#Minecraft-skaparen Markus "Notch" Persson känner inte att indie är det som bäst beskriver hans studio #Mojang längre. Han menar att arbetsvillkoren förändrats sedan den enorma Minecraft-succén och att den goda ekonomin gör att synen på företaget borde förändras.

– Jag tycker inte att Mojang är indie i det avseendet av hur jag brukade jobba, eftersom vi nu har en avlöningslista att tänka på och vi behöver göra saker för att försäkra oss om att företaget klarar sig. Vi har andra saker som influerar vad vi gör mer än att bara försöka fokusera på spelen. Vi ser till att jag och Jakob [Porser] enbart fokuserar på spelutveckling så grundarna fortsätter utveckla, säger Markus Persson till PC Gamer.

– Men som företag tycker jag inte att vi är indie på det sätt jag brukade mena det. Men som indie i det andra avseendet – att vi gör spel vi själva vill spela utan utvändig påverkan – ja, då är vi fortfarande indie.

Minecraft släpptes officiellt i höstas och har sålt i 4,7 miljoner exemplar med över 20 miljoner registrerade användare.

To be indie or not to be indie, that is the question, som William Shakespeare en gång i tiden filosoferade.