År 2012 kanske blir känt som året då gamers själva började donera och finansiera de spel de vill ha i sin hand. Ja, i förväg istället för efteråt. Kickstarter har bidragit till påbörjandet av titlar som #Adventure, #Wasteland 2, #The Banner Saga och #Shadowrun Returns. Nu är en ny finansieringsmöjlighet på väg – nederländska Gambitious. Den stora skillnaden mellan Gambitious och Kickstarter är att det förstnämnda låter utvecklarna bestämma hur stor del av spelet som blir möjligt att finansiera, varefter du går in och betalar för att bli delägare och således få del av den potentiella kakan.

– Den stora skillnaden mellan Gambitious och den nuvarande mest populära Kickstarter är att det förstnämnda inte handlar om donationer, säger Gambitious VD Korstiaan Zandvliet till GI.biz.

Ett annat exempel på liknande system för utvecklare är #Slightly Mad Studios World of Mass Development som drog igång förra året, där det stora tillika enda nuvarande projektet är deras egna #Project C.A.R.S.

Gambitious drar igång under årets E3-mässa, en mässa vi kommer täcka insvepta i filtar med varsitt glas vatten i handen.