Det krävdes en hel del blod, svett och dårar för att få klart #Uncharted 3: Drake's Deception i tid, förklarar utvecklarna angående den hektiska "crunch"-fasen under utvecklingens slut.

– Det var det tuffaste jag någonsin gjort i spelindustrin, säger creative director Amy Hennig.

– Det var ganska brutalt den här gången. Jag menar, det blir alltid crunch. Det finns alltid folk som jobbar övertid. Men den här gången – på grund av spelets omfattning och mål – till och med efter att vi gått tillbaka och kortat ner vissa saker och trimmat andra så fanns det fortfarande så mycket att göra på den tid vi hade kvar att göra det på, fyller cinematics animation lead Josh Scherr på.

– Det blev ännu mer press eftersom vi hade med fler språk än vi nånsin haft tidigare, både talade och textöversättningar, förklarar game director Justin Richmond.

Det råder alltså ingen tvekan om att det krävts en hel del uppoffringar för att färdigställa Uncharted 3. Men det var det helt klart värt, som vår FZ-recension lyriskt förkunnar.

Nathan Drakes senaste släpps idag, exklusivt till Playstation 3. Är du pepp?