#Obsidian Entertainments Chris Avellone säger att han är sugen på ett nytt #Planescape: Torment-spel, men han skulle varken vilja göra en direkt uppföljare eller använda sig av den (enligt honom) begränsande D&D-licensen. Och finansieringen? Kickstarter, så klart.

– För att vara ärlig vet jag inte om jag skulle vilja göra det som ett Planescape-spel – jag tror att en bättre approach vore att ignorera D&D-mekaniken och lyfta vad Planescape försökte göra och vad spelet gjorde, och se om du kan göra vad Fallout gjorde när det blev den spirituella uppföljaren till Wasteland, säger Chris Avellone.

– Jag tror att om du gjorde ett spel med vissa av koncepten från Planescape, de metafysiska idéerna och resandet mellan olika plan – utan att använda D&D-mekaniken – så kan du förmodligen skapa ett mycket bättre spel.

Chris Avellone medverkade i Planescape: Torment-utvecklingen och hävdar att vissa magier till exempel behövde strykas, "eftersom det var saker D&D inte tillät".