Jen Gordy jobbar som lead pvp designer hos #Carbine Studios och styr och ställer över pvp-aspekten i det kommande mmo-spelet #Wildstar. Hon har blivit intervjuad av Zam och pratar om hur det fungerar när spelar slåss mot varandra.

Vi vet sedan tidigare att man kan slåss i arenor. Gordy berättar att nybörjare ska kunna öva utan att köra sin rank i botten, innan man hittar ett lag och börjar tävla på allvar. Man kan även bråka i battlegrounds (10-15 spelare på varje lag) och "warplots" som är för större grupper. För närvarande finns det inte några planer för storskalig, öppen pvp ute i vida världen.

Det finns två stats som är specifika för pvp – en som gör skada på spelare och en som gör att man tar mindre skada från andra spelare. I övrigt är det samma förmågor som gäller i både pve och pvp, med skillnaden att man i pvp ska kunna ta sig enklare ur crowd control-färdigheter. Poängen är att man ska kunna hoppa fram och tillbaka mellan de olika spelstilarna i linje med spelets mantra: "spela som du vill spela".

Spectator mode, möjligheter för shoutcasting och twitch.tv-stöd är saker hon gärna vill se i spelet, men som inte kommer hinnas med till lanseringen. Läs hela intervjun här.