Nära sju år efter premiären tycks megasuccén #World of Warcraft vara på nedgång. I maj fördrev 11,4 miljoner människor sin fritid i Azeroth med omnejd, men den siffran har nu sjunkit till 10,3 miljoner – en minskning med tio procent. Det berättade #Activision Blizzard under ett möte för investerare i USA i går, skriver Massively.

Mike Morhaime , vd på #Blizzards, säger att man främst tappat spelare i öst (vilket torde betyda Asien). Nedgången verkar dock inte ha särskilt negativa konsekvenser för företagets ekonomi: under det senaste kvartalet tredubblades vinsten och Activision Blizzard kammade hem 627 miljoner dollar i försäljning, varav 148 miljoner är vinst. Dollar alltså, vilket blir närmare en miljard i svenska kronor.

Med 10,3 miljoner betalande spelare är World of Warcraft ändå marknadens utan konkurrens populäraste massiva onlinerollspel. Som mest har det haft i trakterna av 12 miljoner spelare, men ett år efter den tredje och senaste expansionen #Cataclysm verkar det alltså som att åldern börjat ta ut sin rätt.

Återstår att se om nästa expansion, den nyligen presenterade #Mists of Pandaria kan vända trenden, eller om det är dags för ett nytt spel att dominera MMO-genren. Mest troliga konkurrenter är decemberaktuella #Star Wars: The Old Republic, det datumlösa #Guild Wars 2 eller Blizzards egna, ännu ganska hemliga projekt #Titan. Har något av dem en chans?