I mars rapporterade vi om Peter Molyneux-spoofen @Molydeux som ledde till ett helt globalt spelskaparevent baserat på spoof-mannens galna idéer. Nu, ett antal månader senare har Molyneux lämnat #Lionhead Studios och dragit igång #22 Cans, något av en experimentstudio där första titeln Curiosity är ett free-to-play-spel där man kan köpa DLC. Detta DLC används för att slå på en kub, och det är endast den som slår sista slaget som får se vad som finns däri. Priserna skiljer mellan några kronor, och hundratusentals kronor, men i slutändan uppges målet vara att se hur nyfikna människor egentligen är. Ju bättre vapen, desto större chans att just du får slå sista slaget. Nu har spoofen Molydeux skapat sig en egen liten reklamfilm för Molyneux projekt, vilket du bör beskåda nedan.

Molyneux är känd, och i en del kretsar ökänd, för att ha en diger lista intressanta tillika starkt positiva ord att beskriva sina spel med. Han har en stark kreativ ådra, och ligger bakom en hel del storslagna serier och kanske allra mest när han styrde #Bullfrog Productions för sisådär fjorton tusen år sedan.

Molydeux lyckas dock ta löftena och drömmarna till nästa nivå. Värt att notera är att Molyneux själv sagt att det bland annat var Molydeux som fick honom att lämna Microsoft-skeppet och segla ut på sitt egna kreativa hav. De konstiga tillika intressanta Molydeux-idéerna fick honom att längta efter möjlighet att följa kreativa idéer som inte begränsas av att vara bundna till en stor utgivare med särskilda krav.

Mot slutet av augusti släpps Curiosity. Är du nyfiken?