#Konamis legendariska spelskapare Hideo Kojima säger att att han förmodligen aldrig lär bli helt nöjd med spelen han gör, och att han antagligen skulle sluta göra spel om så vore fallet. Han säger också att dagens grafik blivit såpass avancerad att kulturella skillnader blir tydligare – något som inte alltid är till japanska spelskapares fördel.

– Först och främst, jag har aldrig skapat något som helt tillfredsställt mig. Jag tror inte att, fastän teknologin fortsätter förbättras, att jag någonsin ska kunna skapa något som helt och fullt tillfredsställer mig, säger Hideo Kojima.

– Att skapa något är att ta omöjliga saker och göra de möjliga, saker du vill kunna göra. Om det når den punkt då jag kan skapa vad helst jag vill så kommer jag förmodligen sluta göra tv-spel.

Den alltmer avancerade grafiken skapar nya problem som inte fanns förr, enligt Hideo Kojima.

– Med dagens teknologi finns det mer möjlighet för uttryck i spelen. Vi kan få med fler kulturella skillnader från olika länder, rasmässiga skillnader. Så vi har fått en liknande situation som Charlie Chaplin hade. Han behövde inte ord för att uttrycka sig själv i sina filmer, men plötsligt behövde han inkludera ord för att fortsätta vara relevant.

– Tidigare när japanska spelregissörer använde japanska miljöer, som Tokyo, fanns ingen kulturell barriär till resten av världen eftersom teknologin innebar att du inte kunde avgöra om det var Japan eller någon annanstans. Nu är det annorlunda, så det blir svårare. Istället för att använda japanska miljöer måste spel bli mer som Hollywood.