#L.A. Noire-utvecklarna Team Bondi har kritiserats för att utelämna 130 personer från spelets credits-lista, och dessutom för ett extremt tufft arbetsklimat. I en nypublicerad intervju bemöter företagets chef Brendan McNamara anklagelserna och förklarar varför spelet tog hela sju år att göra.

– Jag är inte på något sätt upprörd eller besviken över vad jag gjort eller åstadkommit. Förväntningen är en aning konstig här, att du kan göra sånt här utan att ta kål på dig själv. Well, det går inte – oavsett om det är i London eller New York eller var som helst; du tävlar mot de duktigaste människorna i världen på deras område, och du måste vara beredd att göra vad du måste göra för att kunna tävla mot de här människorna, säger Team Bondi-chefen Brendan McNamara.

Tidigare Team Bondi-anställda har hävdat att arbetspassen kunde vara allt mellan 60, 80 och 110 (!) timmar per vecka.

– Allihopa jobbar samma tider. Folk jobbar inte längre timmar än jag gör. Jag dyker inte upp vid 09:00 och går hem vid 17:00 och går till stranden [Team Bondi ligger i Sydney, Australien]. Jag är här samma tider som alla andra är. Vi gör saker som aldrig gjorts tidigare. Vi gör en typ av spel som aldrig tidigare gjorts. Vi gör det med nytt folk och ny teknologi. Om du vill ha ett nio-till-fem-jobb så är du i fel bransch.

Efter sju år släpptes L.A. Noire och belönades med högsta betyg i FZ:s recension. Var det värt uppoffringarna, tycker du?