I slutet av året släpps Playstation 4 – förhoppningsvis även i Europa – och vilka tekniska specifikationer som döljer sig under huven har till stor del varit öppet för spekulationer. Det vill säga, fram tills nu. Gamasutra har fått en stor och djuplodande intervju med den ledande systemarkitekten, Mark Cerny, som också presenterade konsolens allra första spel: #Knack.

Intervjun bryter ner hårdvaran ur ett utvecklarperspektiv. Vad är konsolen kapabel till? Och varför valde Cerny och hans team just de komponenter som finns i Playstation 4?

"Starkare lansering än någon annan Playstation-konsol"

– Det viktigaste för oss var att hårdvaran inte var ett pussel som programmerare skulle vara tvungna att knäcka för att göra kvalitetsspel, säger han och menar att det var ett problem med Playstation 3.

Cerny och teamet har försökt hitta en balans mellan features som kan användas dag ett och sådana som kan utvecklas under de kommande åren.

Vi rekommenderar dig varmt att läsa den långa intervjun som berättar om början för konsolen, om mängder av tekniska detaljer, om lanseringen (som kommer vara "starkare än för någon annan Playstation-konsol") och om långsiktiga planer. Du får också veta varför Cerny valde att göra Knack, som ser ut så här.

[video=13603]