Legendariska #Nintendo-designern Shigeru Miyamoto avslöjar nu att Kyoto-företaget kunde ha släppt #Zelda: Skyward Sword redan förra julen, men att de valde att vänta eftersom utvecklarna ogärna ville släppa ifrån sig ett halvfärdigt spel. Istället valde Nintendo att finputsa varenda detalj – något som uppskattades starkt i FZ-recensionen.

Nintendo-chefen Satoru Iwata hymlar inte med att Nintendos ekonomiska kalkyler för 2010 hade mått bra av ett tidigare Zelda-släpp.

– När utvecklare tar den väg som är bekvämast för dem så har de fått sina prioriteringar fel. Och det är farligt. Det var därför som, trots att det fanns förmildrande omständigheter och andra intressen på spel, som du måste kunna förena dem. Det är inte bra att bara tänka på vad som är mest bekvämt, säger Satoru Iwata.

Shigeru Miyamoto fyller i:

– Om vi bara hade tänkt på vad som hade varit enklast för företaget när vi gjorde det här nya spelet The Legend of Zelda: Skyward Sword, så hade vi antagligen släppt en halvfärdig produkt förra julen och sagt att vi hade hunnit bli färdiga i tid eftersom det var en order från företaget, säger Shigeru Miyamoto.

– Eftersom det spelet vi gjorde var så enormt stort så behövde vi jobba hårt med det. Annars hade det känts bortkastat. Vi spenderade så mycket tid på att göra ett riktigt bra spel och det blev så bra att det hade varit slöseri att inte försäkra oss om att det var ordentligt finputsat, fortsätter han.

FZ rekommenderar alla intresserade att läsa hela Nintendos massiva artikel. Den ger väldigt många intressanta inblickar i hur företaget själva resonerar kring sin 25-årsjubilerande Zelda-serie.

Tycker du att The Legend of Zelda: Skyward Sword varit värt den långa väntan?

Bilden: Shigeru Miyamoto (till höger) i samspråk med Nintendo-bossen Satoru Iwata.