Under 2006 basunerade #Sega ut att ett Aliens-fps tolkat av #Gearbox Software var under utveckling, men när det missade sitt tilltänkta släpp 2008 var det många som undrade vart det tog vägen. Därefter fick spelet namnet #Aliens: Colonial Marines innan det blev fantastiskt tyst. Ett tag. Sen var det februari 2010 och mitt i den svenska vintern vaknade rymdmonstren återigen till liv. Men vad kan ha föranlett denna känsla av att det varit under utveckling hur länge som helst?

– Jag tror att det är ett antal saker som skapat den där känslan. En av dem var att det tillkännagavs innan vi ens påbörjat det. Sen var det [Alien-]rollspelet som var under utveckling av #Obsidian som avbröts. Jag tror att när det hände och vi inte hade visat spelet eller ens pratat om det skapade det förvirring i stil med, 'vänta, vad var det som fick avbrytas?', säger Randy Pitchford till Joystiq.

Han menade även att Sega, Gearbox och 20th Century Fox var så uppspelta när dealen slöts under 2006 att de inte kunde låta bli att släppa iväg ett litet oskyldigt tillkännagivande.

Så, hur mycket energi har egentligen lagts på att utveckla rymdslasksimulatorn som är väntat för släpp under hösten?

– När det släpps, har det arbetats på ungefär lika länge som vi la ner på #Borderlands.