Tim Cain diskuterade skapelseprocessen för #Fallout igår under en panel vid Game Developers Conference-mässan i San Francisco. Enligt honom var från början tanken att det hyllade postapokalyptiska rollspelet skulle ha blivit ett traditionellt dungeons & dragons-äventyr, innan det skrotades till förmån för tidsresande och dinosaurier.

– Många som kom ombord [på projektet] sa att vi kunde göra något som är bättre än D&D – att vi kunde ge det en egen twist. Vi gav upp om det fort eftersom det var så många fantasy-spel som utvecklades. Det var valet som räddade oss från att få spelet nedlagt, säger Tim Cain.

– Vår andra idé var episk. Du började i den moderna världen, du skickades tillbaka i tiden, du dödade apan som skulle utvecklas till moderna människor, du besökte rymden, du besökte framtiden där dinosaurier härskade, du förvisades sen till en fantasy-planet där magi tog dig tillbaka genom tiden och sen kom du tillbaka till den moderna världen för att rädda din flickvän. Det är konstigt att ens höra mig prata om det nu, men vi tänkte verkligen köra på det här. En av de andra producenterna smällde till mig och sa "Det finns inte en chans att du någonsin kommer få igenom den här historien. Du kan jobba på den i åratal och ingen kommer någonsin låta den genomföras", fortsätter Tim Cain.

Nästa idé handlade istället om att utomjordingar invaderade så gott som hela jorden förutom en viss underjordisk stad, varifrån en hjälte skulle stiga fram och rädda mänskligheten från förintelse.

– Detta är vad som formades till Fallout – idén om ett källarvalv du lämnade för att gå ut i ödemarken.

Sagan om Fallout började alltså med drakar och demoner, dinosaurier och magi – vem hade kunnat tro det?