Det går olika framåt i olika sektorer i olika delar i världen. Cliff Bleszinski har i en intervju med Gamasutra gett en intressant bild av hur han tänker kring just spelbranschen på den lilla ön i öst, ofta refererad till som Japan.

– Mitt råd till Japan är att på den diskbaserade marknaden kan du inte ignorera multiplayer, men med det sagt menar jag inte att de ska slänga på multiplayer på alla spel, säger Cliffy till Gamasutra.

Han drar upp både #Shadows of the Damned och #Vanquish som exempel på titlar som hade kunnat gynnas av välgenomtänkta flerspelarlägen. Framför allt det sistnämnda är något som får hans tunga att lossna.

– Det varumärket, det var rätt bra utifrån att det ska passa västerlänningar, medan gameplayet var grymt, själva känslan... Och jag har ofta sagt att om Gears är ett dundrande godståg i den gamla vilda västern, är Vanquish istället det japanska blixtsnabba tåget, stylemässigt och allt. Och det finns absolut ingen anledning till att jag inte kunde ha hoppat omkring, gjort megaslides och dykt upp i luften i en arena med andra spelare.

Bleszinski pekar även på #From Softwares mycket framgångsrika #Demon's Souls och #Dark Souls som exempel på när de verkligen lyckats. Han menar på att deras sätt att väva in flerspelarläget i enspelarupplevelsen kan få alla, inte minst västerländska utvecklare, att tänka till en extra gång kring hur man kan få till en mixad upplevelse.

Vad tänker du om hans resonemang?

(Bildtext: Cliffy röjer igång motorsågen och sveper till mot den japanska spelbranschen.)