Spelbranschen (minus #Activision) fruktar de första veckorna i november. Då riktar spelkonsumenter stora delar av sin samlade köpkraft mot det nya Call of Duty-spel som årligen släpps under den perioden. Alla vet att Call of Duty går åt i hisnande mängder, och nu har Activision släppt de exakta siffrorna.

#Black Ops har sedan premiären den 9 november förra året sålts i 25 miljoner exemplar, det uppgav Activision Publishing-chefen Eric Hirshberg i går. Det är tre miljoner fler sålda exemplar än det ett år äldre #Modern Warfare 2. Återstår att se om framgångssagan fortsätter när #Modern Warfare 3 ger sig ut i strid den 8 november i höst.

De finfina försäljningssiffrorna är ett bidrag till att Activisions intäkter ökat markant. Under årets andra kvartal steg intäkterna till 1,1 miljarder dollar, en ökning från 967 miljoner samma period förra året. Intäkterna steg också för hela första halvåret; 2,6 miljarder dollar från 2,2 miljarder året innan. Digital försäljning, t.ex. #World of Warcraft och DLC-paket till Call of Duty och andra spel, står för en allt större del av intäkterna. Under årets andra kvartal utgjorde onlineförsäljningen 37 procent av #Activision Blizzards nettointäkter.