Legendariska speldesignern Peter Molyneux sade under Xbox Spring Showcase-tillställningen att han är dödstrött på traditionella handkontroller. Han är knappast något större fan av att trycka på knappar. Istället förklarar han att en handkontroll är "lika experimentell som en tegelsten".

– Jag kommer att gå helt över gränsen här, och det här är de grejer som sätter mig i knipa. Men jag är bara helt dödstrött på alla jävla handkontroller. Verkligen! En handkontroll är lika experimentell som en tegelsten nuförtiden. Eftersom du vet vad det är, oavsett vilket spel du gör, så plockar du upp handkontrollen och gör samma sak. Din tumme rör sig hit, du kan inte röra din tumme så här, du kan bara röra den så här. Ditt finger går hit, du trycker på avtryckaren och förväntar dig att en pil avfyras, ett skott avfyras från ett vapen, oavsett vad det är, och du använder det här fingret ibland. That's it. That's it, säger Peter Molyneux.

– Och detta är hela din upplevelse, helheten. 100 procent av din upplevelse i detta spelet är vad du gör med denna tummen och detta fingret. Det låter skit. Om jag skulle komma hit till Spring Showcase – och låt oss tänka oss att världen vore tvärtom. Tänk om vi hade Kinect och jag kom in och sa att, titta, detta är den bästa gaming-prylen i hela världen, och du sa "åh, verkligen? Hur funkar den?" Du kan använda din tumme, finger och den här tummen... Du skulle slakta mig!, fortsätter han.

Men Peter Molyneux lustmord på den traditionella handkontrollen var inte över där. Istället fortsatte han med att jämföra handkontroller med brittiska tonårssåpan Hollyoaks.

– Det måste finnas något mer. Det måste finnas något mer än det. Detta är spelens Hollyoaks. Jag menar, det är det.

Nyligen avslöjade Peter Molyneux att han lämnar Lionhead och Microsoft till förmån för nystartade spelhuset #22 Cans. Han kommer dock att jobba vidare med #Fable: The Journey på konsultbasis, och givet ovanstående uttalande ska vi nog inte förvänta oss att hans kommande titlar får stöd för dessa "jävla handkontroller".

Intressant i sammanhanget är att Peter Molyneux tidigare erkänt att Kinect har vissa problem som kontrollmetod.