#Bethesda anklagas ofta av skäggiga gamla pc-spelare för att deras nya Elder Scrolls-lir bara blir enklare och enklare. Nu slår spelföretaget tillbaka, och hävdar att de minskat antalet gameplay features i #Skyrim för att göra ett så bra spel som möjligt.

– De [försvunna features från gamla Elder Scrolls-spel] finns inte i Skyrim av samma anledning som vi inte inkluderade dem i Oblivion. Mark och recall är en som var riktigt rolig, men precis som med levitation, plockades det bort så vi kunde designa bättre gameplay-utrymmen och scenarion, säger game director Todd Howard.

– Vi var ordentligt begränsade i Morrowind eftersom spelaren kunde recall eller levitera ut ur många situationer och förstöra dem. Det fanns gott om bra gameplay och nivådesignsjobb vi helt enkelt inte kunde göra, men nu går det. På den tiden sköts många bra idéer vi hade ner när en annan designer sa "oh yeah, jag bara leviterar eller recall därifrån". Så vi tog bort det.

Borttagna vapen som exempelvis spjuten finns däremot inte kvar eftersom det är en fråga om prioritering och utvecklingstid, enligt Todd Howard.