är det enklar att skriva kod som drar nytta av de resurser hårdvaran faktiskt har. Utveckling till pc är helt enkelt så komplex att den blir långt mindre effektiv än till konsol.

[video=8074]

I den drygt 20 minuter långa intervjun hinner Carmack beta av en rad ämnen, exempelvis hur nöjd han är att ha nått 60 bilder per sekund-målet och hur konsolerna påverkar pc-marknaden.

Rage offentliggjordes sommaren 2007 och det släpps till Windows, PS3 och Xbox 360 den 16 augusti. Det blir det första spelet drivs av spelmotorn Id Tech 5.