#Rockstar bestämde sig för att ändra vissa detaljer i hyllade #Grand Theft Auto III, som släpptes bara veckor efter terrorattacken i New York som skakade världen. Bland annat ströks ett färdigt uppdrag som hade referenser till terrorism, och Liberty City förändrades för att inte efterlikna New York lika mycket.

Även viss fotgängardialog och radioprat ströks eftersom att det inte kändes passande.

– Såvitt jag minns så ändrade vi färgen på polisbilarna så de inte var identiska med NYPD, vi ändrade flygrutten för ett plan så det inte såg ut som det flög in i eller bakom en skyskrapa, och vi tog bort ett uppdrag som gjorde en referens till terrorister, säger Rockstar-chefen Dan Houser.

Spelet försenades också med tre veckor, medan Rockstar gick igenom koden i detalj för att se till att inget opassande råkade slinka med. Men förseningen berodde också på rent praktiska problem.

– Mycket av förseningen i lanseringen av spelet, vilket bara var några veckor, var en produkt av det faktum att vårt kontor i New York låg ganska nära Ground Zero så allt jobb som behövde göras där var omöjligt att genomföra under ett tag. Känslan på kontoret... Det var verkligen upprörande, enerverande och överväldigande. Det var likadant för oss som det var för alla andra. Men vi kände också att vi kommit så nära att göra detta fantastiska spel och att trots dessa problem, liksom trots Take Two:s problem, så var det vår plikt att slutföra det, säger Dan Houser.