I ett nygammalt videoklipp (filmat i januari men publicerat först nu) diskuterar Tim Schafer och Ron Gilbert tankarna kring deras kommande peka-klicka-äventyr #Adventure. Båda herrarna tycks rörande överens om att det är old school-grafik i klassisk 2D som gäller.

– En av anledningarna till att jag ville göra ett äventyrsspel var för att få arbeta med Nathan Stapley som är en artist med en fantastisk målarstil. En av sakerna jag saknar med 2D-äventyrsspelen är att du hade möjligheten att låta en duktig artist uttrycka sig själv direkt på skärmen; utan att behöva gå igenom 3D-shaders eller någon annan komplicerad teknologi som riskerar att ändra eller förändra deras vision, säger Tim Schafer.

Kollegan Ron Gilbert håller med:

– Jag tycker allt borde vara 2D. Old school. Jag tycker att det helt enkelt är mer intressant än 3D. 3D ger dig mycket men för ett projekt som detta, där vi vill göra något som verkligen framhäver tecknarens art, så tycker jag att 2D verkligen skulle göra det, säger han.

Hela filmklippet är 35 minuter långt och kan ses i sin helhet nedan.