Nyheter
Al Lowe: Dagens spel är inte kul

Al Lowe: Dagens spel är inte kul

41 kommentarer

Av 2012-04-26 11:06


Dagens spel består av lättköpta poänger och saknar den kluriga humor som kännetecknade 90-talets äventyrsspel. Den salvan avfyrar Al Lowe, far till sex (eller sju!) Leisure Suit Larry-spelen under 80- och 90-talet, i en gästkrönika hos Wired. Samtidigt ställler han sig på samma sida som de som kritiserar dagens spel för att vara för strömlinjeformade.

– När blev klipskhet passé? När blev insinuation onödigt? När blev tänkande överflödigt?

http://www.fz.se/bilder/?id=534230
Al Lowe.
Den gode Lowe svarar själv på frågorna. Äventyrsspelen var perfekta för 80-talets datoranvändare eftersom dåtidens datorer var så bökiga att använda att intresset för pussel och problemlösning närmast var ett krav. Och spel som Larry Monkey Island, Maniac Mansion, Space Quest, Sam and Max och Day of the Tentacle passade dem förträffligt. Sen blev Windows användarvänligt, datornyttjarna blev användare istället för problemlösare och intresset för de kluriga äventyren störtdök.

Men Lowe tror att spelarfinansiering genom Kickstarter kan få pendeln att svänga tillbaka. När spelen finansieras av privatpersoners pengabidrag kan utvecklarna utforma dem som de själva vill, och Tim Schafers och Ron Gilberts mäkta framgångsrika Kickstarter-projekt Adventure nämns som exempel.

Också Leisure Suit Larry är på väg att återuppstå med hjälp av Kickstarter. Målet var att skramla ihop 500 000 dollar till nästa vecka, och i går stod det klart att man lyckats. Men någon revolution för spelvärlden lär inte "nya" Larry bli, utan snarare en nytolkning av det första Larry-liret från 1987.

Larry kommer igen
Spelinformation

Twittra

Facebook

Kommentarer
Kommentarerna nedan skrivs av läsarna. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Dölj toppkommentarer Toppkommentarer
  • Raid25
    Raid25 2012-04-26 11:17
    "När blev tänkande överflödigt?"

    Håller med.
  • Bojkott
    Bojkott FZ-supporter 2012-04-26 11:40
    Jag saknar dom gamla "peka och klicka" spelen där man löste problem, och gamla äventyrsspel överhuvudtaget. Nu för tiden får man för mycket hjälp eller så är gåtorna i lågstadienivå.

    Jag hoppas verkligen att detta kommer återuppliva genren.
  • Tompa
    Tompa Admin 2012-04-26 12:14
    KatOne skrev:
    Konsollifieringen is the cancer

    Bara för att motargumentera – vad i en pc gör äventyr och Larry-spel så mycket mer avancerade än om de hade släppts på konsol?

    Jag tror inte det har ett dugg med just konsolerna att göra, snarare att tillverkare och utgivare insett att enklare spel (både användarvänlighet och hur svåra de är) uppskattas av fler, och därmed säljer bättre. Och driver man företag är det ganska märkligt att föredra 10 000 sålda ex framför 100 000.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ