Finska #Rovio har gjort braksuccé sedan de för några år sedan introducerade den ömsom charmiga, ömsom dödsirriterande fågelmassakern #Angry Birds till allsköns individer världen över. Borta på Midem-konferansen i Cannes talade Mikael Hed på Rovio ut om företagets syn på piratkopiering, vad som är viktigt att tänka på med mera.

– Vi har haft en del problem med piratkopiering och då inte bara när det kommer till apps, utan även när det kommer till konsumentprodukter. Det finns tonvis med merchandise ute, framförallt i Asien, som inte på något sätt är licensierade produkter.

– Vi skulle kunna lära mycket från musikindustrin, och dess rätt hemska försök att nedkämpa piratkopiering.

Hed förklarade vidare att Rovio inte skulle ta sig an piratkopierare i rätten, förutom när de känner att det gäller produkter som är skadliga för varumärket eller dess fans.

– Piratkopiering behöver inte alltid vara av ondo, mot slutet av dagen kan det leda till mer business.

– Vi tog något från musikindustrin, vilket var att sluta behandla våra kunder som användare, och istället börja behandla dem som fans. Vi gör det nu för tiden: pratar om hur många fans vi har. Om vi förlorar våra fans, så går vårt företag i graven, men om vi kan få fler fans, ja då växer företaget.

Tycker du att det ligger något i Heds ord? Betänk alla diskussioner mellan stora titlar där de stora titlarna är del av samma genre, och den närmast brinnande glöd som vissa ibland försvarar just "sin" titel med.