I april släpptes indieliret #Fez via Xbox Live Arcade, efter många om och men. Vår recensent diggade spelet skarpt, men dessvärre fann hängivna fans en hel del trassel. Detta rättades ganska snart till med en uppdatering, men uppdateringen togs ner när det framkom rapporter om att några spelare fick korrupta sparfiler efter installationen. Nu är uppdateringen uppe igen, med motiveringen att #Polytron anser att det är orimligt att de ska betala tiotusentals dollar för att uppdatera sin uppdatering och få spelet återcertifierat.
Det är på officiella bloggen som informationen dykt upp, och du rekommenderas att läsa/skumma igenom hela inlägget som klipskt nog inbäddats nedan:
Det är alltså enligt utvecklarna en liten minoritet som har problemen, och denna lilla minoritet är fylld med dem som klarat av eller är i slutet av spelet. Som du kan utläsa i ett av de senare styckena påpekar de att folk tror att Microsoft betalar dem för plattformsexklusivitet, men de kontrar med att det är de som betalar Microsoft.
Uppdateringen uppges göra spelet bättre för nästan alla, och det går att utläsa att de i nuläget smått ångrar att de valde XBLA-formatet över Steam, där de enkelt kunnat uppdatera spelet, putsa till uppdateringen och uppdatera den tillputsade uppdateringen utan att behöva dränka plattformsinnehavaren i dollartecken.
Det är värt att tänka ifrågasättande åt alla hållen här. Varför väljer små utvecklare att få ut sina alster på Xbox Live Arcade, eller binda det till en plattform om det uppges inte gynna dem ekonomiskt? Kan det kanske vara så att det gynnar dem så länge det inte behövs uppdateras?