#Ubisoft hävdar att piratkopieringen av deras pc-spel uppgår till ungefär 93 till 95 procent. Med andra ord skulle detta betyda att för varje exemplar Ubisoft säljer är det nio stycken som piratkopieras.

Svaret på de svarta siffrorna är enligt Ubi: mer free-to-play åt pc-gamers!

– Vi vill utveckla pc-marknaden och free-to-play är rätt väg att gå, säger Ubi-chefen Yves Guillemot i en intervju med Gameindustry.

Han fortsätter:

– Fördelen med F2P är att vi kan få intäkter från länder som vi inte tidigare kunnat få – platser där våra titlar spelades men inte köptes. Med free-to-play får vi inkomster, det får varumärken att överleva längre.

Guillemot menar att F2P är ett sätt att komma närmare spelarna.

– På pc är det bara fem till sju procent av spelarna som betalar för F2P-material, men normalt sett är det ändå bara fem till sju procent som betalar överhuvudtaget. Resten piratkopieras. Siffran ligger på runt 93 till 95 procent, så utfallet blir ungefär detsamma. Intäkterna vi får från F2P-spelarna är mer långsiktigt, så vi kan fortsätta skapa innehåll.

På Gamescom förra vecka utannonserade Ubisoft bland annat F2P-titlarna #Anno Online och #Might and Magic: Heroes Online. Och det är bara ett par exempel i det alltjämt växande gratisutbudet.

Ubisoft och pc-spelarna har som de flesta känner till en ansträngd historia. Kritiken mot Ubis orimliga drm-skydd och det faktum att pc-spelarna får vänta orimligt mycket längre på titlarna än konsol-gamers är två av de hetaste potatisarna.

Men är free-to-play rätt väg att gå för att framtiden ska bli ljusare?