Begrepp som PvE (spelare mot miljön) och PvP (spelare mot spelare) är närmast allmänbildning i dagens läge, om du har någon som helst intresse av flerspelarspel. I #Guild Wars 2 kommer du kunna ta del i WvW-bataljer (värld mot värld) med tre världar som utspelas i "The Mist" (dimman), ett specifikt område för ändamålet. Varje värld utgår från en server, så kontentan är att det blir server möter server möter server.

Målet är att under två veckor kämpa om ett område, ta kontrollpunkter och städer, samla in resurser, uppgradera allt du har och nedgöra de andra servrarnas spelare. Gillen kan ta sina egna områden (ett per gille) som ger andra former av bonusar till alla spelare från den servern.

Därtill kan fiender släppa föremål när de nedgörs och alla prylar som släpps ligger runt din karaktärsnivå, vilket innebär att du kan använda det du finner. Alla karaktärer på olika nivå kan utföra någonting, och även om en nivå 1-karaktär kanske inte får det särskilt lätt mot en nivå 80 (på grund av fler förmågor och bättre prylar) kan denne samla in resurser eller stötta från sidolinjen i en större strid. När hundratals spelare springer omkring samtidigt är det sällan det blir en-mot-en-strider ändå.

Resurserna som samlas in kan användas till att exempelvis köpa belägringsprylar, som katapulter och murbräckor. Dessa behövs för att ta ner de kraftigare befästningarna. Resurserna kan även användas för att uppgradera de datorstyrda karaktärerna, eller diverse byggnader som i sin tur ger bonusar eller bättre försvar.

Om du tycker att det verkar intressant rekommenderas att du spanar in officiella bloggen där #ArenaNets Mike Ferguson berättar än mer.

Just nu håller förresten vår egna Fredrik Eriksson på och spelar den stängda betan, och han får uttala sig om vad han tycker och tänker först nästa vecka.

Undertecknad har aldrig avundsjukshatat honom så mycket som just nu.