För bara lite mer än en vecka sedan dök första gameplayet från #Mojang Specifications och Markus "Notch" Perssons nya #0x10c upp för allmän beskådan. Nu har Markus i en intervju med PCG talat ut om spelets inspirationskällor och diverse mål och idéer. Därutöver har en ny gameplay-rulle dykt upp där du kan beskåda texturer som inte är tagna direkt från #Minecraft.

– Målet är att få det att kännas lite som Firefly. Du kan försöka landa på en planet men du tabbar dig och istället för att skeppet bara exploderar som det skulle gjort på riktigt, så pajar landningsprylarna. Dessa behöver du försöka fixa genom att hitta resurser, sa Markus Persson.

– Istället för att äventyret handlar om att flyga från hit till dit så är det: Jag ställer in en destination, åh nej jag körde på en liten asteroid och cloaking-enheten gick sönder. Jag tycker att de verkligen lyckades fånga den sortens akuta aspekt i FTL.

De försöker skapa spelet på så sätt att du inte måste kunna programmering för att spela, och att du kan dela med dig av koden som skapats.

– Om du har en vän som gjort den här fantastiska docknings-algoritmen, kan du i spelet lägga in den på en diskett och föra in i din egen dator.