I skuggan av #World of Warcraft har många massiva onlinespel haft svårt att nå en kritisk mängd betalande prenumeranter, varför många har valt att erbjuda spelet gratis och istället försöka dra in pengar via mikrotransaktioner. Så blir det även med #Tribes: Ascend.

#Hi-rez Studios annonserade tidigare i år att de arbetade med en nystart av den klassiska onlinepangaren, driven av Unreal Engine 3. Enligt IGN är deras inkomstplan inspirerad av #League of Legends där det regelbundet finns möjlighet att köpa nya hjältar. I Tribes: Ascend ska istället olika soldatkonfigurationer, såsom lättare scouter eller tyngre varianter med mindre rörlighet, och olika kombinationer av vapen stå till försäljning.

[video=8361]

Artikel berör inte huruvida ett basutbud av klasser kommer att vara tillgängligt även för de som inte är beredda att betala. Det får vi istället anta och att skillnaderna i betalvarianterna är mer som i #Team Fortress 2, vilket nyligen också blev gratis att spela.