Spelet #Seduce Me rörde genast upp mycket känslor på Steam Greenlight. Snabbt som ögat togs det också bort av #Valve. Gamesindustry har intervjuat en av de två spelutvecklarna, Miriam Bellard, från indiestudion #No Reply Games som ligger bakom spelet.

– Jag tror att vi lyckades övertyga oss själva om att det fanns en rimlig chans att de skulle ta det, och spelet vad nära nog att färdigställas när Greenlight kom, så vi tänkte att vi skulle komma med från början och se vad communityn sade.

Ett hundratal kommentarer hann välla in innan Seduce Me togs bort. Alltifrån "Sådant här hör inte hemma där det finns barn" till "Era frustrerade sexofober! Sex är vackert och sexspel kan ha samma dignitet som andra spel". Miriam Bellard anser att Valves agerande var fegt.

– Vi fick ett väldigt allmänt mail där det stod att vi hade brutit mot reglerna och att spelet togs ned. Det verkade som att Valve inte ville ta itu med det och engagera sig. Vi blev faktiskt riktigt chockade när det togs ned eftersom vi trodde att det åtminstone skulle få finnas på Greenlight för att diskuteras. Vi skulle inte ha haft något emot att ta bort några av bilderna om de var för livfulla för forumet, men det fanns ingen kommunikation – ingenting.

Mariam Bellard menar att Valves agerande till stor del beror på den amerikanska publiken och dess moralpanik. Spelet fick aldrig så starka reaktioner i Amsterdam, där studion är lokaliserad, som det fick på Steam.

– Personligen tycker jag inte att Valve behöver ta det säkra före det osäkra. Jag tycker att Valve är i en position där de hade kunnat driva på detta om de hade velat. Visst hade de kanske förlorat en väldigt liten del av deras publik, men de skulle få andra... Varför de har valt att inte göra det beror möjligen på att de är en del av den där amerikanska kulturen, och de ser den här frågan ur den amerikanska synvinkeln.

Vad tycker du om sexspel? Och agerade Valve på rätt sätt?