#DmC: Devil May Cry är en reboot som, och som sådan är tanken att såväl veteraner som nya spelare ska ta Dante till sina hjärtan. En svår balansgång, men #Capcom och #Ninja Theory tror att lösningen är att ha en snäll inlärningskurva men ändå bibehålla en solid utmaning.

Stridsdesignern Rahni Tucker berättar för OXM:

– När jag tittat på videoklipp från proffsspelare är de alltid i luften, jonglerar sina fiender och gör saker som de flesta av oss ser på och jag tror tänker: "Jag har ingen aning om hur det funkar".

Tucker och hans team vill ta denna "proffspelarmagi" och ge casual-spelarna en bit av den här känslan. Samtidigt lovar game director, Hideaki Itsuno, att de tekniker som format serien kommer finnas kvar. Men med en snäll inkörsport ska både nya och gamla fans kunna njuta av spelet.

Dmc: Devil May Cry släpps den 15 januari till Playstation 3 och Xbox 360 samt till pc den 25 januari. Bakom utveckligen står Ninja Theory, hyllade för #Enslaved: Oddysey to the West.