Det har varit minst sagt hektiska dagar för #Blizzard sedan den 15 maj, datumet då #Diablo III äntligen släpptes lös på världen. Samtidigt som de flesta kritiker tycks ense om att spelet i sig är en upplevelse utöver det vanliga så har däremot själva lanseringen inte gått helt smärtfritt – FZ sammanfattar vad som gått åt helvete.

Error 37! Error 37!

Visst, de flesta större spel med onlinefunktionalitet idag drabbas av barnsjukdomar med inloggningsstrul och trilskande servrar. Men i Diablo III:s fall är det förhatliga error 37-meddelandet mer irriterande än vanligt eftersom spelet kräver att du är uppkopplad även när du slaktar monster i singleplayer – något som fansen knappast uppskattar. Och något är givetvis fel när FZ publicerar en guide till alla felmeddelanden du kan stöta på.

Uteblivet auktionshus

Igår skulle verkliga pengar ha införts i auktionshuset, men så blev det inte. Istället får spelarna vänta till den 29 denna månad innan de förhoppningsvis ska kunna köpa och sälja prylar för fysiska slantar. Officiellt skyller utvecklarna på "tekniska problem" som orsak till uppskjutningen, något som också tvingat dem att be spelarna om ursäkt för missen.

Hackade Diablo III-konton?

Det officiella forumet är nerlusat med historier om spelare som blivit av med pengar och prylar, och där Blizzard i efterhand fått gå in och återställa drabbade konton till en punkt innan intrånget. Detta har gjort många frustrerade över bortsprungen speltid och inte minst värdefull loot som gått förlorad för alltid. Som inte detta vore nog förekommer även obekräftade uppgifter om att hackade konton länsas för att sedan säljas vidare.

Försvunna achievements

De första dagarna hängde inte achievements-servern med när alla nya spelare skulle in samtidigt, vilket resulterade i förvirring hos vissa fans vars surt förtjänade achievements inte registrerades. Allt sådant här strul ska ha rättats till med tiden, men även detta är ett tecken på hur hårt belastade Blizzards servrar måste ha varit när lanseringen var som hetast.

Söndagens server-stopp

Stort Diablo-sug i helgen, förstärkt av ledighet och allt? Well, under söndagen låg de europeiska Battle.net-servrarna nere ett antal timmar när trycket var som högst, och vi fick ingen direkt förklaring om varför mer än att Blizzard hade "problem". Det har spekulerats i att server-strulet varit relaterat till de påstådda hackade Diablo-kontona, men det har varken bekräftats eller dementerats officiellt.

Ovanstående är en sammanfattning av de största missarna under Diablo III-lanseringen. Vilka problem har du råkat ut för, och tycker du att det är något FZ missat att ta upp? Skriv det i kommentarstråden i sådana fall!

Men glöm inte heller att trots alla problem så tycks de flesta vara ense om att Diablo III är fantastiskt – när det fungerar. FZ:s tunga recension samt FZ-medlemmarnas snittbetyg på hiskeliga 4,53/5 talar sitt tydliga språk.